Szeretnél értesítést kapni?

Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.

Engedélyezem Nem kérem
Lélek

„Ne várd, hogy azonnal rohanjon terápiára, csak mert te azt mondtad”

Garantált sértődés lesz belőle, ha csak úgy odavágod a barátod, családtagod arcába, hogy menjen pszichológushoz. Hogy lehet ezt jól csinálni?

Nehéz végignézni, ha egy barát vagy családtag küszködik a problémáival, és egyértelmű kívülről nézve, hogy segítségre lenne szüksége. Mégsem mondhatjuk csak úgy neki, hogy menjen már el terápiára, mert nem akarjuk azt sugallni, hogy nagy baj van vele, szóval óvatosan kell közelíteni a kérdéshez.

Pszichoterapeuták mondták el, hogyan lehet kíméletesen közölni valakivel, hogy keressen fel egy pszichológust.

Teremts biztonságos, privát helyzetet

Nem lehet akárhol elintézni egy ilyen beszélgetést, Brandi Lewis pszichológus szerint körültekintően kell kiválasztani az alkalmat, amikor ilyet akar mondani az ember.

„A terápia mindig érzékeny téma, amivel kényelmetlen helyzetbe hozhatjuk a másikat, főleg ha többen is vannak a társaságban. Mindenképpen négyszemközt kell azt javasolni, hogy menjen pszichológushoz, és úgy közelíteni, hogy azt érezze, érte aggódsz, azért mondod ezt.”

Talán evidens, de azért még hozzáteszi a szakember, hogy veszekedés közben nem ajánlott felhozni a témát, mert azzal egyértelműen csak azt érezteténk, hogy bolondnak tartjuk, márpedig a mentális egészségnek és a terápiának nincs köze az őrülethez.

Beszélj magadról

Előnyben van az, aki már járt terápiára, mert ez remek alkalom arra, hogy a saját tapasztalatait megosztva javasolja a barátjának is a pszichológust. Mivel a pszichoterápia még mindig tabu témának számít, ezért nagy megkönnyebbülés lehet a másiknak hallani, hogy nem csak neki vannak olyan horderejű problémái, amihez segítségre van szükség.

pszichoterápia barát beszélgetés

Képünk illusztráció (Forrás: iStock)

Ha pedig még nem jártál terápián, Shelley Sommerfeldt klinikai szakpszichológus azt javasolja, hogy keress az interneten sikersztorikat, mielőtt leülnél beszélgetni a barátoddal, majd mutasd meg neki, másoknak hogyan változtatta meg az életét a terápia.

„Amikor az emberek nem tudnak megküzdeni egy problémával, gyakran azt érzik, hogy soha nem lesz jobb a helyzetük. Ha mutatunk nekik pár sikersztorit, melyekben hasonló kiindulópontról javulást ért el segítséggel a páciens, akkor könnyebben megbarátkoznak a terápia gondolatával.”

Oszlasd el a tévhiteket

Rengeteg tévhit kering a terápiák körül, stigma ül a pszichológusokon, ezért fontos, hogy egy ilyen beszélgetés alkalmával óvatosan fogalmazz – mondta el Catherine Jackson neuropszichológus.

„Mondd el a szerettednek, hogy azért javaslod a terápiát neki, mert segíteni szeretnél, és hogy a mentális egészség ugyanolyan fontos, mint a fizikai. Ha eltörné a lábát, akkor várna a csodára, vagy elmenne orvoshoz? Ugyanez igaz az mentális egészségre is.”

Segíts pszichológust keresni

Kérdezd meg a barátodtól, hogy milyen pszichológussal beszélgetne szívesen, és keressetek egyet közösen. Férfit vagy nőt preferálna inkább? Fiatalabb vagy idősebb legyen? Speciális szakterületet kíván vagy általános terápiát?

Számíts rá, hogy egy kis ellenállásba ütközöl, legalábbis Sheila Tucker családterapeuta szerint általában nem helyeselnek boldogan a leendő páciensek, amikor valaki azt javasolja, hogy menjenek pszichológushoz.

„Hallgasd meg, mit gondol a terápiáról, és kérdezd meg, szeretné-e, ha elkísérnéd az első alkalomra. Ha pedig ellenkezik, akkor hadd ellenkezzen, ne akard mindenáron meggyőzni, és ne várd, hogy azonnal rohanjon terápiára, csak mert te azt mondtad. Adj neki időt, hogy megeméssze az ötletet, és később térj vissza a témára.”

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top