Otthon

Ezért szeretjük nézni, ha más takarít

Nem véletlenül készül annyi műsor, ami azzal foglalkozik, hogyan tesznek rendet profik mások otthonában. A takarítás boldoggá tesz, és néha az is elég, ha megnézzük, más hogyan csinálja.

Néhány héttel ezelőtt jelent meg a Netflix kínálatában a Get Organized with The Home Edit című műsor. A nyolcrészes sorozatban Clea Shearer és Joanna Teplin, a The Home Edit nevű cég két alapítója hírességeknek és hétköznapi embereknek mutatja meg, hogyan lehet rendet tenni otthonunk egy-egy helyiségében az ő módszerük segítségével.

Utóbbi nagyjából annyit jelent, hogy nagyon sok tárolódobozt és hasonló kiegészítőket kell venni, hogy minden egyes tárgynak fix helye legyen, ne kallódjanak mindenfelé. Első lépésként persze előtte ki kell válogatni, hogy mire nincs már szükség, majd utána ki kell találni, hogy mi szerint lehet csoportosítani a megmaradt dolgokat, majd indulhat a pakolászás és a címkézés, majd a nagy rácsodálkozás. Mint nagyon sok hasonló műsornál, az sajnos elvétve derül ki, hogy a sztárok és a többiek nagy nyilvános rendrakás után mennyire pakolnak el maguk után, pedig nincs mese, mindent vissza kell tenni a helyére, különben újból eluralkodik a káosz, és megint külső segítséget kell kérni. Persze jó pénzért.

Rengeteg kritikát meg lehetne fogalmazni a műsorral szemben, de ami tény, bármit is érzünk, hogy a premier után szinte duplájára nőtt az Instagram-követőik száma, egy hónap alatt 2,282 millióval lettek többen, és gyanítjuk, hogy nagyon sokan vannak, akik a műsor láttán úgy döntöttek, nem sajnálják a 185–250 dollárt arra, hogy a The Home Edit csapata vágjon rendet náluk. Hogy pontosan mennyien nézték végig vagy kattintottak bele a műsorba, ezt nem tudni, a Netflix nem közöl pontos statisztikákat.

Az viszont biztos, hogy Clea Shearernek és Joanna Teplinnek előtte sem lehetett oka a panaszra, hiszen a 2015-ben alapított cégüknek olyan ismert ügyfelei vannak mint Mandy Moore, Gwyneth Paltrow vagy Reese Witherspoon.

A színésznő el is vállalta, hogy szerepel a műsorban, az első epizódban az ő gardróbjában kell szépen-ízlésesen elhelyezni azokat a ruhákat, amik a vörös szőnyegen, illetve a Dr. Szöszi-filmekben és a Hatalmas kis hazugságok című sorozatban viselt. Persze ha valaki irigylésre méltó ruhatárat akar látni, akkor mindenképpen nézze meg a második részét, a páros ugyanis Rachel Zoe stylist és divattervező gardróbjában is megszüntette a káoszt.

Ennél a résznél jön el az a pont, hogy kitérhetünk az egyik kritikára, amit sokan megfogalmaztak a műsorral kapcsolatban: miközben egyre többen hívják fel a figyelmet arra, hogy fenntarthatóan kellene élnünk, hogy nem szabadna a tárgyak, anyagi javak bűvöletében élnünk, a Netflix műsorában mintha más lenne az üzenet. Persze vannak dolgok, amiknek menniük kell, helyettük viszont érkezik rengeteg műanyag tárolódoboz (ezeket a csapat csak termékeknek nevezi, ami elég beszédes, lévén, hogy honlapjukon árulják őket), igazi kis szentélyeket állítanak a tárgyaknak, és van, amikor viccesen meg is jegyzik, hogy igen, most, hogy a rendszerezéssel sikerült egy kis helyet felszabadítani, már lesz hova pakolni az új holmikat.

