A Bechdel-teszt egyfajta feminista szűrő, ami arra keresi a választ, hogy egy adott film figyelembe veszi-e a női szempontokat történet- és karakterépítés közben. Erre egy nagyon egyszerű szabályt használ: azt figyeli, hogy a filmben akad-e két vagy több nő karakter, amelyik legalább egy percen át beszélget egymással, és a téma nem a pasikhoz fűződő viszonyuk. Fontos kitétel, hogy a karaktereknek nevesítve kell lenniük, vagyis az nem számít, ha valamelyik szereplő az utcán kér útbaigazítást egy idegentől.
Az Alison Bechdel képregényíróról elnevezett teszttel eddig jobbára a hollywoodi filmtermést vizsgálták, de minket most az érdekelt, hogy mi a helyzet itthon. A hazai filmipar szexizmusáról nemrég az Aranyélet főszereplőivel beszélgettünk, most pedig arra voltunk kíváncsiak, hogy az elmúlt 12 hónap hazai filmterméséből hány olyat találunk, ami átmenne ezen a szűrőn. Persze nem minden film szexista, ami fennakad a rostán, hiszen léteznek olyan közegek (pl. egy férfibörtönben vagy egy II. világháborús fronton játszódó mozi), ahol nem lenne természetes egy nő jelenléte, sőt egy-egy filmet szexistának kikiáltani is hiba volna pusztán azért, mert a nőnemű szereplői keveset beszélgetnek egymással, viszont az, hogy hány férfiközpontú film készül összességében egy országban, már nagyon sokat elárul a rendszerről. A Bechdel-teszten túl a filmek vizsgálatakor azt is számba vettem, hogy hány rendezőnő által készített filmet vagy forgatókönyvírónő által írt történetet láthattunk az elmúlt évben a hazai mozikban.
Szerdai gyerek
Hazai premier: 2015. december 3.
Az árvaházban felnőtt lányról szóló Szerdai gyerek eleve egy női író-rendező, Horváth Lili munkája, egy erős női főszereplővel, a Maját játszó Vecsei Kinga alakításával a középpontban. Viszont a filmben Maja karaktere főképp férfiakkal (a pasijával, a kisfiával, valamint a neki kezdő vállalkozói kölcsönt biztosító Jánossal) kommunikál, de azért a gyerekotthon vezetőjével (aki sajnos nem kapott nevet, csak igazgatónőnek hívják), valamint egy másik kezdő vállalkozóval, Böbével van annyi interakciója, hogy ha némi jóindulattal is, de átmenjen a teszten.
Bechdel-teszt: átment
Hajnali láz
Hazai premier: 2015. december 17.
Gárdos Péter a szülei levelezése alapján írta meg könyvét és az ebből készült filmet, és róluk tudni kell, hogy túlélték a koncentrációs táborokat, és egy-egy svédországi táborban lábadozva szerettek egymásba. A filmben majdnem annyira hangsúlyos a nők tábora is, mint a férfiaké, és az ott lakó szereplők (Piti Emőke, Petrik Andrea és Földes Eszter) kommunikációja nem csak a férfiakról szól.
Bechdel-teszt: átment
Gondolj rám!
Hazai premier: 2016. január 21.
Kern András egotripje ugyan tele van kiváló színésznőkkel (Eszenyi Enikő, Törőcsik Franciska vagy épp Liptai Claudia), de a film annyira énközpontú, hogy a női szereplőket csak a főhőshöz való viszony határozza meg, és amikor beszélgetnek egymással, akkor is csak a Borlai doktorhoz és a férfiakhoz való viszonyuk a közös téma.
Bechdel-teszt: nem ment át
Félvilág
Hazai premier: 2016. február 18.
Mivel a film egy híres kurtizánról, Mágnás Elzáról és az ő két szolgálólányáról szól, természetes, hogy a három főszereplőnő között nem kevés a kommunikáció, és bár a férfiak is gyakran fontos témát jelentenek, azért a 88 perces játékidőbe sok egyéb is belefér.
Bechdel-teszt: átment
Az itt élő lelkek nagy része
Hazai premier: 2016. március 17.
Egy kísérleti filmtől várni a Bechdel-tesztnek való megfelelést eleve hiú ábránd volna, ráadásul a Buharov-fivérek pont egy férfit tettek meg főhősül, Batthány Ervint. Az itt élő lelkek nagy része, központi karakterei mind férfiak, és bár női monológ azért akad benne, nők közti dialógusok terén egyáltalán nem jeleskedik.
Bechdel-teszt: nem ment át
Zero
Hazai premier: 2016. március 24.
Nemes Gyula őrült környezetvédős filmje nagyrészt amúgy is némajáték, vagyis a szó hagyományos értelmében vett dialógusokat nemigen hallhatunk benne, de ha hallhatnánk is, a női főszerepet alakító Martina Kratkát amúgy is csak férfiakkal hallanánk beszélgetni.
Bechdel-teszt: nem ment át
Hurok
Hazai premier: 2016. április 14.
Az első magyar időhurkos sci-fihez Madarász Isti író-rendező csupán egyetlen fontos nőkaraktert írt, Annát, és az őt játszó Martinovics Dorinának egy kizárólag férfiak alkotta világban kellett helyt állnia, szóval esélye sem volt arra, hogy hosszabb kommunikációba kezdjen más női karakterekkel.
Bechdel-teszt: nem ment át
Tiszta szívvel
Hazai premier: 2016. április 28.
Till Attila kerekesszékes gengszterfilmjében ugyan akadnak izgalmas nőkarakterek – például Balsai Mónika az önfeláldozó anya szerepében és Danis Lídia együttérző nővérként – , de mivel a film három férfi történetére fókuszál, őket kizárólag a velük való kapcsolatukon keresztül láthatjuk a történet során.
Bechdel-teszt: nem ment át
Liliom ösvény
Hazai premier: 2016. május 19.
Fliegauf Bence filmjének középpontjában ugyan egy anya áll, de a film annyira intim, hogy őt szinte csak a kisfiával folytatott viszonyrendszerében láthatjuk, illetve olyankor, amikor a gyermeke apjával chatel. Ezen kívül csak mesék homályos képeit láthatjuk megelevenedni a Liliom ösvényben.
Bechdel-teszt: nem ment át
Kút
Hazai premier: 2016. szeptember 22.
A Bechdel-tesztet kétségtelenül nehéz lemérni egy olyan filmen, amiben egy relatíve szűk helyen rengeteg szereplő folyamatosan beszélget egymással, gyakran egymás szavába vágva. A Kútban több fontos női karakter is van – Udvaros Dorottya kivételével mind prostituáltak –, akik ugyan sokat dumálnak a pasikról, de legalább ennyire fontos közös téma az is, hogy mikor indulhatnak tovább Svájcba, és mi vár majd ott rájuk.
Bechdel-teszt: átment
Ernelláék Farkaséknál
Hazai premier: 2016. szeptember 29.
Hajdu Szabolcs családi drámájában pont egyenlő számban találhatók a férfi és a nő szereplők. Utóbbiak között főképp a testvérpár, Ernella és Eszter között hallhatunk hosszabb dialógusokat, melyekben ugyan fontos szerepet kapnak a férjek, de legalább ennyit beszélgetnek az álmaikról, vágyaikról és félelmeikről is, valamint a családjuk múltjáról.
Bechdel-teszt: átment
A martfűi rém
Hazai premier: 2016. november 10.
A martfűi sorozatgyilkos rémtetteiről szóló thrillerben a nőknek többnyire áldozatszerep jut. Ez alól talán csak az ártatlanul elítélt férfi testvérét alakító Szamosi Zsófia karaktere jelent kivételt, akinek ugyan van egy rövid beszélgetése a Sztarenki Dóra által játszott áldozattal, de ez nem elég hosszú ahhoz, hogy ezzel átmehessen a teszten.
Bechdel-teszt: nem ment át
Cop Mortem
Hazai premier: 2016. november 24.
Ez a magyar akcióthriller annyira pasiközpontú és macsó, hogy a rengeteg felvonultatott szereplője közül mindössze egyetlen olyan nő akad, aki nevet is kapott a forgatókönyvírótól, és ő bármennyire próbálkozik, maximum önmagával beszélgethetne azért, hogy a film átmenjen a Bechdel-teszten.
Bechdel-teszt: nem ment át.
Ezt kell tudni az elmúlt 12 hónap magyar filmjeinek szexizmusáról
|
További cikkek a szexizmusról az NLCafén:
- Donald Trump szexizmusa: “A nőkkel úgy kell bánni, mint egy darab szarral”
- Kampány indult a munkahelyi szexizmus ellen
- Ilyen a jóindulató szexizmus: Tapasztaltad már?