nlc.hu
Aktuális

SZTEsók - A Szegedi Tudományegyetem hallgatói Nagyköveti Programja

Az egyetemi élet nem csak játék és mese – ezért jó, hogy vannak hallgatói nagykövetek

Az egyetemista élet tele van kalandokkal és kihívásokkal, és mindkettőnél szükség van társakra. Több felsőoktatási intézményben is létrehoztak olyan programot, ami hallgatói nagykövetek révén segít a diákoknak eljutni a felvételitől a diplomáig. A Szegedi Tudományegyetem szűk egy éve indított útjára egy ilyen kezdeményezést, ez a SZTEsók csapata.

Minden kezdet nehéz, erről sokat tudnának mesélni azok is, akik az érettségi után egy teljesen új városban kezdték meg a főiskolai vagy egyetemi tanulmányaikat. Sajnos akadnak, akik úgy döntenek, hogy inkább be sem iratkoznak vagy el sem végzik az első félévet, és maguk az intézmények is sokat tehetnek azért, hogy a diákoknak megkönnyítsék az átmeneti időszakot, segítsenek megküzdeni azokkal az akadályokkal, amikkel a diploma megszerzéséig találkozhatnak.

A Szegedi Tudományegyetem ezért indított útjára 2022 tavaszán egy hallgatói nagyköveti programot. A mentorokat tizenkét karról, több szakról és évfolyamból válogatták össze, és a SZTEsók azóta azon dolgoznak, hogy támogassák a felvételizőket, illetve az első évfolyamos diákokat, vagyis segítsenek nekik eligazodni a tanulmányi ügyek, adminisztratív feladatok és a közösségi élet legkülönbözőbb területein.

A Szegedi Tudományegyetem diákjai

Fotó: Szegedi Tudományegyetem

„A beiratkozás elég összetett folyamat, a diákoknak önállóan kell eligazodni, nincs egy osztályfőnök, aki emlékeztet, hogy mik a feladatok és határidők, nincs egy központi órarend, mindenkinek saját magának kell felvenni a kurzusait. Különösen nagy kihívás ez azon diákok számára, akik nem ismernek senkit, így jó, ha van legalább egy személy, akitől tanácsot kérhetnek, aki segít. Három évvel ezelőtt, 2019-ben, a hallgatói visszajelzések alapján, át is alakítottuk a beiratkozási folyamatot, egy kicsit játékosabbá tettük, a hallgatóknak bronz, ezüst és arany kihívásokat kellett teljesíteniük. Ám miután bevezettük az SZTE+ programot, jött a világjárvány és az online oktatás, nem volt lehetőség a közösség- és kapcsolatépítésre olyan formában, mint korábban, nekünk pedig alkalmazkodni kellett az új helyzethez. A SZTEsók programot a szociális háló erősítésére hoztuk létre, hogy a korábbi lehetőségekhez illeszkedően még jobban segítsük a hallgatóink beilleszkedését, a hozzánk jelentkezők integrálását”

mondta el Szakál Péter, a Szegedi Tudományegyetem oktatási igazgatója.

l Szakál Péter, a Szegedi Tudományegyetem oktatási igazgatója

Szakál Péter, a Szegedi Tudományegyetem oktatási igazgatója

Az SZTE+ program, aminek a SZTEsók is része, angolszász minta alapján indult el, a Birminghami Egyetemnek van hasonló projektje, de sok más felsőoktatási intézmény is működtet hallgatói segítőcsoportokat. „Van egy európai egyetemi szövetség, aminek tagjai vagyunk, ez a European University Alliance for Global Health (EUGLOH), eredetileg öten voltunk, a Portói Egyetem, a müncheni Ludwig Maximilians Egyetem , a francia Paris-Saclay Egyetem, a svéd Lundi Egyetem és mi. Mindegyik intézménynek volt valamilyen hasonló programja, és nagyon sokat beszélgettünk kollégákkal ezekről, és igyekeztünk ezekre a tapasztalatokra is építeni. Portugáliában kifejezetten nagy hagyománya van az elsőéves hallgatók integrálásának, és ott nagyon sok ilyen jellegű hallgatói csoport működik” – tette hozzá Szakál Péter.

Szabó Gabriella Anna, a SZTE Természettudományi és Informatikai Karának biológia szakos hallgatója egyike a SZTEsóknak. „Már tagja voltam a kari Hallgatói Önkormányzatnak, amikor megkerestek ezzel a lehetőséggel, én pedig szívesen mondtam igent, mert korábban is aktívan részt vettem az új hallgatók életében, minden évben főgólya voltam. Hogy mennyire nagy változást jelent a gimnázium után az egyetem, azt saját bőrömön tapasztaltam meg, a közvetlen környezetemben, illetve az ismerősök között sem volt nagyon senki, aki meg tudta volna osztani velem a tapasztalatait. Sokan nem tudják, hogy itt bizony tényleg elkezdődik a felnőtt lét, mindig felhívom az új diákok figyelmét, hogy itt magukról kell gondoskodni, magukra kell főzniük, takarítaniuk, és nem mindegy, hogyan osztják be az idejüket, könnyen elvisz a buli heve, de itt novemberben már nem fognak javítani.”

