Aktuális

Lyme-kór megelőző fehérje felfedezése

Rájöttek a kutatók a Lyme-kór megelőzési módjára

A kullancsok által terjesztett Lyme-kór ellen küzdelem fontos mérföldkőhöz ért.

Az MIT és a Helsinki Egyetem közös kutatása szerint az emberi verejték egyik fehérjéje meggátolja a Lyme-kór okozó baktérium növekedését. Az emberek harmada hordozza ennek a fehérjének a genetikai változatát – írja a Blikk egy, a Nature Communicationsben megjelent tanulmány szerint

kullancs

kullancs, fotó: iStock

A fehérje védelmet nyújthat a Lyme-kór ellen,

úgy gondoljuk, lehetséges az ezen a fehérjén alapuló megelőzés és az esetleges terápia is

– mondta Michal Caspi Tal, az MIT Biológiai Mérnöki Tanszékének vezető kutatója.

A kutatók 7000, Lyme-kóros finn ember DNS-ét és kórtörténetét elemezték. Azt tapasztalták, hogy az SCGB1D2 nevű szekretoglobin gátolja a baktériumok növekedését. A szekretoglobin olyan fehérje, amiről kimutatták, hogy védi a tüdőt és a verejtékmirigyek választják ki.

A kutatók az SCGB1D2 normál és mutáns változatait

tették ki a Lyme-kórt kiváltó Borrelia burgdorferi baktériumnak. A fehérje normál változata jelentősen gátolta a baktériumok növekedését, a mutáns fehérjéből kétszer annyi kellett a hasonló eredményekhez. A mutált SCGB1D2-nek kitett baktériumokkal injekciózott egerek Lyme-kórral fertőződtek meg, de nem betegedtek meg a fehérje normál változatával.

Észt kutatók már 18 000, Lyme-kóros adatai alapján

ismételték meg az eredményeket. Még nem tudják, hogy az SCGB1D2 hogyan gátolja a baktériumok növekedését, de vizsgálják, hogyan használhatják fel a fehérjét bőrkrémek készítésére. Cél a Lyme-kórt megelőzése, illetve antibiotikum előállítása.

„Fantasztikus antibiotikumokkal rendelkezünk, amelyek az emberek 90%-ánál hatásosak. Sajnos, az emberek 10%-a nem gyógyul meg az antibiotikumok bevétele után sem, esetükben nem működik a kezelés”

– folytatta Michal Caspi Tal.

A Lyme-kór tünete a láz, hidegrázás, fejfájás, fáradtság, izom- és ízületi fájdalmak, duzzadt nyirokcsomók vagy kiütések. Kezelés híján arcbénulás, szívdobogásérzés, szabálytalan szívverés, idegfájdalom, agy- és gerincvelő gyulladás is előfordulhat.