Egy vérbeli anya pontosan tudja, mi a gyermeke szíve vágya, ami a karácsonyi ajándékot illeti. Hiszen a kicsik akkor is mondják, ha nem kérdezik őket: azzal nyúzzák az embert naponta, hogy épp mi a legmenőbb a suliban, aztán megnézheti magát az ember, ha nincs ott a fa alatt a vágyott tárgy. Ezért sokan leegyszerűsítik a dolgot, és megkérik a kis drágát, hogy írjon egy kis listát: mit is szeretne (merthogy ott vannak ugye még a nagyszülők és nagynénik is, nekik is kell muníció).
Egy angol anyaszervezet tagjai azonban most felszólaltak a listaírás ellen. Az Anyák Szövetsége nevű civil csapat szerint a szokás az ünnep elüzletiesedését szolgálja.
Felmérésük szerint a brit szülők 84 százaléka a listán szereplőkön túl az utolsó pillanatokban még extra ajándékot is vásárol csemetéjének (hogy azért valami meglepetés is legyen). 46 százalékuk erején felül költekezik, kénytelen kölcsönt felvenni azért, hogy meg tudja venni a listán szereplő ajándékokat. A szülők 59 százaléka bevallotta, hogy vett már olyan ajándékot gyermekének, amely ugyan szerepelt a listán, ám eleve használhatatlanságra volt ítélve, mert például nem felelt meg a csemete korának.
A felmérés eredménye szerint ráadásul a szülők többsége csalódottnak találta gyerekét, ha az nem kapta meg a listáján szereplő összes ajándékot.
„Kitartóan nehezedik ránk a nyomás, hogy szülőként megvegyünk dolgokat gyerekeinknek. A nyomás gyermekeinktől jön, ám gyakran tükrözi tisztán azt a marketinghatást, amelynek a gyerekek a reklámok révén naponta ki vannak téve” – idézte a mozgalmat támogató canterburyi érsek véleményét a The Daily Telegraph című brit lap.