nlc.hu
Életmód
Vélemény a szezonális marketingből

„Úgy nyomják le a torkunkon, hogy örülhetünk, ha nem fulladunk meg tőle” – Nem kérünk még az őszből

Augusztus elejét írjuk, de a boltokban már minden azt sugallja: ideje felkészülni az őszre. Köszönöm, de én ebből még nem kérek!

A minap arra lettem figyelmes a haszontalan és időrabló mobilozás közben (értsd, a vég nélküli görgetések közepette), hogy a hirdetések között feltűnt néhány őszi dekorelem. Teljes naivitással azt gondoltam, hogy ez biztos a múlt évi készletek kiárusítása, hiszen a nyár közepét írjuk, és valószínűleg csak helyet akarnak csinálni a következő évszakra azzal, hogy most, júliusban piacra dobják ezeket.

Még azon is elgondolkodtam egy pillanat erejéig, van-e szükségem bármire, mindezt úgy, hogy nagyon erősen lepereg rólam általában az ilyesmi, de az agresszív nyomulásra sajnos nem vagyok teljesen immunis. (És arra is rájöttem, hogy ott és akkor az unalom beszélt belőlem, úgyhogy azzal a lendülettel le is tettem a telómat.)

Néhány nappal később, a TikToknak köszönhetően rájöttem, hogy tévedtem, és szó sincs kiárusításról. A boltokban már – tetszik vagy sem – megjelent az ősz, és úgy nyomják le a torkunkon, hogy örülhetünk, ha nem fulladunk meg tőle.

Szezonális marketing idejekorán

Nem vágyom az őszre. És nem azért, mert a nyár a kedvenc évszakom és szeretném az utolsó pillanatáig kiélvezni, hanem egész egyszerűen azért, mert még nincs itt az ideje. Azt is utálom, hogy szeptemberben már télapó figurák kacsingatnak ránk a polcokról, októbertől meg karácsonyi zene szól a boltokban (mondom ezt úgy, hogy rajongója vagyok az ünnepi playlistnek), de én azt mondom, mindennek megvan a maga helye és ideje. Ez olyan, mintha januárban már akcióznánk a húsvéti sonkát. Nem baj, ha addig megromlik, de legalább olcsó volt.

Nincs semmi bajom az ősszel, és én is tapasztalom, hogy a napokig tartó kánikulában mennyire jól esne egy kis felüdülés már, ám tudjuk jól, hogy ez nem erről szól.

Fotó: Getty Images

Fotó: Getty Images

Az üzletpolitika már júliusban szembesít azzal, hogy az óra ketyeg, hogy hamarosan az utolsó, úgynevezett arany negyedévbe lépünk, ami a kereskedők Kánaánja, és ami mintha évről-évre egyre korábban kezdődne. (Köszönjük szezonális marketing!) Értem, hogy nekik is élniük kell valamiből, de a megélhetési válság kellős közepén nem gondolom, hogy ezen kellene lennie a fókusznak.

Ahogyan az is felháborít, hogy influenszerek azt vágják az arcunkba, hogy ők bizony már megvettek minden újdonságot erre az időszakra, és készen állnak a „chillelésre és bekuckózásra egy nagyon cozy kanapén” a legújabb menő párnahuzatok és porfogók társaságában. Mindezt úgy, hogy ebben az országban sokaknak az alapvető létezés is gondot okoz.

Summerweenre hangolva

Ismétlem, nem akarok július végén az őszre gondolni. Szeretnék a jelenben élni, és élvezni a jó időt, a strandot, a barátokkal töltött estéket, a vízipisztoly-csatákat, és önfeledten bele akarok merülni a kültéri mozizás élményébe, vagy a nyaralás emlékeibe. Igenis akarok a pillanatnak élni, mert nagyon hamar eltelik ez az időszak és speciel én ebből töltekezek az év többi napjára.

De úgy érzem, hogy megfosztanak tőle azzal, hogy úton-útfélen már az őszre vagyunk predesztinálva. (Mit szóljon az a gyerek, aki már most ezeket látja, mikor még egy egész hónap hátra van a vakációjából?) Az időzítés az, ami meglehetősen váratlan és korai, és minden porcikám azt mondja: én erre nem állok készen.

A summerween jelensége – mert nyilván ez már nem csak egy érzés, hanem egy jelenség – nemcsak itthon szembetűnő, az egész világot letarolta. Sokan már most a pumpkin spice lattéról álmodoznak, miközben őszi színekbe borult fákról posztolnak, és a Halloweennel járó tökös forgatagot vizionálják maguk előtt, a TikTok például tele van ilyen videókkal.

@sheri_wilson_ Who’s planning a Summerween party? 🎃 only 131 days left till Halloween! 🍂 #summerween #halloweencountdown #halloween #spookyseason #fallaesthetic #movienight ♬ Hauntina Summerween - Hauntina

Az Axios szerint az amerikai Target online áruháza néhány őszi dekorációt már áprilisban is feltöltött készletre, amire más kiskereskedők, például a Costco is azonnal reagált. Sőt, egyik nap belefutottam egy Washingtonban élő youtuber lány videójába, aki azt mutatta, hogy az őszi kollekció a Michaels lakberendezési áruházaiban is elérhető már. John Gehre, az üzletlánc kereskedelmi vezérigazgató helyettese elismerte, hogy a Halloween-kollekciójukat már júniusban piacra dobták, sokkal hamarabb, mint az elmúlt években.

A summerween jelensége ugyanis a közösségi médiában elharapódzni látszik, már most előbulikat szerveznek Mindenszentek előestéjének tematikájára, és a gyártók valamint a kiskereskedések úgy vannak vele: ha ez kell, megkapjátok.

A summerween koncepcióját egyébként a Disney Channelnek és a Gravity Falls animációs rejtélysorozatnak köszönhetjük, amely egy halloweeni hangulatú városban játszódik. Az első évad 12. epizódjában az oregoni városlakók úgy döntenek, hogy június utolsó péntekén ünneplik meg a kísérteties napot.

Ennek azonban nincs még itt a helye.

Álljunk meg egy pillanatra

Torkig vagyok azzal, hogy folyamatosan sürgetjük az időt. Hogy azt várjuk, mikor jön az ősz, a karácsony, a következő nyaralás, és közben elfelejtjük azt, hogy a jelenben is van mit várni. Arról nem beszélve, hogy a fogyasztói társadalom egy újabb csapdáját jelentik a szezonális dekorok, amik impulzusvásárlásra késztetnek, de közben semmilyen szinten nem tartják szem előtt a fenntarthatóságot.

Minek minden évben újabb dekorációt venni? Nyilván lehet a gyűjteményt bővíteni egy-egy darabbal, de ne mondjuk már azt, hogy a tavalyi „divatjamúlt”, ezért nem lehet újra használni. Gyerekként nem volt minden évben új dísz a karácsonyfán, és nem volt régimódi, sőt, kötődtem azokhoz a díszekhez. Jelentéssel bírtak és bírnak, ugyanis sok megvan még közülük.

Nem azt mondom, hogy nem lehet egy-egy újabb darabot beszerezni a puha párnákból, bögrékből, ha tényleg szükség van rá – álszent is lennék, ha ezt hirdetném, hiszen én is szeretem ezeket a holmikat –, de légyszi ne júliusban. Sokan még nyaralni sem voltak (vagy egyáltalán szabadságon), úgyhogy nem kérünk az elő őszből, köszönjük szépen! Térjünk rá vissza egy bő hónap múlva, mikor becsengettek.

via

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top