Aktuális

Ez volt 2017 tizenkét legfontosabb, nőknek szóló filmje

Végre megkaptuk az első önálló szuperhősnős filmet, egy magyar rendezőnő a mennybe ment, láthattunk egy szuper mozit a nemek csatájáról, és az is bebizonyosodott, hogy nem kell nőnek születni ahhoz, hogy valakiből fantasztikus nő váljék. Ezek voltak 2017 legizgalmasabb nőknek szóló filmjei.

Wonder Woman

Mi ez?

Wonder Woman a DC képregénycsalád egyik legrégebbi hőse, igazi feminista ikon, egy amazon, aki egy külön szigeten, az emberek szeme elől elzárva élt a többi amazon társaságában, míg egy napon egy I. világháborús pilóta le nem zuhan a sziget mellett a tengerben. Ekkor Diana felfedezi, hogy a földjén túl is van élet, és útnak indul, hogy megakadályozza a világháború vérontását.
Miért fontos?
A Vasember 2008-as érkezése óta elképesztő mennyiségben árasztanak el bennünket a szuperhősfilmek, de egyik stúdió sem vette a fáradtságot, hogy egy szuperhősnőnek is lehetőséget adjon. A Marvel másfél tucatnyi filmmel a háta mögött sem volt képes erre, ám a DC meglépte azt, amit már réges-rég meg kellett volna: önálló filmet adott egy szuperhősnőnek. A Wonder Woman ráadásul nemcsak pénzügyileg lett kiemelkedően sikeres, hanem hihetetlen jó kritikákat kapott, és még az Oscaron is esélyesnek tartják néhány kategóriában.

Testről és lélekről

Mi ez?

Enyedi Ildikó Berlinale-nyertes filmje látszólag azt kutatja, összeköthetnek-e bennünket az álmaink, válhatunk-e álmunkban szerelmesekké, ám valójában két kívülálló lassú, buktatókkal teli egymásra találásáról mesél, és mindehhez szokatlan háttérként egy mészárszéket választ.
Miért fontos?
Kész szégyen, hogy Magyarország egyik legjobb rendezője az 1999-es Simon mágus óta nem kapott pénzt nagyjátékfilmre, és főképp Terápia-részek rendezésével gyakorolhatta csak a mesterségét. Ez a szuperérzékeny, érzelmes, ugyanakkor nagyon humoros szerelmesfilm végre ismét feltette Enyedit a nemzetközi filmes térképre, ahová való. Azóta még megnyert néhány fesztivált, zsűritag volt Velencében, és ha minden jól megy, még az is lehet, hogy a Testről és lélekrőlt viszontláthatjuk az Oscaron.

Csábítás

Mi ez?
Thomas Cullinan híres könyvének adaptációja, amiből egyszer készítettek már filmet Clint Eastwood főszereplésével a hetvenes években, csakhogy akkor ebben a nagyon női történetben inkább a férfi szempont dominált. A sztori az amerikai polgárháború idején játszódik, amikor egy sebesült tizedesre egy bentlakásos lányiskola lakói találnak rá. A férfi ugyan az ellenséghez tartozik, de behízelgő modora miatt a nők mégsem adják őt fel…
Miért fontos?
A film a női-férfi játszmákat mutatja meg, ám mindezt sajátosan női szemszögből, üdítően rafináltan, okosan és némi fülledt, játékos erotika és kissé gonosz, fekete humor kíséretében teszi. Nagyon ritka, hogy egy jó film (mert A tizedes háreme annak idején az volt) újabb verziójának legyen létjogosultsága, de a női szemszög ezúttal csodákra volt képes az alapanyaggal.

Floridai álom

Mi ez?
Miamiban, a Disneyland árnyékában áll egy motel, ami azoknak a legszegényebbeknek kínál szobákat, akik napról napra élnek, és éppen csak képesek összekaparni a lakbérre valót, hogy egy kis lyukban lakjanak. Itt lakik a kis Moonee, a tízéves forma, rosszcsont kislány, aki egyfajta bandavezére az itt lakó gyerekeknek, és mivel a napról napra élő anyja egyedül neveli, a motel gondnoka afféle pótapjává válik.
Miért fontos?
Mert a film találóan mutatja be azt, hogy gyerekként még teljesen függetlenek vagyunk a pénztől, és még a nincstelenség küszöbén is boldogan tudunk élni. Ráadásul érzékenyen mutat be egy szoros anya-lánya kapcsolatot egy olyan helyzetben, amikor még maga az anya is csak egy lány, és inkább barátnője, mint édesanyja a lányának, és abból is a felelőtlen fajta. Ha minden igaz, a Floridai álom ott lesz a jövő évi Oscar-gála esélyesei között.

