Az orvostudomány története nem volt különösebben kedves a nőkhöz. Nemcsak kevés anatómiai vagy tudományos kutatást végeztek a nőkkel vagy a nőkre jellemző problémákkal kapcsolatban, az orvosok gyakran eltérően, sőt diszkriminatívan kezelték a nőket a férfiakhoz képest. A nők még ma is tízszer nagyobb valószínűséggel magyarázzák tüneteiket pszichológiai vagy pszichoszomatikus eredetűnek, mint a férfiak, és aggasztó, hogy a nők 50 százalékkal nagyobb valószínűséggel kapnak félrediagnosztizálást szívroham után. Arról nem is beszélve, hogy a „mindenki számára” tervezett, uniformizált gyógyszerek valójában sokkal kevésbé hatékonyak a női test számára (pl. fájdalom esetén), vagy épp túl hatékonyak (alvás esetén).
A megcsonkított hím
Arisztotelész joggal tekinthető minden idők egyik legnagyobb elméjének, és számos tudományág, köztük a biológia alapító atyjaként ismerik el. A nőkről alkotott nézetei azonban utólag egyáltalán nem bizonyultak helytállónak. Arisztotelész szerint a terhesség alatt például a férfi egyedül járult hozzá a magzat mindennél fontosabb „formájához” (vagyis meghatározó természetéhez és személyiségéhez), míg a nő csak az anyagot (vagyis a környezetet), illetve a növekedéséhez szükséges táplálékot (menstruációs vér) biztosítja fejlődő gyermeke számára. Ebből Arisztotelész mindenféle kétes következtetést vont le. Megkockáztatta, hogy a férfi felsőbbrendű, aktív és domináns, a nő pedig alsóbbrendű, passzív és alázatos, és szerepe az, hogy gyermekeket neveljen, háztartást vezessen, valamint csendben engedelmeskedjen (elnézést, olyan ismerős mondatok ezek, hol is járunk az időben?).
Arisztotelész úgy gondolta, hogy a lánygyermekek a hiányos és fejletlen terhesség következményei, a nők egyszerűen „megcsonkított hímek”, és anyjuk hideg méhe felülkerekedett a meleg, létfontosságú férfi spermiumokon. A filozófus persze ettől még nagy elme marad, de ami a nőket illeti, elképzelései negatívan befolyásolták a női testről alkotott elképzeléseket később is:
„A magzat részei mind a férfiből, mind a nőből alakulnak ki, és a lelki élet mindkettőből, de az alaprészek a hím magból, a másik méltatlanabb pedig a női magból.” – Alesandro Benedetti , 1497
(Forrás: Stanford)
Az orvostudományban is jelentkező férfiközpontúságot támasztja alá, hogy még Leonardo da Vinci is a női reproduktív rendszert a férfiak reproduktív rendszeréhez viszonyítva írta le. A nőt ritkán említette a férfi említése nélkül, és ha igen, akkor a férfi anatómiájára vonatkozó kifejezéseket használt a leírására – a petefészkek helyett például heréket, a peték helyett pedig spermát említett. Ez azt mutatja, hogy a nőnek nemigen volt identitása a férfival való kapcsolat nélkül. De nemcsak abban az időben, a modern korban sem: beszédes, hogy a ma már a klitorális hálózat, vagyis a csikló részének tekintett G-pontot is egy férfiről, Ernst Gräfenbergről nevezték el.
Mindenért a nő méhe a hibás
A modern tudományos berendezések segítsége nélkül az orvosok és a biológusok sokáig találgathatták, mit „rejtegethetnek” a nők a testükben. Arisztotelész elképzelései a problémás méhről annyira általánossá váltak, hogy végül az orvostörténet egyik furcsább elképzeléséhez vezettek: a vándorló méhhez.
A „vándorméh” elképzelése szerint az anyaméh valójában valamiféle kóborló parazita a testben, esetleg egy különálló szervezet. Az elmélet szerint miután egy nő menstruál, a méhe felforrósodik és kiszárad, és így rendkívül mozgékony, falánk vadásszá változik. Az anyaméh szervről szervre ugrál, igyekszik ellopni a nedvességet és más létfontosságú folyadékokat, és ez a parazita viselkedés számos „női” betegséget okoz. Ha egy nőnek például asztmája volt, az anyaméh épp a tüdejét szívta, mint egy Alien. Gyomorfájás esetén a belét támadta meg, ha pedig a szívét szipolyozta, mentális problémákat eredményezett (a szívről a régiek azt hitték, hogy gondolataink forrása). Valójában görögül a hisztéria szó az anyaméh (hüszteria) szóból származik, ezért ha egy nőt hisztérikusnak nevezünk, valójában azt mondjuk, hogy a méhe balhét okoz.
A „megoldások” vagy „gyógyszerek” a vándor méhre éppoly furcsák voltak, mint maga az elmélet.
