Nagyon élesen emlékszem arra az érzésre, amelyet hol földrajzórán, hol a matekfelelés előtt, de még énekórákon is átéltem. Masszív gyomorgörcs, félelem a megalázottságtól, amit némely tanár sajnos még mindig jó pedagógiai elvnek tart ma is. Nyilvánvalóan valahogy számon kell kérni néha a diákok tudását, mert rendesen elkanászodhatnak, de nem mindegy, milyen módon kérjük vissza a tananyagot. Nem a felelés, a vizsgák és a megannyi házi feladat jelent csak megoldást, léteznek modernebb, ügyesebb lehetőségek is.
Az elmúlt évtizedekben a kutatók azon gondolkodtak, hogyan viszonyul egymáshoz a házi feladat haszna és az általa okozott szorongás. A Stanford University 2014-es tanulmánya szerint a túlzott mennyiségű házi feladat nemcsak a stresszt növeli, hanem alvászavarokat vagy akár fejfájást is okozhat.
Tekintettel erre a kutatásra, csak idő kérdése volt, hogy az iskolák kísérletezni kezdjenek radikális megoldásokkal, melyekkel kiküszöbölhető a leckeírás. Az elsők között egy montreali általános iskola igazgatója döntött úgy, hogy a diákok inkább játsszanak délután, mint hogy házit írjanak.
Most a svédországi Bodenben egy iskola további lépéseket tett: a stressz csökkentése érdekében az igazgató nemcsak a házi feladatokat tiltotta be, hanem a dolgozatokat is. A hallgatók nagyon megkönnyebbültek a hír hallatán, mivel nagy nyomás alatt vannak az egész tanévben. A döntést – természetesen – vegyesen fogadták a városban.
Petronella Sirkka, az iskola igazgatója szerint sokkal fontosabb a tanulók pszichológiai rendben léte, és úgy tűnik, kevesebbet szoronganak, ha nincs ekkora teljesítménykényszer. Ezek a változtatások nem egyedülállóak Svédország számára, az intézményekben nagyon sok figyelmet fordítanak az egyénre szabott oktatásra, a készségtárgyakra, illetve arra, hogy a diák jól érezze magát az iskolában, és kíváncsian, örömmel tanuljon.