A Fantastic Woman

Mi ez?
A pincérnőként dolgozó Marina valójában férfitestbe született, de már hosszú évek óta nőként éli át a boldogságot nála jóval idősebb férfi partnere társaságában. Csakhogy a szerelme váratlanul rosszul lesz, meghal, Marina pedig nemcsak a gyászával kénytelen megbirkózni, hanem a szerelme ex-feleségével és az abból a házasságból született gyerekeivel is, akik nem szeretnék, ha ott lenne a temetésen, és minden erejükkel azon vannak, hogy teljesen kisemmizzék őt.
Miért fontos?
A chilei Sebastián Lelio filmjében már a cím is egy kiállás. Igen, ő akkor is egy fantasztikus nőről fog mesélni nekünk, ha ez a nő történetesen férfinak született. Marina minden konfliktust nőként visel, nőként kezel, és nőként él át, és a film nézője is kénytelen rájönni: nála fantasztikusabb nő aligha létezik a világon.

Battle of the Sexes

Mi ez?
1973-ban a női tenisz legnagyobb csillagát Billie Jean Kingnek hívták, csakhogy a női tenisz presztízse akkoriban nagyon mélyen volt. Tornáikon nagyjából a tizedét nyerhették annak az összegnek, amiért a férfiak játszottak. King felemelte a szavát az igazságtalanság ellen, csakhogy sokan kigúnyolták ezért. Köztük volt az egykori férfi bajnok, Bobby Riggs is, aki már évek óta nem játszott hivatásosként, rég kiment a formájából, ám mégis kihívta egy meccsre Billie Jean Kinget, mivel bizonyítani akarta, hogy elpuhult exteniszezőként is képes megverni a női bajnokot.
Miért fontos?
Jonathan Dayton és Valerie Faris mozija ugyan nagyon vicces, mégis egy komoly dologról szól: a nők egyenlőségért folytatott harcáról. Mindezt a rendezőpáros szórakoztató köntösbe csavarta, ráadásul az egészet még megtoldotta Billie Jean King love storyjával, aki házas nőként ebben az időszakban szeretett bele a fodrászába, és rájött, hogy leszbikus, márpedig ha ez kitudódik, akkor a hetvenes években a karrierje végét jelentette volna. Emma Stone-nak az Oscar után minimum kijár egy Oscar-jelölés.

Thoroughbreds

Mi ez?
Egy első osztályú fekete komédia Lilyről és Amandáról, a két tinilányról, akik közös tanulás ürügyén barátkoznak össze, majd a nagy barátságból megszületik a terv: öljék meg együtt Lily szívtelen nevelőapját, aki bentlakásos iskolába szeretné küldeni a lányt.
Miért fontos?
Filmen nagyon ritkán láthatunk olyan tinédzserlányokról szóló történetet, amiben a szerelemnek és a pasizásnak semmi szerepe nincs, a két főszereplő pedig annyira különc és annyira kidolgozott, hogy öt perc után úgy érezzük, mintha mi is ott lennénk a társaságukban. Csakhogy ezek a lányok (Olivia Cooke és Anya Taylor-Joy alakítása mesteri) gyilkosságra készülnek, méghozzá agyafúrt módon, nehogy lebukjanak. A dolgot nehezíti, illetve némileg könnyíti, hogy Amanda furcsa pszichológiai eset: képtelen arra, hogy bármit érezzen embertársai iránt. Egy agyafúrt lánykrimibe gyúrt sötét komédia, szuper szereplőkkel.

Jackie

Mi ez?

John F. Kennedyt agyonlövik Dallasban, és a felesége, Jackie Kennedy karjai között hal meg. Ebben a helyzetben bárki összeomlana, de ő ezt nem teheti meg. First Ladyként példát kell mutatnia méltóságból nemcsak a gyermekei és a Fehér Ház dolgozói, hanem az egész Egyesült Államok előtt, miközben megszervezi a férje temetését.
Miért fontos?
A XX. század egyik legfontosabb nőalakjáról már több film is készült, de valahogy mindegyik túl sokat akart markolni, és semmit sem fogott. Jackienek kijárt már egy emlékezetes mozi, és Pablo Larraín filmje ilyen lett. Alig néhány nap történéseire fókuszálva mutatja meg azt az elképesztő női tartást és erőt, amit a legnagyobb tragédia idején is mutatni tudott a világnak.

Ártatlanok

Mi ez?

