A magyarországi Forma 1 történetének egyik kulcsszereplője a magyar származású Rohonyi Tamás. Rohonyi a brazil nagydíj promótere, évtizedek óta a dél-amerikai ország lakója, és Berlie Ecclestone személyes jó barátja.
Rohonyi szerint Ecclestone még a nyolcvanas évek elején vette a fejébe, hogy futamot szervez a Szovjetunióba, és ezért többször is megfordult Moszkvában. “Lehangolónak tartotta – emlékszik vissza Rohonyi. – A szovjetek nem voltak abban a helyzetben, hogy futamot rendezzenek náluk.”
A Városliget fáit hagyják békén!
Ecclestone akkor egy horvát származású modellel élt együtt, aki azt szerette volna, ha a férje Jugoszláviára voksolna a szovjetek helyett, Rohonyi viszont úgy vélte, hogy ez nem a legjobb ötlet, és arról győzködte, hogy az ő szülőhazája lesz a jó választás. “Azt mondta, hogy menjek, és beszéljek a magyarországi illetékesekkel, úgyhogy mentem. Találkoztam az Autóklub akkori vezetőjével, akinek tetszett az ötlet, de voltak kétségei. Pár héttel később viszont a brazíliai magyar konzul megkért, hogy utazzak Budapestre, és találkozzak a kormány embereivel. Megint gépre szálltam. Ekkor ismertem meg Urbán Lajos miniszter urat (közlekedési miniszter volt a 80-as években – a szerk.), aki támogatta az ötletet. Megkezdődtek a tárgyalások, de nagyon lassan haladtunk. Később Ecclestonéval is Budapestre utaztam. Lenyűgözte a város. Elvittek minket a Városligetbe, ami nagyon megtetszett neki, és közölte, hogy az 1985-ös naptárba be is írja Budapestet. Utcai versenyt akart, de nem lehetett tető alá hozni, mert a város nem adott engedélyt arra, hogy a futam miatt kivágják a Liget fáit. Urbán ekkor a városon kívüli helyszín után kezdett kutatni, és a kollégáival találtak egy dimbes-dombos területet, közel Mogyoródhoz, ahol mezőgazdasági tevékenységre rendezkedtek volna be, de a helyi vezető jól látta, hogy az F1 több pénzt hoz, mint egy krumpliültetvény. Megegyezett velük.”
Elintézve
Urbán ezek után elhívta Rohonyit a hétvégi házába, és elmondta neki, hogy zöld utat kaptak, épülhet a Hungaroring. A szovjet katonák akkor még határon belül voltak, és leszámítva azt a sarkalatos tényt, hogy a hadseregük aggódott a Forma 1 miatt tekergő helikopterek és a magángépek miatt, a versenyről eldöntötték, hogy tető alá hozzák. Pár héttel később Ecclestone megállapodott Balogh Tibor Autóklub-elnökkel, és aláírták a szerződést, miszerint a magyar Grand Prix-t 1986-ban megrendezik. Rohonyi úgy emlékszik, a dolgok innentől beindultak, elkezdődött az építkezés, 1986 márciusában pedig három magyar kolléga brazíliai tanulmányútra ment, hogy lássák, miként kell levezényelni egy “Forma 1 hétvégét”. Ötösre vizsgáztak, már ha abból indulunk ki, hogy az F1 vezetés később az első mogyoródi futam előtt delegált hazánkba pár kinti munkatársat, de alig volt dolguk, elmondásuk szerint nem volt nagyon mit tenniük, profin mentek a dolgok.
Bejött
Az első magyar GP hatalmas siker volt. “Urbán mellett ültem a VIP részlegen – emlékszik Rohonyi. – Izgult. Amikor a futam véget ért, felszabadultan sóhajtott egyet. Ha visszatekintek, szeretném azt gondolni, hogy a magyar Grand Prix szerepet játszott a három évvel későbbi rendszerváltásban. Felért egy földrengéssel, hogy a Forma 1 megérkezett a vasfüggöny mögé.”
Na de hogy emlékeznek az első futamra a versenyzők?
“Szerettem a pályát, mert új volt mindenkinek – mondja Johnny Dumfries, egykori Lotus pilóta. – De nem volt könnyű szezonom, hiszen Aryton Senna csapattársa voltam. (Senna az F1 egyik leghíresebb és legkedveltebb versenyzője volt. 1994-ben hunyt el, miután balesetet szenvedett a San Marino-i futamon – a szerk.) Bizonytalan volt, hogy a következő idényre is csapattag maradok-e, de az ötödik hely akkor is boldoggá tett. A futamon úgy éreztem, hogy a negyedik hely is beleférhet, de elfáradtam a végére.”
“Életemben először jártam akkor Magyarországon – meséli Huub Rothengatter, holland versenyző. – Emlékszem, gyönyörű lányok voltak, és rövid sortokban flangáltak. A gulyás finom, a kaviár olcsó, az épületek pedig gyönyörűek voltak. Olyan volt a város hangulata, mint az ötvenes évek Párizsának. A pálya nem volt könnyű, és nem is emlékszem, hogyan végeztünk, szóval biztos vagyok benne, hogy nem voltunk túl jók.” (Rothengatter műszaki problémák miatt a második körben kiesett a versenyből, a 25-ödik helyen végzett.)
Az 1986-os futamról:
(via F1destinations)