Aktuális

Lassan életveszélyessé válik a romák iskolája

Évek óta tarthatatlan a helyzet a tarnazsadányi általános iskolában, ahol dohos levegőjű, elavult és penészes tantermekben tanulnak a helyi roma gyerekek.

A tarnazsadányi általános iskolába kivétel nélkül csak roma származású gyerekek járnak. Tornatermét már évekkel ezelőtt életveszélyessé nyilvánították, hasonló sors várhat az 1959-ben épült iskolára is, ha nem történik sürgősen valami. Az épület teteje több helyen beszakadt, így az osztálytermek beáznak. A falak hullámosak és penészesek, a nyílászárók régiek, az osztálytermek ajtajaiban üveg helyett farostlemez van, és a legtöbb szálkás, vagy szögek kandikálnak ki belőle.

Az iskolaépületben nincs mosdó, a diákok egy külön épületben tudják elvégezni szükségleteiket, ám a helyiség higiéniás állapota messze elmarad az elégségestől. A mosdót éjszakánként a helyiek is használják, akik beszöknek az iskola lyukas kerítésén.

Tavaly októberben Székely László ombudsman és munkatársai helyszíni vizsgálatot tartottak a tarnazsadányi iskolában, a fenti megállapításokat az alapjogi biztos jelentéséből szemlézte a Magyar Nemzet.

A lap kitér arra is, hogy hiába tud mind az önkormányzat, mind az állami iskolafenntartó a problémáról, évek óta nem történik előrelépés. Bár a felújításra a fenntartó, a Klebelsberg Központ már 2016-ban ígéretet tett, azóta még csak nem is pályázott ennek finanszírozására. Az is kiderült, hogy 2016 márciusa óta – korábbi válaszukkal ellentétben – a tarnazsadányi tagiskola infrastrukturális fejlesztésére az Egri Tankerületi Központ nem nyújtott be pályázatot. A központ igazgatója szerint a települési önkormányzatnak kellett volna pályáznia fejlesztési forrásra. 

Ha még mindez nem lenne elegendő, az iskola nem tud százszázalékos szakos ellátottságot biztosítani, mert hiányzik a kémia, a fizika, a rajz és a technika szakos pedagógus is, így az ombudsman szerint sejthető, hogy a pedagógusok és a tagintézmény-vezető legjobb szándéka ellenére sem szavatolható a minőségi oktatás, a megfelelő oktatási szolgáltatásokhoz való hozzáférés, ráadásul az ezek kialakításához szükséges források, valamint a lehívásukhoz szükséges kapacitások is hiányoznak.

Székely László  felkérte az iskolát fenntartó Egri Tankerületi Központ igazgatóját, hogy – korábbi ígéretének megfelelően – a felújítási munkálatokat mielőbb végezze el, a Klebelsberg Központ elnökét pedig arra szólította föl, vizsgálja meg, hogyan oldható meg az iskola soron kívüli, teljes körű felújítása – írja a Magyar Nemzet.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top