Unalomig ismételt frázisnak tűnik, mégsem lehet elégszer leírni: a magyarok lelki-mentális állapota nemzetközi összehasonlításban igencsak kedvezőtlen; kutatások szerint a népesség jelentős részénél hiányzik a mindennapi élet kihívásaival, problémáival való lelki-szellemi megbirkózás, illetve a lelki ellenállás, reziliencia képessége. Mégis sokan tartják fontosnak a test és a lélek egyensúlyát: a Závecz Research országos, reprezentatív közvélemény-kutatása szerint a magyarok 80 százaléka gondolja úgy, hogy a betegségek nagy része lelki eredetű. Mindebből mégsem következik az, hogy sokan járnának pszichológushoz: a terápiás foglalkozások ára, az információhiány vagy a különféle előítéletek és babonák ugyanis visszatartó erővel bírnak.
Gyakori hiedelem például az, hogy csak a diliseknek, hülyéknek, mentálisan súlyosan sérült embereknek van szüksége pszichológusra (vagy pszichiáterre? – a kettőt sem mindig megy megkülönböztetni), aki egyébként maga is csak sérült ember lehet, és azért választotta ezt a szakmát, hogy önmagát meggyógyítsa. Mindez azért is buta és káros társadalmi előítélet, mert így az emberek szégyellni fogják felvállalni a problémáikat, és már csak súlyos állapotban kerülnek szakemberhez, ha egyáltalán kerülnek. Tévhit az is, hogy ha mesélünk a traumáinkról, azzal csak újratraumatizáljuk magunkat, így jobb, ha inkább nem foglalkozunk velük (tulajdonképpen ennek a hiedelemnek a lebontásáról is szól a holokauszt-túlélő Edith Eva Eger A döntés című könyve, amelyben leírja, mit tesz a szőnyeg alá söprés a lélekkel, hogyan keringenek láthatatlan idegenként és lopnak el mindent tőlünk megtagadott érzéseink.). Sokak úgy gondolják, mire valók a barátok, ha nem arra, hogy kiöntsük nekik a lelkünket. „Minek nekem pszichológus, ha itt vannak a barátaim” – vallja a Szex és New York Carrie Bradshaw-ja is, akinek történetéből tudjuk, talán mégis jobban tette volna, ha eljár egy szakemberhez, és nem a barátnőit terheli a problémáival. És persze sokakat visszatartanak a terápiás szobában történtekről szóló feltételezések, például az a rémkép, hogy a pszichológus a vesédbe látva majd jól kianalizálja és kritikával illeti az életedet. És egyébként is: kinek van ideje és pénze egy akár több évig tartó folyamatra, mert hát ugye:
„az idő majd úgyis begyógyítja a sebeket.”
Csakhogy nem fogja. Kutatások azt mutatják, hogy a különösen fájdalmas életeseményeink, mindennemű érzelmi intelligencia és lelki rugalmasság birtokában is, hosszabb időre kihúzhatják lábaink alól a talajt. Bár időre is szükségünk van,
a gyógyulási folyamat csak akkor megy végbe, ha nem passzívan elszenvedjük ezt az időszakot, hanem beletesszük önmagunkat, dolgozunk a problémán.
Noha az instant megoldások ígéretének hiánya sokakat visszatarthat a terápiától, az önismereti úttól, azt is látni lehet, hogy az utóbbi években egyre jobb a pszichológia PR-ja. Könyvek, pszichológiai magazinok garmadája jelenik meg a piacon, egyre több filmben, sorozatban kap főszerepet a téma. A nagysikerű Terápia például nemcsak a fokozatosan felgöngyölített titkok izgalma miatt robbant akkorát, vagy mert nézőként olyan helyzetekbe láttunk bele, amelyekben valójában semmi keresnivalónk sem lehetne a valóságban, hanem azért is, mert megmutatta: a pszichológus is ember. A sorozat megálmodója, Hagai Levi a sikerekről szólva elmondta, „meg akartam mutatni, hogy a terapeuta is egy ember: vágyakkal, félelmekkel, haraggal és saját családi élettel. Amikor a páciensekkel szemben ül, nem egy fehér lap, amely bármit befogad, hanem visszacsatolásokkal teli, élő kapcsolat van a pszichológus és a terápiára érkezők között. Fontos volt számomra, hogy rávilágítsak: a páciensek nem őrültek, hanem normális, hétköznapi emberek, olyan problémákkal, amiket csak terapeuta segítségével tudnak feldolgozni.”
