Japán szakuraünnep a fővárosi füvészkertben |
Bence a Szeged melletti Pusztaszeren nőtt fel, s elég korán kiderült róla, hogy a természetben sokkal jobban érzi magát, mint az iskolapadban. Szülei számára hamar nyilvánvalóvá vált az is, hogy a kis Bence természetszeretete nem csupán múló szeszély, sokkal inkább egy életre szóló szerelem kezdete. A fotózáshoz szükséges pénzt maga teremtette elő, első lessátrát egy átalakított nyúlketrecből építette, ahonnan vízicsibét és kis vöcsköt fotózott.
Az első komoly sikerre sem kellett sokáig várni. 2000-ben, az Ópusztaszeren készült ürgés fotóval Bence 14 évesen az „Év ifjú természetfotósa” lett. Ettől kezdve sorra jöttek a díjak, még néhányszor megválasztották a legjobb fiatal természetfotósnak, majd kiöregedve a kategóriából már a felnőttek között nyeri a díjakat. Természetesen a külföldi szakma is felfigyelt rá, számos rangos elismerés után tavaly minden idők legfiatalabbjaként és első magyarként őt választották az „Év természetfotósának” a BBC nemzetközi pályázatán, amit a szakma csak a természetfotózás Oscar-díjának nevez.
Hogy mi a titka? Elképesztően kreatív, mindig a tökéletességre törekszik és életcélja a fotózás – mondta róla egy kollégája. S mit gondol erről ő maga? „Én nem csupán magát a gombnyomogatást élvezem, hanem az utat is, ahogy eljutok odáig. Épp olyan fontos számomra kint lenni a terepen, megtalálni a témákat, megtanulni az állatok viselkedését, kitalálni, hogy ezt milyen perspektívából lehet legjobban lefotózni és milyen lest kell ehhez építeni. A technika és az állatok megfelelő ismeretével tudok aztán olyan képet csinálni, amit előtte talán még más nem.”
Bence a világon elsőként kezdte el a speciális detektívtükrös les alkalmazását, melyen keresztül a fotós kilát az üvegen, a madarak viszont nem látnak be, nem érzik az emberi jelenlétet, így egészen közel jönnek a kamerához. Bence maga készíti leseit, és ez ugyanolyan fontos része a munkának, mint maga a fotózás.
„Hihetetlenül jó az, amikor látod a saját magad által elkészített berendezést működés közben, ez legalább olyan jó, mint magát az elkészült képet látni. A témát a természet maga alkotja, mi a lehetőséget adjuk meg az állatoknak, hogy produkálják magukat. Az én stílusom főként arról szól, hogy ideális körülményeket teremtek mind a fények, mind a perspektíva, mind a kényelem szempontjából, hogyha bármi történik előttem, azt jó eséllyel le tudjam fotózni. Nagyon hosszú előkészítő munkát igényel, míg olyan pozíciót tudok elfoglalni a természetben, például egy mocsár közepén, ami hosszú távon is kényelmes és jó perspektívát nyújt. Fontos, hogy a Nap jó helyen keljen, jó legyen a szélirány, jó legyen a háttér, és amikor mindezek megvannak, a természet maga alkot valami egyedit.”
A speciális lesek ma már nemcsak a pusztaszeri tanya kertjében állnak, de Costa Ricában és Brazíliában is, ahol Bence természetfotós turizmussal is foglalkozik. A legutóbbi nagy siker, a levélvágó hangyákról készült árnykép, illetve korábban a sárgasávos lándzsakígyóval farkasszemet néző kolibri képe is itt készült.
Máté Bence fotói képgalériánkban. Katt a képre! |
De Bencének nincs szüksége egzotikus tájakra ahhoz, hogy remekműveket készítsen, a szegedi pláza melletti tó a panelházak árnyékában ugyanúgy megteszi. Ráadásul az egyik legérdekesebb megfigyelését is itt tette. „A szegedi pláza-tavon törpegémeket fotóztam, beetettem a madarakat apró halakkal, és meglepetésemre nemcsak ők jöttek oda, de a halakat összeszedték a nádirigók is. Ezek a madarak alapvetően rovarevők, korábban soha nem láttam még őket halászni, de itt rendszeresen így etették a fiókákat.”
Az elmúlt három évet Bence főleg munkával töltötte Costa Ricában és Brazíliában, s bár – mint mondja – nagyon szeret építkezni, az elkövetkező néhány évet jórészt itthon szeretné tölteni, hogy újabb fotóprojekteket valósítson meg. „Ha az ember repülővel utazik, csak a ruháját és a felszerelését tudja magával vinni. Hazajőve jó érzés az, hogy mennyi mindent lehet látni a világban, de itthon, a hazai pálya előnyeit élvezve sokkal sikeresebb tud lenni az ember, mint egy idegen környezetben, messze a segítségtől.”
Máté Bence fotóit április 1-től július 31-ig bárki megnézheti a Körös– Maros Nemzeti Park Körösvölgyi Látogatóközpontjában, Szarvason.