Nem törődnek a nők önrendelkezési jogával
Hatalmas viharokat kavart ez az eset, mert szembemegy még az igen szigorú lengyel szabályozással is. A hatályos törvények értelmében ugyanis mindenképpen bűnös a lengyel orvos. Az abortusz szabályozása Lengyelországban szerintem brutális, nem számol a nők önrendelkezési jogával. A terhességmegszakítást ott kizárólag az anya életének megmentése érdekében, nemi erőszak és visszafordíthatatlanul sérült magzat esetén lehet elvégezni. És természetesen ilyenkor is van mód visszautasítani a beavatkozást, de kötelező másik orvoshoz küldeni a pácienst. Tehát a lengyel orvos megtehette, hogy nem végzi el a beavatkozást, de abban mindenképpen vétkes, hogy nem irányította tovább a nőt. Az orvos védekezése a hitnyilatkozatán (és a katolikus dogmákon) alapul, miszerint akkor követett volna el bűnt, ha más orvost és az anyát is bűnrészessé teszi. Szerintem ez pont az az eset, amikor a személyes meggyőződés vagy hit bigottságba fordul, és épp ezek azok a pontok, amelyek sokakat elfordítanak a katolikus egyháztól.
A plakáton a felirat: “Minden gyermeknek joga van az élethez!” |
Kényszer?
Én például igyekszem mindenkinek tiszteletben tartani a véleményét, a vallási meggyőződését, a világnézetét. Tudjuk, hogy a katolikus vallás alapvetően térítő jellegű, mégis egy igen rosszul értelmezett megnyilvánulása, amit ez az orvos cselekedett. Nem volt joga megtagadni a nőtől a segítséget. Az operációt persze igen, de a teljes körű felvilágosítást nem. Ezzel egyfajta térítő tevékenységet végzett, egy másik ember élete árán. Sőt két másik ember vagy egy teljes család élete árán. Csak azért, mert ő úgy gondolkodik, ahogy. A műtét visszautasításához joga van, de egyetlen orvos sem dönthet így mások életéről, senki nem kényszerítheti a saját hitét senkire.
Teljes abortusztilalom
Ha van igazság a földön, nagy mozgolódás támad Lengyelországban, és hangot kapnak az eddig korlátozott lengyel nők. Sokszor szállt már segélykiáltás ebből az országból, 2005-ben például a Lengyel Szövetség a Nőkért és a Családtervezésért nevű szervezet megjelentetett egy sokkoló (magyarul is olvasható) kiadványt a tragikus történetekből, Maga a pokol címmel, és még ez sem tántorította el az életvédőket, hogy 2011-ben az egyház teljes támogatásával benyújtsák azt a törvénytervezetet, amely kimondaná az abortusz teljes tilalmát. A baloldali erők ezt meg tudták akadályozni.
Nálunk is több igen neves szakember elutasítja az abortuszt, és van joguk hozzá, ha betartják a szabályokat. Az egészségügyi törvény 131.§ (5) bekezdése kimondja, hogy az orvos visszautasíthatja a beteg kezelését, ha a kezelés az ő erkölcsi felfogásával, lelkiismereti vagy vallási meggyőződésével ellenkezik. “Ennek a jognak a gyakorlásának az a feltétele, hogy az orvos mindezt az alkalmazását megelőzően vagy a körülmény felmerülésekor a munkáltatójával írásban közölje – magyarázza dr. Dósa Ágnes orvosjogász. – A beteget azonban kötelező másik orvoshoz irányítania. A betegellátást egyéb esetekben is az orvos általában csak akkor tagadhatja meg, ha az a beteg állapotát károsan nem befolyásolja, és a beteget másik orvoshoz küldi. Ha nem így történik, akár felelősségre is vonható. Az abortusz terén a magyar szabályozás nagyon liberális, én még nem hallottam olyan esetről, hogy egy orvos, miután megtagadta volna az ellátást, ne segített volna más módon.”
Abortusz ellenes tüntetés Varsóban |
Az abortusz elmaradása az anya életét is veszélyeztetheti, ezt sem szabad elfelejteni! Más kérdés, hogy mi történik akkor, ha a hezitáló (vagy egyéb módon gondatlanul eljáró) orvos miatt az anya (saját testi egészségét ugyan nem károsítva) túllépi a 12. hetet, és nincs már lehetősége a művi beavatkozásra. “Ha egészséges gyermeket hoz a világra, azt a magyar jog nem értékeli polgári jogi értelemben kárnak. Előfordult már olyan, hogy például művi meddővé tétel után a nő mégis teherbe esett, és olyan eset is történt már, hogy az abortusz után mégis benn maradt a magzat, majd megszületett egészségesen. Ezekben az esetekben a bíróság azért utasította el a keresetet, mert az egészséges utód jogilag nem tekinthető kárnak. Ám ha beteg (fogyatékos) gyermek születik, és az anya az orvos mulasztása miatt nem dönthet a terhesség megszakításáról (például mert nem diagnosztizálták a végtaghiányt vagy más fejlődési rendellenességet, pedig kellően gondos eljárással lehetett volna), annak más a kártérítési megítélése, ilyen esetben számtalan alkalommal ítéltek meg már a bíróságok kártérítést a szülőknek” – magyarázza a szakértő.
Így vagy úgy, az élet valóban szent, de mindenkié az. A magzaté, de az őt vállaló vagy nem vállaló szülőké is.