A SZTEsókkal minden nagyobb rendezvényen lehet találkozni, többek között ott voltak az EFOTT fesztiválon, a Pont Ott Parti-n és a Szegedi Ifjúsági Napokon, és segítettek, hogy a nyár végi beiratkozási gólyanapok programjai a lehető legjobban igazodjanak a hallgatói igényekhez. A rendezvény lebonyolításában is aktívan részt vettek, támogatva a gólyákat a beiratkozásban és a további ügyintézésben. Emellett pedig jelen vannak az egyetem közösségi felületein is, vagyis TikTokon, Instagramon és Facebookon, valamint kari csoportok is vannak, ahol rendszeresen jelentkeznek fontos információkkal. Szabó Gabriella Anna szerint egyébként nemcsak azoknak érdemes követni őket, akik most fognak felvételizni, hanem azoknak is, akik még csak fontolgatják, hogy tovább tanulnak, hiszen fontos, hogy tudják, mire számíthatnak majd, hogyan működik az egyetemi élet, hogy ez valóban az ő világuk-e. 

Az SZTE sátra a SZIN-en

Fotó: Szegedi Tudományegyetem

És persze a nagykövetek a felvételi és a beiratkozás, órafelvétel után is tudnak segíteni, tanácsokat tudnak adni arra vonatkozóan, hogyan lehet külföldi tanulni, hogyan érdemes nekifogni a kutatásnak, hol vannak azok az oktatók, akiket érdemes megkeresni ezzel kapcsolatban, ha valaki vállalkozni szeretne, milyen támogatást tud ebben nyújtani az egyetem, milyen szolgáltatásokat nyújt az Idegennyelvi Kommunikációs Intézet, milyen életvezetési és pszichológia tanácsadás érhető el, és a sort tovább lehetne folytatni. „Rengeteg információ zúdul az elsősökre, de nem biztos, hogy az első pillanatban mindezt be is kell tudni fogadniuk, az a fontos, hogy tudják, hol vannak azok a terek, ahol tájékozódhat ezekről, ahol megfelelő és megbízható információkat kapnak” – nyilatkozta Szakál Péter.

Szabó Gabriella Anna, a SZTE Természettudományi és Informatikai Karának biológia szakos hallgatója

Szabó Gabriella Anna, a SZTE Természettudományi és Informatikai Karának hallgatója egyike a SZTEsóknak

Szabó Gabriella Anna elmondta, az elmúlt egy év sokat adott neki, nemcsak amiatt, mert mindig is szeretett segíteni az új hallgatóknak, hanem azért is, mert egy nagyon jó csapat alakult ki. Mint elmondta, a mentorok számára is vannak programok, az első hónapban workshopokon vettek részt, hogy felkészüljenek az előttük álló feladatokra, például lehetőségük volt kommunikációs készségeiket fejleszteni, megismerni a marketing alapjait, és interaktív feladatokkal felkészülni a jövőbeli hallgatók mentorálására. És persze emellett rendszeresen tartanak megbeszéléseket. „Többször volt, hogy szorgalmi időszakban este nyolctól összeültünk, majd ott maradt az egész csapat, és még tovább ötleteltünk, ezt nagyon élveztem.” Hozzátette, a SZTEsók igyekeznek összehangolni munkájukat a Hallgatói Önkormányzattal, és fontos, hogy szoros együttműködés alakuljon ki köztük. 

Szakál Péter hasonló gondolatokat fogalmazott meg, mint elmondta a SZTEsók programon keresztül fontos információkat kapnak arról, hogy min érdemes változtatni a jövőben. „A mentorok erősíteni tudták azt az érdekképviseleti munkát, amit a hallgatói önkormányzat is végez, és annak, hogy így anonim módon vagy kevésbé hivatalosan is tudtak jelezni az egyetem vezetése felé problémákat, vagy amit fontosnak tartottak. Ezen visszajelzések alapján például tudjuk javítani az egyetemi kommunikációt, a brosúrákat, tájékoztató szövegeket. Ebben a félévben kaptunk elég szigorú kritikákat is, de azt gondolom, hogy ezek teljesen jogosak: ha mi fiatalokhoz szeretnénk szólni, akkor a fiataloknak megfelelő nyelvezetet kell használni, és az általuk elvárt struktúrában kell az információkat becsomagolni és átadni.”

Szakál Péter szerint a programnak már vannak eredményei, sokkal élénkebb lett a hallgatói élet, és úgy tűnik, a hallgatók is jobban teljesítenek. „Van a nulladik típusú lemorzsolódásnak nevezett jelenség. Ez azt jelenti, hogy nem iratkozik be mindenki, aki felvételt nyert, ezeknek a diákoknak az aránya nagyjából 10 százalék, a Szegedi Tudományegyetem esetében csak 6 százalék, azt gondoljuk, hogy ennek köze van ahhoz, hogy már az első pillanatban támogatást nyújtunk a hallgatóknak. Több mint harminc olyan intézkedésünk van, ami a lemorzsolódás csökkentését célozza, a SZTEsók csak egy ezek közül.” Hozzátette, mindenképpen érdemes folytatni a programot, a következő etap a vizsgaidőszak végével, a beiskolázás kezdetével indul majd, de a SZTEsók közben sem tétlenkednek, részt vettek a januári Educatio Nemzetközi Oktatási Szakkiállításon is. 

Szponzorált tartalom

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top