A 2016-tól bevezetett módosítások kapcsán a legnagyobb visszhangot kiváltó vizsgálat az alvás közbeni légzészavar szűrése. Az alvási apnoé alvás közbeni légzéskimaradást jelent, amely ha eléri a 15-ös értéket – az alvás során ennyiszer marad ki a légzés –, a páciens fokozott veszélynek van kitéve gépjármű vezetése közben.
A Magyar Alvásdiagnosztikai és Terápiás Társaság elnöke, Szakács Zoltán szerint nem maga a vezetés közbeni elalvás a legjellemzőbb veszély, hanem az álmos sofőr reflexeinek jelentős lassulása. A kialvatlan sofőrök ugyanis a részegen vezetőkhöz hasonlítanak a leginkább, akiknél akár egy másodperces reakcióidő-növekedés is megfigyelhető, ez pedig 20-30 métert jelenthet a forgalomban, ami bőven elég egy súlyos baleset okozásához.
Az alvási apnoé szűrése az Európai Unióban már megszokott, tehát nem csak a magyar sofőrök életének megkeserítése céljából vezetik be 2016 januárjától. A háziorvosok feladata a leginkább veszélyeztetett, középkorú (40–65 éves) férfiak alaposabb szűrése. Figyelmeztető jelek a túlsúly, a horkolás, a magas vérnyomás, szívelégtelenségek, amelyek esetén az ún. brüsszeli kérdőív kitöltetésével erősítheti meg a gyanúját az orvos.
A gyanú igazolására az alvási folyamatot vizsgáló mobilegységet kell kölcsönöznie a jogosítványra várónak. Az eszközt nem finanszírozza az OEP, így mindenkinek saját zsebből kell fizetnie a használatért. Ugyanakkor ha a teszt megállapítja, hogy a páciens alvási zavarban szenved, a gyógyítás számláit már az egészségügy finanszírozza. Akinél alvási apnoés problémát találnak, jogosítványa meghosszabbításához háromévente kell felülvizsgálaton részt vennie – írja a hvg.hu.