Azt írják, hogy a magyarok majdnem kétharmada minimum heti egy alkalommal takarít, és háromnegyede legalább egyszer egy évben tart nagytakarítást otthonában. Mindezek ellenére a felesleges tárgyaktól nehezen válnak meg, a megkérdezettek csaknem fele véli úgy, hogy sok nélkülözhető tárgyat halmoz fel. Ha mégis megválnak tőlük, a legtöbben vagy adományoznak vagy egyszerűen csak kidobják őket, de kevesen gondolkodnak másfajta felhasználási módokon.
A felmérésből az is kiderül, hogy a megkérdezettek 75 százaléka minden évben legalább egyszer végez nagytakarítást, ebből 39 százalék pedig hagyományosan tavasszal, ennek pedig a 83,6 százalékát a család női tagja végzi, de azért a férfiak is kiveszik a részüket a munkából.
Az IKEA lakberendezője, Fromann-Finta Valéria szerint fontos a rendszeres takarítás, rendrakás és szortírozás mert nemcsak időt nyerünk vele, de a közérzetünk is jobb egy tiszta, rendezett környezetben. A legjobb, ha naponta, kétnaponta rendbe tesszük a leginkább használt helyiségeket, mint a konyha, a nappali vagy a fürdőszoba. Sok időt nyerhetünk a rendszerező eszközök használatával is, hiszen átláthatóbban tárolhatjuk tárgyainkat, és mindennek meglesz a maga helye.
A válaszadók közel fele gondolja úgy, hogy túl sok felesleges tárgy halmozódik fel az otthonában. Hogy miért nem válnak meg a nélkülözhetővé váló eszközeiktől, két fő okot jelöltek meg: érzelmileg kötődnek az adott tárgyhoz, mert egy személyhez vagy egy eseményhez kapcsolódik, illetve nem mernek megválni tőlük, mert arra számítanak, hogy a jövőben mégis szükségük lesz rájuk. A nők nagyobb arányban (38 százalék) érzik visszatartó erőnek az érzelmi befolyást, ha a tárgyak szelektálásáról van szó, míg a férfiak inkább tartanak attól, hogy a jövőben még használnák az adott eszközt (35 százalék).
Azok, akik mégis rászánják magukat, hogy megváljanak feleslegessé vált tárgyaiktól a legtöbbször eladományozzák, vagy kidobják azokat. Az adományozás inkább a nők körében jellemző, többségük jótékony célokra adja tovább a kidobásra szánt dolgait. A korcsoportokat tekintve pedig a 40 év feletti korosztály az, amely jeleskedik ebben; a fiatal, 18-39 évesek 57 százalékának holmijai végül egyszerűen csak a szemetesben végzik.
Azonban kevesen adnak második esélyt tárgyaiknak, és használják fel őket más módon. Az IKEA szakértője szerint érdemes kicsit kilépni a megszokott keretek közül, és átgondolni, hogy mire használható még az adott eszköz, átalakítható-e. Aki inspirációra vágyik, az a lakberendezési áruház honlapján is számos kreatív megoldást találhat, de rengeteg „csináld magad” blog oldal is ötletet adhat. Ha mégis úgy döntünk, hogy nem szeretnénk megtartani a tárgyat, ne a szemetes legyen a következő lépés, gondoljunk arra is, hogy másnak hasznos lehet-e, akár a közvetlen környezetünkből.