A Coca-Cola nemrégiben készített a 18 év feletti magyar lakosság körében egy érdekes online felmérést, amely azt firtatta, hogy ismerjük-e egyáltalán azokat a fogalmakat, amik az élelmiszerek összetevőiről szóló címkén szerepelnek. Mint kiderült, szinte mindenkit érdekel, hogy mit tartalmaznak a termékek, amiket nap mint nap fogyasztunk, és ezért legtöbben el is olvassuk a hátcímkét, de azzal már gondjaink vannak, hogy meg is értsük az ott található információkat.
Különösen minket, nőket foglalkoztatnak ezek a kérdések a Coca-Cola felmérése szerint (közülünk másfélszer annyi vásárlót érdekelnek a táplálékban lévő összetevők és kalóriaértékek, mint a férfiak közül), és az 50 feletti korosztály, a fővárosiak, a GYES-en és GYED-en lévők valamint a nyugdíjasok is jóval egészségtudatosabbak az átlagnál. Sajnos azonban hiába a jó szándék és az igyekezet, mert a legtöbben nem értik meg azokat az információkat, amik alapján tudatos fogyasztói döntéseket hozhatnának az élelmiszerekkel kapcsolatban. Például a kutatásban megkérdezett személyek válaszaiból kiderült, hogy tízből csupán négyen tudják azt, hogy mi is a különbség a kJ és kcal között (érdekes egyébként, hogy ebből a tíz főből kilenc tévesen azt gondolja magáról, hogy ismeri a különbséget), ami azt jelenti, hogy a felnőtt netezők alig harmada van tisztában ezzel a kérdéssel. De ugyanígy a referencia energia-beviteli érték fogalmát sem ismerjük igazán, sőt még az sem tiszta nagyon sok vásárlónak, hogy van-e összefüggés egy termék cukor- és kalóriatartalma között.
Teszteld le magad!
Az alábbi kérdésekkel – amik egyébként szerepeltek a Coca-Cola felmérésében is –feltérképezheted, hogy kellően tájékozott vásárló vagy-e. Ha a válaszaid helyesek, akkor jó eséllyel képes vagy tudatos vásárlói döntéseket hozni az egészséged érdekében, ám ha bizonytalan vagy egy-egy feleltnél, akkor érdemes egy kicsit informálódni a témakörben.