Mivel akkoriban azt hitték, az anyaméh vonzódik az édes szagokhoz, virágokat vagy parfümöket helyeztek el a hüvely körül, hogy visszacsalogassák a kóbor és rakoncátlan szervet.
Másrészt úgy vélték, ha ártalmas anyagokat szívunk be, vagy undorító ételeket eszünk, az „elűzi” a méhet – vagyis mindenféle szag használatával elérhető, hogy az anyaméh oda mozduljon, ahová csak akarjuk… A legfurcsább és leginkább férfiközpontú „gyógyszer” a spermával való irrigálás volt. Mivel úgy tartották, hogy a vándor méhet a hőség és a szárazság okozta, a sperma, amelyet hűsítőnek és nedvesnek tartottak, egyensúlyozni tudja a méh ezen tulajdonságát. Így született meg az az ősi és rendkívül hibás mítosz, amely szerint a szex képes kigyógyítani egy nőt a „hisztériájából”. Ez az elmélet később Freudot is megihlette, aki szerint a hisztéria túlnyomórészt a női biológia okozta probléma volt. A pszichoanalitikus szerint egyébként a „normális nőiség” passzív és befogadó, vagyis az ideális szexuális érés során a nők aktív és fallikus állapotból (csiklói orgazmus), passzív és vaginális állapotba kerülnek (hüvelyi orgazmus).
Amikor az orvosok először néztek bele egy élő nő hüvelyébe
James Marion Sims egy fiatal alabamai orvos volt az 1840-es években, aki érdeklődést mutatott nőkön végzett műtétek iránt, ami akkor egy meglehetősen új vállalkozásnak számított. Ennek folyományaként rengeteg olyan nőgyógyászati eszközt is feltalált, amit a mai napig használnak. Műtétei áttörést jelentettek, de etikailag megkérdőjelezhetőek voltak. Sims ugyanis rabszolgaként tartott afroamerikai nőkön kísérletezett (emiatt 2018 áprilisában a New York-i Central Parkban lebontották Sims szobrát, és a helyére egy emléktábla kerül, amelyen annak a három nőnek a neve szerepel, akikkel Sims kísérletezett). Az azóta eltelt 170 év ellenére sokan még mindig nem tudják, mi a különbség a hüvely és a szeméremtest között. 2013-ban egy amerikai egyetemen végzett felmérés kimutatta, hogy az egyetemista nők mindössze 38 százaléka tudta helyesen megjelölni a hüvelyt egy anatómiai diagramon (a férfiaknak pedig csak 20 százaléka). Egy nemzetközi felmérésben a nők kevesebb, mint fele nyilatkozott úgy, hogy nyugodtan megvitatja a vaginával kapcsolatos kérdéseit nőgyógyászával.
Mai napig élnek a mítoszok
És ha már szóba került, a csiklóról a modern anatómia atyja, Andreas Vesalius azt tartotta, hogy„az egy új és haszontalan rész”. Az ő szemében a női test a férfi testének fordítottja volt: a méh kifelé fordított pénisz, a petefészkek pedig belső herék. E keretrendszer szerint a nők már rendelkeztek minden testrésszel, amire szükségük volt, ezért a csiklójuk felesleges szerv. Nem véletlen, hogy az anatómiai történelem során a tudomány emberei kétes viszonyban voltak a csiklóval. Az 1990-es években gyakran elhagyták vagy minimálisra csökkentették az orvosi szakkönyvekben, de a csiklóról való diskurzust még ma is eltussolják az orvosképzésben, szerepét lekicsinylik az egészséges szexuális működésben – írja a The Guardian. Mivel a nőgyógyászok ritkán vizsgálják meg a csiklót, az olyan problémákat, mint a kisajkak összetapadása vagy a szeméremtest rákja, szintén figyelmen kívül hagyhatják, vagy későn diagnosztizálják.
Ez a rengeteg, mélyen rögzült előítélet rengeteg hiányosságokhoz és sok szenvedéshez vezetett. Vegyük például az endometriózist, egy olyan állapotot, amely akkor fordul elő, ha a méh nyálkahártyájának szövetei a test más helyeire vándorolnak, és ott burjánozni kezdenek. Az orvosi szakkönyvek még az 1990-es években is „karriernő betegségének” minősítették, és leírták, hogy olyan nőket sújt, akiknek a szakmai életük előrébb van, mint a család. Egyes orvosok még a terhességet is „gyógyszerként” javasolják a mai napig, holott az elképzelést már cáfolták.
A tudomány évszázadok óta úgy kezelte a nőket, mint sétáló méheket, babagépeket, az új élet inkubátorait. Ez a szűk perspektíva megakadályozta az emberiséget abban, hogy kérdéseket tegyenek fel, és olyan előrelépéseket tegyenek, amelyek segíthetnek a nőknek a testükkel partneri viszonyba kerülni, hosszabb és egészségesebb életet élni.