Hirtelen nem is értettem azt a félmondatot, ami a minap a koronavírus-rendelet tájékoztatója során elhangzott, hogy nem lehet bezárni az iskolákat, mert az évismétlést jelentene. Kétszer is el kellett olvasnom ezt a kijelentést, ugyanis az én fejemben teljesen természetes, hogy online is lehetne folytatni az oktatást. Ma reggel beszélgettem erről egy Franciaországban élő ismerősömmel, akinek második osztályba jár ott a fia, és jöttem rá, hogy mi kis hazánkban a probléma az iskolabezárással. Nem az évismétlés, vagy hogy lemaradnak a gyerekek bármiről, hanem a kieső munkaerő, akiknek máshol, a hanyatló nyugaton fizetett távollét keretében van lehetőségük otthon maradni az ovisokkal és iskolásokkal.
A francia iskolabezárásról részletes beszámolót írt nekem az anya – természetesen szó sem esik évismétlésről:
„Azok a tartományok, ahol gócpont van, elrendelték az iskolai oktatás otthonról történő kezelését. Az egyetemek viszont nyitva vannak. A sulikból megküldik heti lebontásban a tananyagot és a szülő felelőssége, hogy a gyerek megtanulja. Közben a szülők minimum két hét otthon maradást kapnak az államtól, fizetett távollét formájában. Nálunk négy gócpont van, mindegyik tartományban a tartományvezető, a prefektus döntése, hogy mit zárnak be.
Mindegyikben az alábbi döntéseket hozták meg: bölcsőde, óvoda, általános- és középiskolák minimum két hétre bezárnak, nagyjából 3oo ezer gyerek érintett ebben.
A távoktatás úgy néz ki, hogy az itteni Oktatási Minisztérium mindenki számára elérhetővé teszi az úgynevezett CNED (távoktatás nemzeti központja) »az én osztályom az én otthonom« platformot, ahol egy-egy tanár, professzor távkommunikál a diákokkal. Ehhez azt is tudni kell, hogy a távoktatás itt nagyon elterjedt, a CNED minden technikai lehetőséggel rendelkezik, hogy a távoktatás olyan legyen, mint az iskolai.
Két lehetőséget tettek elérhetővé mindenki számára, aki otthonra van kárhoztatva:
1. A virtuális osztály: itt több diák vesz részt egyszerre, és mindenki számára elérhetők a pedagógiaforrások tárgyakra lebontva, a különböző osztályoknak megfelelően, ezt már használjuk a vírus kitörése óta. Sőt, a Kínában tanuló francia diákok számára már aktiválták januárban. A cél az, hogy kombinálják az autonóm és a közösségi tanulást, távoktatást is.
2. A második eszköz: a pedagógiai anyagok elérhetősége, ez az ENT (espace numériques du travail), azaz digitális oktatási hely. Travail a franciáknál az iskolai tananyag elsajátítását is jelenti: például a fiam minden hétre kap egy plan du travail-t, heti munkatervnek hívják. Ez az ENT egy intranethalmaz, minden egyes iskolának megvan a sajátja, egy általánosan szervezett rendszer a felső tagozatosok – 1o évtől felfelé – számára.
Mindenki mindenhez hozzá tud férni, és szabad eszmecsere folyik. Az alsó tagozatosoknál a szülőknek kell követni a plan du travail-t, a heti programot.
A franciáknál x nap fizetett az állam által, hogy a gyerekeddel otthon maradhass, alapból ez hat nap, most a helyzetre való tekintettel addig lehet majd, ameddig kell. De csak az egyik szülő számára. Mivel itt nagyon elterjedt a home office, igazán a kétkezi dolgozók vannak bajban.”
Ausztriából is kaptunk információkat egy ott élő családtól: még nem rendelték el az iskolabezárást, de minden jel arra mutat, hogy sor fog kerülni rá:
„Itt a tegnap esti álláspontot úgy kommunikálták, hogy kilencedik osztálytól fölfelé meghosszabbított húsvéti szünet lesz, ami jövő héttől lép életbe. Az egyetemek már egy hete zárva vannak, alatta érdekes inkább, mert ott tanítás nélküli iskola lesz szerdától az eredetileg kiírt húsvéti szünet végéig.
Ez azt jelenti, hogy akinek megoldható, tartsa otthon a gyerekét, akinek nem, az beküldheti rendes iskolaidőben, csak éppen tanítás nem lesz, az otthon maradókra tekintettel.
Ugyanakkor tegnap az iskola minden gyereknél megerősítette a szülőkkel az e-mail-címet, amin elérhetőek a távoktatáshoz. Még senki nem tudja itt sem, mi lesz. Annyit kértek, hogy a gyerekfelügyeletet ne a nagyszülőkkel oldják meg, és természetesen minden edzést, hivatalos különórákat átmenetileg leállítottak, a versenyekkel és fellépésekkel együtt.”
Magyarországon nyilván nincs ekkora háttérbázis a távoktatáshoz, de ha csak fapadosan gondolkodunk, akkor akár egy Google Tanteremmel is lehetne online tovább folytatni a tanítást, ahogy azt a magántanuló gyerekeknél teszi sok iskola évek óta. A gond természetesen nem az, hogy ne lenne eszköz a távoktatásra, hanem az a fránya fizetett távollét okoz problémát, valószínűleg ezért tilos egyelőre itthon az iskolák és óvodák bezárása.
Hogyan kösd le a gyereket, ha bezárnak az iskolák?
- Mit kezdenék a 3 gyerekemmel, ha hetekre karanténba zárnának a négy fal közé?
- DIY: 3 otthon is elkészíthető, kreatív játék gyerekeknek
- Kütyük és hagyományos játékok – melyik a jobb?