A taxisok gyakorlatilag azóta háborognak az Uber ellen, mióta az okostelefonos applikáció Magyarországon is megjelent. Igaz, erre lehetett is számítani: a világban mindenhol hatalmas ellenkezést váltott ki. Most a hazai taxis szervezetek egészen a miniszterelnökig mentek. Múlt héten már tüntettek egyszer, és nem riadnak vissza egy következő demonstrációtól sem.
Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség (OTSZ) elnöke budapesti sajtótájékoztatóján kedden azt mondta, hét éve próbálnak egyeztetni egymással és az illetékes minisztériummal. Időközben azonban megjelentek olyan “megoldások”, mobiltelefonos alkalmazások, amelyet minden rendeletet figyelmen kívül hagyva működnek, és kárt okoznak Magyarországnak és a taxisoknak is – utalt egyebek mellett az Uberre és a Wundercarra.
A taxisok összeállítottak ugyan egy olyan rendelettervezetet, amelyet mindenki támogatott, de a kormány nem döntött a kérdésben, ezért fordulnak most Orbán Viktor miniszterelnökhöz. Szerinte nem az a cél, hogy a közösségi fuvarszervezőket kiszorítsák a piacról, hanem az, hogy betartassák velük a személyszállítási szabályokat. A taxisok amúgy megkérték az engedélyeket a pénteki demonstrációra, de még nem dőlt el, hogy megtartják-e a tüntetést.
Peredi Péter, a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetségének főtitkára azt mondta, nincs konkrét kimutatás arról, hogy a közösségi fuvarszervezők megjelenése mekkora bevételkiesést okozott a taxisoknak. Az elfogadás előtt álló kormányrendelet-tervezet ugyanabba a tevékenységi körbe sorolja a közösségi fuvarszervezőket, mint a taxisokat.
Farkas Zsolt, a Taxi Gépkocsivezetők Független Szakszervezetének elnöke azt hangsúlyozta, hogy a taxisoknak a rendelet minden pontját be kell tartaniuk, megfelelő eszközöket kell beruházniuk, de ezt egyre kevésbé tudják vállalni, mert az Uber és a Wundercar nagy szeletet hasít ki a piacból. Azzal, hogy a közösségi szervezők nem szereznek engedélyt, nem ruháznak be, olyan versenyelőnybe kerülnek, amit a taxisok nem képesek behozni. Hozzátette: megtették a szükséges jogi lépéseket, de ezek részleteiről nem nyilatkozott.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a szakmai érdekképviseletek hétfőn megegyeztek újra abban, hogy az Uber-féle utazásszervezés hazai alkalmazása a jelenlegi jogszabályi környezetben sem legális, ha az így megszervezett szállítást az előírt feltételeket és fogyasztóvédelmi elvárásokat sem teljesítő, engedéllyel nem rendelkező személyek végzik.