A keresőcég közösségi mobilitási jelentései rávilágítanak, hogy hol mennyire tartják be a járványügyi rendelkezéseket az emberek. A Google az androidos telefonok helyzeti adatainak anonim elemzésével állította össze, hogy az így körvonalazódó információkkal segítse a koronavírussal szembeni védekezést.
A jelentést bárki megnézheti, ehhez csupán egy PDF-fájlt kell letölteni a Google Covid-19 Community Mobility Reports oldaláról.
A dokumentumban szereplő adatokat ugyanazzal a módszerrel számolják ki, mint amivel a normál ügymenetben a különböző helyek népszerűségét kalkulálják az oda betérő emberek száma alapján. Az változásokat az egyes hetek átlagától való eltérések alapján mutatják ki. A mostani jelentés során egy több hetes periódust elemeztek, amelyben a legfrissebb adatok csupán pár naposak. Az okostelefonokról begyűjtött információk nagyban függnek attól, hogy a felhasználók milyen adatvédelmi beállításokat alkalmaztak, így akadnak olyan területek is, ahonnan csak nagyon kevés vagy semennyi adat sem érkezett, ezért távolról sem reprezentatív a felmérés eredménye, igaz, trendeket így is lehet látni.
Általánosságban elmondható, hogy a járvány kitörése – pontosabban február közepe – óta 66 százalékkal csökkent Magyarországon az éttermek, kávézók, plázák és kulturális intézmények, múzeumok, mozik, könyvtárak látogatottsága.
Szintén csökkent a kereskedelmi egységek forgalma, a kezdeti pánikvásárlásokat követően 43 százalékkal esett vissza a közértek, piacok és gyógyszertárak látogatottsága.
Mivel a kijárási korlátozás lehetővé teszi, hogy egészségügyi indokkal az emberek kimenjenek sétálni, a legkisebb csökkenést a parkok és hasonló zöldterületek esetében észlelték, itt az országos átlagtól 7 százalékkal marad el a mostani időszak. Az is igaz, hogy megyei bontásban egészen más képet mutat ez a kategória, erre mindjárt visszatérünk.
A közösségi közlekedést is kerülik a magyarok, 53 százalékot zuhant a buszpályaudvarok, metró-, és vasútállomások forgalma szűk másfél hónap alatt, miközben a home office-ra átállított munkaerő miatt 32 százalékot esett a munkahelyek látogatottsága. Eközben nagyjából 10 százalékkal növekedett a lakásnak számító ingatlanok igénybevétele.
Heves megyének pacsi, Pestnek és Komáromnak fekete pont
A Google jelentése láthatóvá teszi, hogy a kijárási korlátozással és a fizikai távolságtartással kapcsolatban Heves megye lakói voltak a legszófogadóbbak, itt ugyanis a vizsgált időszakban 35 százalékkal csökkent a nyilvánosan látogatható parkok látogatottsága és 12 százalékkal növekedett a lakossági célú épületek – tehát házak, lakások – környékén az aktivitás.
Igaz, hogy Budapesten még ennél is jobbnak tűnik a szabadtéri helyek elkerülése, a jelentés szerint ugyanis 38 százalékos csökkenést mértek a főváros zöldterületei környékén, ugyanakkor ezt az adatot érdemes lehet a legrosszabb eredményt elérő Pest megyével együtt vizsgálni. A megyében ugyanis 57 százalékkal növekedett ugyanez az arányszám, amiből arra is következtethetünk, hogy a fővárosiak közül sokan a környéken lévő kirándulóhelyeket keresték fel szabadtéri levegőzés céljából.
Pest megyénél csak valamivel jobb a Komárom megyei eredmény, ahol 51 százalékkal gyarapodott a parkok igénybevétele a Google adatai szerint.
A legkevesebbet a budapestiek járnak el vásárolni, itt 74 százalékot esett a kereskedelmi egységek látogatottsága, utánuk Győr-Moson-Sopron áll 71, illetve Baranya 70 százalékos visszaeséssel. A koronavírus a tolnaiak kedvét vette el a legkevésbé, a megyében 50 százalékot csökkent csupán az üzletek látogatottsága.
További cikkeink a koronavírus járvánnyal kapcsolatban:
- Nem biztos, hogy elég a 14 napos karantén a koronavírus ellen
- Még nem látszik a járvány vége Németországban
- Lassan újraindul az élet Dániában is