Szeretnél értesítést kapni?

Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.

Engedélyezem Nem kérem
Életmód
szponzorált tartalom

Kajakóma: áldás vagy átok?

Többféle magyarázat is létezik arra, mi történik a testünkben étkezés után. Abban mindenki egyetért, hogy érezhető a változás, a legtöbb esetben ugyanis lecsap a fáradtság a testre. Az viszont egyáltalán nem mindegy, mennyire leszünk „kómásak” étkezés után.

Megvan az az érzés, amikor egy kiadós ebéd után másra sem vágysz, csak hogy aludhass? Ha szerencsés vagy, bizonyos esetekben ezt meg is teheted, ám a legtöbbeknek nem adatik meg, hogy olyankor lepihenjenek. De vajon valóban arra van szüksége a szervezetünknek, hogy lepihenjünk? Az emberek jelentős része azt gondolja, azért vagyunk ilyenkor fáradtak, mert a test az emésztéssel van elfoglalva. Van azonban más is, ami a fáradtságot okozhatja. Azok, akik szénhidrátokban gazdag, magas glikémiás indexű ételeket fogyasztanak, inzulinrezisztenciában is szenvedhetnek, az pedig megalapozhatja az erőtlenséget. Ezek az élelmiszerek ugyanis a vércukorszintet gyorsan megemelik: a glükóz a véráramba kerül, és kezdődik az inzulin termelődése. A hirtelen bekövetkező vércukorszint-ingadozás pedig fáradtságot okozhat, mégpedig a megnövekedő szerotoninszint miatt.

Egy másik elmélet szerint az étkezés után az agyban bekövetkező változások hozzák magukkal a fáradtságot. Az ébrenlétért felelős fehérjék termelődése csökken ilyenkor, ezért érezhetjük magunkat fáradtabbnak az étkezést követően. Vannak elméletek, amelyek az evés után kialakuló alacsony káliumszintet is összefüggésbe hozzák az állapottal. A hormonokhoz is köthető a kajakóma kialakulása: az enterogasztron emelkedése kapcsán több vér kerül a belekhez és a gyomorhoz, így a test többi részébe kevesebb vér áramlik. Ugyancsak álmosságot okozhat egy másik hormon, a melatonin is, amelyikből sok található a tejben.

kajakóma

A szakértők abban egyetértenek, hogy segíthetünk a szervezetünknek jelentős fáradtság nélkül átvészelni az étkezés utáni időszakot. Az étkezések szabályozásával, a megfelelő ételek kiválasztásával elkerülhetjük a kajakómát. A szénhidrátokat érdemes kihagyni a táplálkozásból, és leginkább olyan fogásokat kell választani, amelyeknek gazdag a tápértékük és sok bennük a vitamin és az ásványi anyag. Azok az ételek, amelyek fehérjéket tartalmaznak, élénkítően hathatnak. A napi többszöri, legalább ötszöri étkezés pedig segít egyensúlyban tartani a vércukorszintet. Az sem mindegy, mennyit eszünk, a túl sok étel és a túl gyors étkezés elősegíti a kajakóma kialakulását. Ha zárt térben vagyunk, a szellőztetés segíthet felfrissülni étkezés után is.  De más praktikákhoz is fordulhatunk, az emésztésünk gyorsításával is hozzájárulhatunk a testünk felfrissüléséhez, egyes teák és a mérsékelt kávéfogyasztás bevetésével. Vannak, akik arra esküsznek, hogy az étkezések után nem szabad lepihenni, egy könnyű séta a szabadban ugyancsak élénkít szerintük.

Szponzorált tartalom

Címlap

top