Nem csak látványos, pozitív feelgood-esemény az évente megrendezett I Bike Budapest (vagy jogelődje, a Critical Mass), de arra is jó, hogy nagyjából lemérjük, hány bringás teker nap mint nap Budapesten, illetve hányan veszik komolyan, hogy ideje lecserélni az autót biciklire, legalábbis ami a városi közlekedést illeti. Jelentjük, idén többen tekertek, mint valaha; nem csoda, az idő is nagyszerű volt, és a karanténok alatt rengetegen elkezdtek biciklizni.
A kilencvenes években az egész főleg a futárok szívügye volt, körülöttük forgott, ők szervezték, ők lobbiztak a városházánál bicikliutakért, és ők duzzasztották tömegrendezvénnyé, most azonban már csupa vidám, alkalmi és rendszeres, gyerek, tini, fife, középkorú és idős kerékpáros teker átlagos ruhában, kereskedelmi fogalomban kapható bicikliken, szóval:
csupa normális ember.
Ezzel azonban kissé felborult az univerzum egyensúlya; mi van azokkal, akik nem kívánnak beállni a sorba, és ezt szeretnék ország-világ (vagy legalább az Erzsébet tér, Nagykörút és a Nehru part népe) tudomására hozni? Nekik szól a Mutáns Bringa Felvonulás, a Budapesten is többé-kevésbé rendszeresen megrendezett őrültbicikli-szemle, amelynek semmi más célja nincs, mint megmutatni, hogy az össze-vissza hegesztett, aerodinamikailag értelmezhetetlen, művészileg azonban annál ambiciózusabb, meghatározhatatlan objektumok is képesek gurulni, ha elég elszántan hajtják őket.
Olyan volt az egész, mint egy nagyon kicsi és jóval rövidebb távú, de annál látványosabb I Bike Budapest, nagyon hangos, a bringás hagyományoknak megfelelően dub, hiphop és egyéb elektronikus zenékkel. Mármint nem úgy hangos, hogy maximumra tekerték a kulacstartóban elférő Bluetooth hangszórót, hanem tényleg hangos. Csak hogy értsétek:
Az ilyesmire több nemzetközi példa is van, a leghíresebb talán a Williamsburben (New York művésznegyedében) megrendezett Bike Fetish Day, ahol a négyszemélyes acéltákolmányoktól az öt méter magas bicajokig van minden. Itt legfeljebb tíz-tizenöt igazán extrém bicikli akadt a százötvenből, a mutáns bringák többsége egyébként:
- kreatívan átalakított teherkerékpár, azaz cargo bike, ha kellett, benne egy egész gyerekszobával;
- tall bike, amelyről felülnézetben szemlélhető a forgalom, és amelyen hiába szörnyülködnek a laikusok, szakavatott kezekben és lábak között teljesen biztonságos;
- Amerikai stílusú, krómozott, arany vagy ezüst, minden létező pontján hajlított vagy csavart low rider;
- esetleg minden lehetséges módon átalakított és felpimpelt fixi (azaz racsni nélküli egysebességes).
És most akkor ezt képzeljük el rendőri kísérettel Budapesten keresztül-kasul, egy órán át. Igen, pont annyira szórakoztató volt, mint amilyennek hangzik, az idillt legfeljebb a biciklik között, a rendőrök ordítozása és hadonázása ellenére a kutyájával a zebrára lépő nő törte meg, aki annyival el is intézte a helyzetet, hogy
miért, zöld van, nem?!
Két biciklit mindenképpen kiemelnénk. Ez az kubista-dadaista remekmű „a legprimitívebb praktikeres vázra” épült, bicikli már alig van alatta; a fémszerkezet egy alternatív színitársulat díszleteiből származik, eredetileg füstöt eregettek belőlük előadás alatt.
Amikor megszűntek, tulajdonosának, Benjáminnak nem volt szíve kidobni őket; mint kiderült, azóta Vasállatkert néven a Velencei-tó mellett nemzetközileg is meggyőző mutánsbringa-flottájuk van. Közúton mindenesetre viszonylag ritkán közlekednek velük, de most például nagyon jó érzés volt, ahogy a munkások fütyültek meg integettek az autóikból. „Játék ez művészet és használati tárgy között” – mondta.
Ez az arany csoda pedig gyárilag néz ki így, „az Államokban lehet kapni, de Európában is van már egy-két ilyen bolt” – mondja Viktor, a tulajdonos. Hogy hogy megy? „Lassan. Látod, ez az amcsi low rider biciklis, csóró kiadása, nem a sebességről szól.”
Szerencsére tudja, hogy giccs az egész, a beszólogatásokat viszont élvezi. „Jöttek már azzal, hogy nézz oda, aranyból van, meg hogy biztos én kovácsoltam.”
Egyszer egy 150 kilós arc odajött, hogy „mennyiért adod, tesám?”.
„Megköszöntem a kérdést és mentem tovább.”
Bónuszként pedig muszáj megmutatnunk ezt bicajt és a hozzá tartozó férfit, akinek sajnos elfelejtettük a nevét, így nem is tudjuk ideírni. Ha valaki tudja, hogy hívják, jelentkezzen!