A szovjet felszabadítást Európának ezen felén sokan csak újabb hódításként élték meg. Így voltak ezzel azok a lengyel apácák is, akiket a zárdájukban erőszakoltak meg szovjet katonák. A film arra az időszakra fókuszál, amikor kilenc hónappal később elkezdenek megszületni az erőszakban fogant gyermekek, és ehhez az apácáknak szükségük van egy doktornő segítségére.
Miért fontos?
Az Ártatlanok ugyan Lengyelországban játszódik, de az igaz történet, amit feldolgoz, nálunk is történhetett volna. A szovjet hadsereg bűnei évtizedeken át kibeszéletlenek maradtak, tilos volt beszélni róluk, és sok mindenről még ma sincs tudomásunk, így ez a sztori tényleg letaglózó erővel bír. Ráadásul Anne Fontaine rendező okosan járja körbe mindazokat a lelki traumákat, amiken a terhes apácák és a zárda vezetői keresztülmennek ebben a számukra rendkívül megalázó helyzetben.

Lady Macbeth

Mi ez?

A 19. századi angol vidéken egy fiatal lányt feleségül adnak egy földesúr fiához. Nemhogy szerelem, még csak szimpátia sincs köztük, ám az após mégis elvárja Katherinetől, hogy zokszó nélkül lássa el hitvesi kötelességeit. Csakhogy Katherine-t nem olyan fából faragták, hogy neki parancsolgatni lehessen. Szeretőt tart, majd végez az apósával és elindul a bűnnek egy olyan útján, ahonnan már nincs visszaút.
Miért fontos?
A XIX. században játszódó angol filmekben a nők többnyire passzív, ábrándozó szemlélődők, akiket gúzsba kötnek a társadalmi elvárások, és ezért meg kell tagadniuk/le kell győzniük a saját vágyaikat. A Lady Macbeth Katherine-je azonban nem ilyen. Ő egy nagyon is cselekvő alak, aki kezébe veszi az irányítást, ezzel vérbeli XXI. századi hősnővé válik ebben a sztoriban. Ám a XIX. században nincs hely XXI. századi hősnőknek, és a lánynak a döntéseiért alaposan meg kell fizetnie.

Bilincsben

Mi ez?

Stephen King kilencvenes években íródott regénye, amit sokáig megfilmesíthetetlennek tartottak, lévén a Bilincsben arról szól, hogy egy nőt a férje a vidéki házuk ágyához bilincsel egy szexjáték keretében, csakhogy a férfi szívrohamot kap, Jessie pedig ott marad bilincsben az ágyban, távol mindentől, segítség nélkül.
Miért fontos?
Mert valójában egy házasság élveboncolását láthatjuk a nő szemszögéből, aki az ágyban töltött napokban az éhségtől, szomjúságtól és kimerültségtől rengeteget hallucinál, és ez a filmen úgy jelenik meg, hogy a halott férje szellemével beszélget. Egy házasságában elnyomottan élő nő talpra állását követhetjük végig egy ilyen rendkívül extrém helyzetben, szó szerint és átvitt értelemben is lebilincselő módon.

Ingrid Goes West

Mi ez?
Ingrid anyja meghal, és az idegösszeomláson átesett lány úgy dönt, hogy az anyjától örökölt pénzből Kaliforniába költözik, hogy oly módon élhessen, ahogy az egyik általa követett közösségi médiás influencer, Taylor Sloane is él. Csakhogy Ingrid nem elégszik meg azzal, hogy megpróbál úgy élni, mint Taylor, hanem úgy dönt, össze is barátkozik a lánnyal, hogy általa tényleg belekóstolhasson az életébe.
Miért fontos?
Az Ingrid Goes West nem azért szerepel a listán, mert annyira szuper film lenne – bár egyáltalán nem rossz – , hanem azért, mert ez az egyik első olyan film, ami arról szól, milyen hatással vannak/lehetnek ránk azok a közösségi médiás influencerek, akiket nap mint nap követünk. Mennyire hamis az a kép, amit sugároznak magukról, és pont ezért lehetetlen az életmódjuk elérése számunkra, mivel általuk nem a valóságot, csak egy vágyálmot üldözünk. Mindezt nagyon szórakoztató formába csomagolja mutatja meg ez a film.

További ajánlott női témájú filmek 2017-ből:

A számolás joga, A stylist, Rég nem szerelem, Frantz, Egy német sors, Csajok hajnalig. Atomszőke, anyám!, Aurora Borealis – Északi fény, Rossz anyák karácsonya, Volt egyszer egy Szíria, A nőkért, Mudbound, Girls Trip, Film Stars Don’t Die in Liverpool. Thelma, Professor Marston and the Wonder Women, Landline, In the Fade, On Chesil Beach, Beatriz at Dinner, Gemini.

A filmeket az idén a magyar mozikban, illetve a Netflixen bemutatott alkotásokból, valamint az általam filmfesztiválokon (Berlinale, Karlovy Vary, Cinefest Miskolc, BFI London) látott művekből válogattam össze.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top