Megtervezi az útvonalat a baleset helyszínére és onnan a kórházba, kiszámítja a szükséges üzemanyagot, menetidőt, segítségével a sérült állapotát rögzítő esetlap útközben átküldhető a beteget fogadó intézménynek. Lényegesen megkönnyíti a légi mentők életét. A tableteket nemrég szerezte be a Magyar Légimentő Nonprofit Kft., és hetek óta tesztelik őket a budaörsi légibázison. A váltást már régóta tervezik, de a szigorú hatósági szabályozás miatt csak olyan eszköz jöhetett szóba, amelyet nemzetközileg is elfogadnak, ezért esett a választás az iPadekre.
„Egy kis szerkezet, de nekünk napi több óra papírmunkát spórol: a hozzájuk választott speciális programok segítségével kollégáink pillanatok alatt meg tudják tervezi az útvonalat a baleset helyszínére és onnan a kórházba, a program azt is megmutatja, hogy a rendelkezésre álló üzemanyag meddig elég, és az út várhatóan hány percig tart majd” – mondja Boros Ákos, a Magyar Légimentő Nonprofit Kft. tervező-dokumentációs mérnöke, az elektronikus rendszer adminisztrátora.
Az iPadekkel a baleseteknél eddig papíron rögzített esetlapok is fölöslegessé válnak, ami az jelenti, hogy a mentőszemélyzet elektronikusan, a helyszínen tudja rögzíti a sérült állapotát. Ezeket az esetlapokat eddig papírra írták, amit aztán a repülések után számítógépre vittek fel.
„A jelenleg tesztelt, majd a tableteken futó esetdokumentációs program képes lesz arra is, hogy kommunikálni tudjon az EKG-defibrillátor egységgel, vagyis a készülék által mért adatokat (a beteg vérnyomása, pulzusa, vér oxigén szintje) vezeték nélküli kapcsolaton keresztül tudja majd fogadni a monitorról, és automatikusan rögzíti az esetdokumentációban. Így még egyszerűbbé és pontosabbá tehető az esetdokumentáció és a későbbi adatfeldolgozás” – mondta Dr. Gorove László, a Magyar Légimentő Nonprofit Kft. ügyvezetője.
A légi mentők abban bíznak, hogy a speciális programok sokoldalúan segítik majd a munkájukat, hiszen ha engedélyezik, jelentősen megkönnyíthető és felgyorsítható a pilóták és az egészségügyi személyzet munkája. A tabletek egyébként az előírásoknak megfelelően korlátozottak, kizárólag repülő és orvosi feladatkörök ellátására használhatók, vagyis más program nincs a számítógépeken – mondta Boros Ákos.
A készülék működését Hazsi Sándor, a Magyar Légimentő Nonprofit Kft. légi üzemeltetésért felelős vezetője mutatja be ebben a videóban: