Trendek az italvilágban – ahogy a profik látják

Kocsis Lilla | 2019. Szeptember 21.
Most megtudhatod, hogy mitől igazán menő egy bár mostanában, és mik a legütősebb trendek.

Világszerte egyre népszerűbbek a bárok, Magyarországon is gombamód szaporodnak. Emiatt egyre nagyobb kihívást jelent számukra felkelteni a vendégek érdeklődését, így fontos kérdés, hogy mennyire és miben legyenek egyediek, hol a határ, mit kíván a vendég, és mit kínál a bártender? Találkozik-e az igény, a kreativitás és a helyenként öncélú művészkedés? Néhány fő irányt mutatunk, mi a helyzet manapság a pultok világában, és milyen új dolgokat keressünk, ha kalandozni kívánunk kicsit a komfortzónánkon kívül.

Minőség

Az alapanyagok minősége, milyensége mindig kritikus pont egy ital készítésekor. Ahogy az ételeknél, úgy az italok esetében is egyre elfogadóbbak a fogyasztók a rendhagyó ízekkel. A koktélreceptek jelentős része születik úgy, hogy megálmodója az ételekből inspirálódott, a trendek követése pedig elsősorban a nüansznyi részletek komoly kidolgozásában rejlik. Fontos, hogy egy-egy recept miből készül, de abban mindenki véleménye megegyezik, hogy sokkal több értelme van egy jó minőségű, élvezetes italnak, mint hat olcsó, gyatrának.

A lokális menő!

A helyi termelők támogatása és termékeik felhasználása ma már kötelezően kihasználandó lehetőség, akár étteremről, akár bárról, akár mindkettőről legyen szó. Hogy csak néhány példát említsünk: kézműves sörök, helyi sörfőzdék régiókra jellemző fűszerezéssel, de ilyenek a kicsi lepárlók, kis szériás termékek, magyaros ízesítők is.

Ha nem is paprika vagy fokhagyma, de mák, csipkebogyó, kökény, som és társaik kerültek-kerülnek mostanában fókuszba. Ám nemcsak a fűszer a lényeg, hanem a kis közösségek önfenntartó mechanizmusai és egymás támogatása, brandjének reklámozása is. Egy kis csavar a közösségi marketingen, és máris sok mindenkinek lesz jó egyszerre. Ez ebben a formában igazán trendi, és rengeteg potenciált hordoz még akkor is, ha fogyasztóként támogatjuk a rendszert.

Hol a titok?

Az italok megjelenési formája, üvege, színe, illata, sőt felszolgálási módja sokban hozzájárul egy-egy termék szárnyalásához vagy mélyrepüléséhez. Látható ez a rendhagyó csomagolásokon, humoros boros címkéken, meghökkentő logódizájnon vagy egy-egy koktélpoháron, aminek egyáltalán nincs pohárformája.  Befőttes üveg, konzervdoboz, váza és sok minden más alkalmas a pohárnak, ami nem utolsósorban illeszkedhet az újrafelhasználási trendek közé is. Second hand kristálypohár, upcycling, repurpose… és máris trendik vagyunk.

Fotó: Kevork Djansezian/Getty Images

Clear drinking

A clear drinking tulajdonképpen azt jelenti, hogy kizárólag párlat fókusszal kreálunk recepteket. Nem használunk gyümölcsleveket, ízmódosítókat, például keserűcseppeket is csak kis mennyiségben. A kombinációk ízvilágát kell felnyitni, némi jég, és megfelelően választott elkészítési technika segítségével, ami általában keverést vagy floatingot jelent. (Floating: speciális italkészítési technika, két shaker között töltögetjük a levegőben, azaz levegőztetjük csak a párlatokat.)

És ha már a párlatok, akkor minél alacsonyabb az alkoholfok, annál izgalmasabb az ital manapság. Divat a sherry, a port vermouth jéggel vagy hűtve, egy kis citrussal bolondítva. Aromás és frissítő variációk egyben, melyek egyáltalán nem tartalmaznak sem színezéket, sem természetellenes ízfokozókat. Ezek a 2019/2020-as évek igazi sztár italai.

Olasz vermouth ital (Fotó: Giorgio Perottino/Getty Images)

Kreatív alkoholmentesek

A #sobercurious az egyik legjobban pörgő hashtag manapság az Instagramon, és nem véletlenül. Egyre több bár nyílik a világ nagyvárosaiban, amelyek egyáltalán nem árulnak alkoholt, és mégis hajnalig tartó bulik helyszínei. Lehetnek állandó helyek vagy pop-up bárok, a lényeg a no alkohol és a kreatív italmenü. Nem kell hozzá dry január vagy bármely más, közösségi média által kreált ürügy, szimplán nemet mondani az alkoholra: menő.

Inspirálódni a világból

A kurkumát és a rózsát jelölte a nemzetközi szakma 2019-ben a két legdivatosabb íznek, ezeket követi a tárkony és a zellergyökér. Az elmúlt időszak egyik favoritja, a matcha letűnni látszik, vezető helyét minden bizonnyal a mate és a pandan veszi át. Ízeket tekintve tehát meglehetősen széles spektrumon gondolkodnak az italkészítő nagymesterek.

Ízesített szódák

Az egyik legizgalmasabb szegmens ma az alkoholmentes üdítőitalok világában az ízesített szódák halmaza. Hívhatnánk továbbgondolt szörpöknek is, hiszen egy kis gyümölcspüré, némi fűszer és szóda képezi az alapját, a kombinációk, azonban gazdagon használják a már jól bevált párosításokat, mint levendula–citrom, bazsalikom–eper vagy a hibiszkusz–csipkebogyó. A szörpöktől cukortartalmukban különböznek, és gyakran kaphatók palackozott változataik is. Vodka–szóda helyett kiváló frissítők.

Gyümölccsel ízesített szóda (fotó: istock)

Természetközeliség

Nemcsak a lokalitás, hanem a természetesség, sőt a természetközeliség is izgalmas trendnek számít. Hogy milyen italokra, ízekre gondolunk? Kókuszvíz, aloe, számos, természetes erjedéssel készített üdítőital, például a kombucha, amely szuper egészséges és nincsenek benne egyéb hozzáadott anyagok.

Kombucha (fotó: istock)

Nowaste bartending

A környezettudatos foglalkoztatás természetesen nemcsak a bártenderek feladatköréhez tartozik, hanem adott esetben az üzemeltetőknek kell gondoskodniuk például a szelektív üveggyűjtés lehetőségéről. Papírpohár, újrahasznosított vagy lebomló evőeszközök, szalvéták és a persze alternatívák a szívószálra – bambusz, papír, szalma, kinek-kinek ízlése szerint. Ott vannak továbbá a környezettudatos tisztítószerek és már komoly nemzetközi programok is szerveződnek „zero-emission” filozófiával. Az egyik ilyen előremutató esemény a bárvilágban például a Barra Mexico, amely a világon először tartott műanyagmentes, kétnapos szakmai kiállítást.

Exit mobile version