Pont ettől népszerű Lori Gottlieb pszichológus Akarsz beszélni róla? című önéletrajzi ihletésű könyve, amely saját és kliensei sorstörténetein keresztül mutatja meg, hogyan gyógyulunk, és hova vezet el bennünket a gyógyulás. Könyvéből kiderül, a terápia nem egyszerű heti lelkifröccs, amit akár egy baráttól is megkaphatunk, hanem kicsit olyan, mint a hajvágás: könnyűnek tűnik, amíg az ember maga ollót nem ragad. És bár nem mindig működik a kémia kliens és terapeuta között, sőt maga a terápia sem mindenkinek való, mégsem érdemes vélt félelmeink miatt előre lemondanunk róla. A könyv és saját tapasztalatom alapján összeszedtem, milyen félelmek tarthatnak vissza minket attól, hogy a gyógyulásunkhoz egy pszichológus segítségét kérjük.
Félünk embernek lenni
„Ó, pszichológus! Meséljek a gyerekkoromról?” Vagy: „Tudna nekem tanácsot adni, hogy mit tegyek az anyósommal?” Vagy: „Analizálni fog engem?. A reakciók félelemből táplálkoznak – félünk, hogy lelepleződünk, vagy hogy kiderül rólunk valami. „Meglátja vajon a gyengéimet, amelyeket egyébként olyan ügyesen leplezek? Meglátja a sebezhető területeket, a hazugságot, a szégyent? Meglátja bennem az embert?” – sorolja az írónő azokat a kétségeket, amelyek a legtöbbünket visszatartanak a segítségkéréstől. Miközben félünk attól, mit gondolnak majd rólunk, mi magunk is csupa elvárást fogalmazunk meg a lélekbulvároknak vagy agyturkászoknak csúfolt segítők felé. Egy pszichológus például nem sírhat egy étteremben a barátnőjével beszélgetve; nem vitatkozhat a párjával nyilvános helyen; nem ütögetheti a lifthívó gombot, mintha morfiumpumpa lenne. Köztiszteletben álló gyermekpszichológus nem szívesen kerül olyan helyzetbe, amikor négyéves gyereke a földhöz vágja magát egy cukrászdában, és azt üvölti: „Te vagy a legrosszabb anyuka a világon!” Sok kliens otthagyja a pszichológusát, amikor meglátja az emberi oldalát. Pedig miért is ne lehetne neki? Bár folyamatos önkontrollt igényel a szakmaiság határainak betartása, vannak olyan élethelyzetek, amikor igenis helyénvaló a terápiás ülésen a pszichológusnak is torkaszakadtából azt üvölteni, hogy „a KURVA ÉLETBE”, amikor rákbeteg kliense éppen ezt igényli tőle, vagy épp elérzékenyülni a narcisztikus páciense első emberi megnyilvánulásain. Sőt a pszichológus olyannyira ember, hogy neki is vannak elakadásai az életben, amelyek feloldásához terápiára van szüksége, és akárcsak mi, maga is szégyellheti ezt.
„Sokan azt hiszik, a pszichológusokat arra tanítják, hogy semlegesek legyenek, de hogyan tudnának azok maradni? Emberek vagyunk, nem robotok. Ami azt illeti, a semlegesség helyett, mi pszichológusok nagyon is igyekszünk tudatosítani magunkban az érzéseinket, amelyek általában egyáltalán nem semlegesek, emellett tudatosítjuk a részlehajlásainkat és a véleményünket (ezeket nevezzük ellenindulat-átvitelnek), hogy képesek legyünk kicsit eltávolodni tőlük, és kitalálni, mihez kezdjünk velük. A terápia során nem elfojtjuk, hanem felhasználjuk az érzéseinket” – írja Gottlieb, később megjegyezve, hogy „furcsa, hogy abban a szakmában, amely az emberi lélek megértését tűzte ki célul, a pszichológusoktól elvárják, hogy a kliens halálakor se mutassák ki emberi mivoltukat. A pszichológusoknak tényleg tökéletesnek kell lenniük, és mindig tartaniuk a három lépés távolságot?”
Félünk a felelősségtől
Olyasvalakivel, aki vállalja a felnőtt élettel járó felelősséget, képes az önreflexióra, jó terápiás kapcsolatot lehet kialakítani. Kutatások is mutatják, hogy a legtöbb pszichológus olyan klienssel képes együtt dolgozni, aki megfogalmazza a problémáit, motivált, nyitott, és vállalja a felelősséget – az ilyen kliens állapota javul a leggyorsabban. Ennek ellenére meglepően gyakori, hogy a kliensek gyakran várnak konkrét tanácsot, mintha a pszichológus tudná, mikor mit kell tenni, mintha egyáltalán létezne helyes és helytelen válasz egy csomó kérdésben, amellyel az emberek nap mint nap szembesülnek.
„Az aktáim közé felragasztottam egy latin közmondást: sutor, ne ultra crepidam, azaz a suszter maradjon a kaptafánál. Ezzel emlékeztetem magam arra, hogy pszichológusként képes vagyok megérteni az embereket, segíteni nekik kitalálni, mit akarnak csinálni, de nem dönthetek helyettük. Vagyis a pszichológus nem kompetensebb nálunk életünk kérdéseiben” – írja Gottlieb.
Félünk a fájdalomtól
Gottlieb szerint a nyilvánvaló probléma, amivel a kliens felkeresi a pszichológust, gyakran valamilyen nagyobb probléma vetülete. A legtöbb ember ugyanis zseniálisan képes az életéből kiszűrni mindazt, amit nem akar látni, figyelemeltereléssel, elhárító mechanizmusokkal fojtja el a veszélyes érzéseket. Ezek a hárító mechanizmusok fontos szerepet játszanak, hiszen védik az embert a sérülésektől, amíg szükség van rájuk, ezért a szakembernek segítenie kell lecserélnie valamire ezt a védekezést.
„Úgy tudunk eljutni az alagút másik végére, ha nem megkerüljük az alagutat, hanem végigmegyünk rajta.”
Fájdalom nélkül tehát nincs siker: a változás és a veszteség kéz a kézben jár. Talán ezért is fordul elő olyan gyakran, hogy az emberek hiába hangoztatják, változást szeretnének, végül minden marad a régiben.
A fájdalomtól való félelem az oka annak az egyre gyakoribb jelenségnek is, amelyet spirituális elkerülésnek hívnak. Ilyenkor a spirituális utat fájdalmas érzéseink, megoldatlan problémáink, feldolgozatlan sérüléseink vagy kihagyott fejlődési lépéseink elkerülésére használjuk John Welwood klinikai szakpszichológus szerint. Ezért gyorstalpaló gyógyítások, karma-oldások, spirituális elhárítások (például túlzott pozitivizmus, vak elfogadás, fájdalmas érzések elfojtása) mögé bújunk, hogy megvédjük magunkat attól a sebezhetőségtől, hogy hiteles emberi életet éljünk annak minden fájdalmával és szépségével együtt. Pedig a sebezhetőség minden gyógyulási folyamat kulcsa: ha elkezdjük megmutatni magunkat úgy, ahogy vagyunk, akkor idővel magunkkal és másokkal kapcsolatban is tudunk együttérzőek lenni. Egy jó kliens-terapeuta (és egyébként más intim) kapcsolat alapja pont ez:
én megmutatom magam, mert biztos vagyok benne, hogy te megértesz, és nem hagysz el azért, mert megengedtem, hogy lássál engem.
Félünk az időtől
Modern világunkban, ahol a gyrost is általában gyorsnak olvassuk, a mélyebb, hosszú távú elköteleződést kívánó terápiás munka nem menő. Korunk sebességimádata pszichés dolgaink terén is megmutatkozik. Kíváncsiságból beütöttem a Google-ba a gyors gyógyulás szót, és a „gyors gyógyulás a megfázásból” után a legtöbb keresés a „gyors gyógyulás a depresszióból” kulcsszavakra történt.
Senki sem akar terápiáért fizetni, mindenki megoldást akar vásárolni a problémájára
– írja a pszichológus. Nem véletlen, hogy sokkal jobb befektetésnek tűnnek az olyan „lelki elsősegély” módszerek, amelyek gyors, gyengéd és fájdalommentes változásokat ígérnek, és „kiemelkedő hatékonysággal” bírnak. Ezekből azonban pont az a lényegi elem hiányzik, amely minden valódi gyógyulás alapja: a kapcsolat.
„Hihetetlen sebességgel éljük az életünket, pedig a sebesség hiányt és deficitet feltételez: a magányt, a mélyebb kapcsolatok iránti igény be nem teljesülését. A kliensek fizetnek a terápiáért, hogy ott legyenek, de közben is a telefonjukra pillantanak, amikor az rezeg, hogy lássák, ki kereste őket, vagy terápia után azonnal fogják a telefont, és megpróbálnak elmenekülni érzéseik elől. A terápiás ülés rendkívül ritkaságnak számít, kevés olyan hely marad ezenkívül, ahol két ember zavartalanul beszélgethet. (…) Az emberek gyakran azt gondolják, hogy magyarázatért mennek terápiára – szeretnék tudni például, hogy miért lépett le a Pasi, vagy miért lettek depressziósak –, pedig valójában az élményért jönnek, valami egyedire vágynak, amely heti egy órában létrejön két ember között.”
Lori Gottlieb terapeuta, író, több New York Times-bestseller szerzője, Los Angelesben él, ott működteti a magánrendelését. A pszichológus válaszol rovat állandó szerzője az Atlanticben. TED-beszédét több mint hárommillióan nézték meg. Korábban magyarul megjelent könyve: Légy a felesége (2011). Az Akarsz beszélni róla? – melyből tévésorozat készül, a főszerepben Eva Longoriával – júniusban jelenik meg magyarul a 21. Század Kiadó gondozásában.