A koronavírus megjelenése mostanra számtalan iparágat átalakított, nem kivétel ezalól a gyorséttermi kiszolgálás sem, hiszen a Covid-19 miatt mindenhol maszkban-gumikesztyűben fogadják a vendégeket.
A Wired számolt be róla, hogy a McDonald’s már a járvány utáni időkre készülve alapjaiban gondolta újra a gyorséttermi kiszolgálás működését. A folyamat már a koronavírus megjelenése előtt megkezdődött, a világjárvány azonban alaposan felpörgette az eseményeket.
A várható változásokat Chris Kempczinski, a cég vezérigazgatója mutatta be a cég befektetőinek még szeptemberben. A világszerte nagyjából 36 000 éttermet üzemeltető cég hosszú távú stratégiáját jelentős részben a gépi tanulásra és az okostelefonos szoftverekre alapozza.
A Covid-19 megjelenésével gyors ütemben tűntek el a vásárlók az éttermekből, a forgalom mintegy 70 százaléka pedig az autós vásárlásokra terelődött át. A McDonald’s már 2018-ban megkezdte ennek a kiszolgálási formának az áramvonalasítását, két év alatt pedig nagyjából 30 másodperccel gyorsította fel a folyamatot. Ezt azonban tovább tervezik csökkenteni, hiszen a gyorsabb kiszolgálást több tranzakciót tesz lehetővé.
Expresszsáv és szállítószalag
A jövő McDonald’saiban külön autós sáv fogja várni azokat, akik csak felkapnák a rendelést, innen ráadásul az emberi erőforrás is eltűnik, a megrendelt hamburgerek és egyéb élelmiszerek futószalagon jutnak majd el az autókhoz. Az étteremláncnál fontolgatják az olyan egységek létrehozását is, ahová nem is lehet beülni, csupán elvitelre dolgoznának majd.
A felgyorsított kiszolgálást a digitális technológia is segíti majd: a tervek szerint a vendégek akár előre is leadhatnák a rendelésüket a McDonald’s okostelefonos applikációján keresztül, a rendszer pedig a telefon helyzetét figyelve akkor értesíti az étterem dolgozóit, amikor a vendég már úton van, így a rendelése éppen akkorra készülne el, amikor az autója begördül a kiszolgálóablak elé.
Mindezt mesterséges intelligenciával is megtámogatnák, amely egyébként már 12 000 amerikai és kanadai McDonald’s ban figyeli, hogy az olyan tényezők, mint a napszak, az időjárás vagy épp egyes tételek népszerűsége hogyan befolyásolja a keresletet.
A digitalizálódás tagadhatatlanul vonzó lehetőségeket villant fel, akadnak azonban olyanok is, akik aggódnak például a személyes adataink vagy a munkaerőpiaci hatások miatt. A cég szerint azonban a dolgozóknak nem kell tartania attól, hogy elveszítik a munkájukat, őket ugyanis más feladatokra lehetne beosztani a hatékonyabban működő kiszolgálás mellett.
Arról nincs információ, hogy Magyarországon mikor várható a fenti fejlesztések megjelenése, a cég szerint azonban lassú folyamatról lesz szó, a digitalizált éttermek pedig nagyjából a jelenlegi egységek harmadát érinthetik a tengerentúlon és Európában.
További cikkeink a junk food témakörében:
- 30 perce van a vendégeknek a 3 kilós hotdog-szörnyre
- Falafel-kisokos: jogos, hogy az egész világ begolyózott tőle
- Zseniális megoldást találtak az emberiség égető problémájára