Több szülőnél is kiverte a biztosítékot az a felmérést, amit a gyereke óvodájában kapott. A Népszavához eljuttatott kérdőív készítői állításokat fogalmaztak meg, a szülőket pedig arra kérték, hogy egy 1-től 5-ig terjedő skálán jelezzék, mennyire tartják azokat igaznak az óvodájukban. Többek között azt is értékelniük kellett, hogy óvodájuk mennyire tartja fontosnak a nemzeti hagyományok megismertetését, a magyarságtudat, hazaszeretet kialakítását. Valamint azt is véleményezniük kellett, hogy az adott intézményben a gyerekek megismerik-e az erkölcsi normákat, képessé válhatnak-e arra, hogy az adott értékrendet kövessék.
„Miért kell ezt ilyen tanfelügyeleti felmérésekben hangoztatni? Hogyan lehet ovis gyerekek esetében magyarságtudatáról beszélni?” – fakadt ki a lapnak az egyik anyuka. Míg egy másik azt emelte ki, hogy arra viszont nem kérdeztek rá: hányszor kell vécépapírt, gyümölcsöt, törlőkendőt bevinni az oviba.
Nahalka István oktatáskutató azt nyilatkozta az esetről, hogy megérti, ha valaki felháborodik, hogy milyen célokat tűz ki a magyar oktatás maga elé. Szerinte a hatalomnak van egy elképzelése a magyar társadalomról, az erkölcsről, a jóról, a rosszról, a szépről, ezt pedig mindenáron át akarja nyomni a gyerekeken és a szülőkön.
Az óvodások magyarságtudatának kialakításról szóló részt az Oktatási Hivatal a következőkkel magyarázta: „Az Óvodai Nevelés Országos Alapprogramja is egyértelműen rögzíti az érzelmi, az erkölcsi és az értékorientált közösségi nevelés feladatkörén belül a nemzeti identitás, a hazaszeretet alapjainak megteremtését, ennek vizsgálata tehát releváns szempont az óvodai tevékenység szakmai minőségének értékelésekor.”
Kiemelt fotó: illusztráció, MTI/Ruprech Judit