Az elmúlt években 14,5 milliárd forintért vásárolt 108 tűzoltóautót a BM Országos Katasztrófavédelmi főigazgatósága. A fejlesztés során nem kész tűzoltóautókat vettek az uniós forrásból, hanem saját autókat építettek a Renault, a Rába és a BM Heros Zrt. együttműködésében.
A Zoom azt írja, darabonként 130 millió forintba kerültek az autók, miközben modernebb, kész járműveket 70-100 millióért is vehettek volna. Ráadásul a magyar tűzoltók egyáltalán nincsenek megelégedve az autókkal.
A Hivatásos Tűzoltók Független Szakszervezete 25 pontban összeszedte a legfőbb kifogásaikat. Íme néhány:
- a 16 tonnás autóhoz nagyon kevés a 290 lőerős motorteljesítmény,
- a nehéz jármű csak dobféket kapott, miközben egy mai személyautónak mind a négy kerekére tárcsaféket szerelnek,
- nincs a kocsikban légzsák, vezetéstámogató rendszer (a blokkolásgátló kivételével),
- az autó alkalmatlan a menet közbeni oltásra, ami égő mezőknél, búzatábláknál fontos,
- szűk az utasfülke, vonulás közben még egy légzőkészüléket sem lehet felvenni,
- rosszul lettek kialakítva a tárolók,
- balesetveszélyesek az utastérben elhelyezett kapaszkodók.
Ezeken kívül vannak még kisebb-nagyobb gondok. A sziréna például túl hangos, ha hosszabban működik, nem lehet rádiózni. A nem hivatalos zajmérés szerint 103 decibeles zajszintet mértek. 60 fölött zajvédő szükséges, 80 fölött pedig tartós egészségkárosodás alakulhat ki.