Így fogyasztunk mi

2019-ben július 29-re esett a túlfogyasztás napja, vagyis amikor az emberiség igénye az elérhető természeti erőforrásokra meghaladja a Földünk által újratermelni képes készletet. Ez a nap évről évre mindig előbbre tolódik, csak a világjárványnak sikerült lassítania ezen a folyamaton. 

A Netflix már korábban is foglalkozott a rendrakás témájával, igaz, valamelyest más megközelítésben: 2019 elején debütált náluk Marie Kondo, a KonMarie módszer kitalálójának műsora, a Tidying Up with Marie Kondo. A világ első számú rendrakási szakértőjénél azért hangsúlyosabb szerepet kap a selejtezés, szerinte csak azokat a dolgokat szabad megtartanunk, amelyek „örömet okoznak”. Persze azért őt is érte kritika amiatt, hogy ez a módszer is a birtoklásról szól, és arról, hogy a tárgyainkon keresztül definiáljuk magunkat.

Cleanfluencerek, sziasztok!

Tulajdonképpen Kondo és a Home Edit stábja is nagyon sokat köszönhet a közösségi oldalaknak. Rendrakós műsorok ugyan már régóta léteznek, de egy teljesen új világ nyílt meg a közösségi oldalakkal, és azzal, hogy

megjelentek a cleanfluencerek. 

Igen, ők azok az influenszerek, akiknek fő profilja a rendrakás és a takarítás. És ez a téma pedig annyira népszerű lett, hogy más vloggerek is lecsaptak rá: a Youtube-on a legnépszerűbb selejtezős (decluttering) videó 6,5 milliós nézettséget produkált, és azt kísérhetjük végig, hogy az egyik ismert vlogger, Laura Lee leselejtezi elég impozáns sminkgyűjteményét. 

Az egyik legismertebb cleanfluencer Sophie Hinchliffe, vagyis Mrs. Hinch, akinek csak az Instagramon 3,8 millió követője van. Az essexi Sophie Hinchliffe pincérnőként is dolgozott, és második Instagram-oldalát azután indította el 2018 tavaszán, amikor férjével új házba akartak költözni, és nem akarta a családját és a barátait fárasztani a szép új otthonáról készült fotókkal. Ám ide nemcsak fotók kerültek fel, szívesen osztotta meg, hogyan takarít, és fiókja hónapok alatt robbant. És hogy mekkora ereje van egy ilyen követőtábornak? Amikor egyszer elismerően beszélt egy antibakteriális törlőkendőről, az hetekre hiánycikk lett, mert annyian vettek a termékből. Mindezt úgy, hogy az emberek többsége nem nagyon szeret takarítani (legalábbis itthon biztosan nem).

A Rendi online takarításközvetítő korábbi felmérésében a válaszadók töredéke (15%) ismerte el, hogy szeret takarítani, míg több mint kétharmaduk azt vallotta, hogy (39%) kifejezetten nem. A Jófogás felmérése szerint pedig válaszadók a 46 százalékának nehézséget okozott megválni a felesleges kacatoktól. A legtöbben (16%) úgy gondolják, hogy sose lehet tudni, egy holmi mire lesz még jó, 12 százalék bevallotta, hogy halogató típus, 10 százalék egyszerűen a lustasággal indokolja a gyűjtögetést, míg 8 százalék hivatkozott érzelmi okokra. A résztvevők 58 százaléka minimum évente, 16 százalék havonta átnézi a dolgait. 22 százalék akkor szabadul meg a tárgyaktól, amikor azok már nem férnek el a szekrényben és a polcokon, és a válaszadók mindössze 2 százaléka állította azt, hogy soha nem szabadul meg a felesleges dolgaitól. 

Hogy miért lettek népszerűek a közösségi oldalakon a cleanfluencerek, amikor ennyire hihetetlenül hétköznapi dologról posztolnak? Nos, részben pont ezért. A lifehackek, vagyis apró és egyszerű trükkök, amik megkönnyítik az életünket, mindig is népszerű témának számítottak. A sok tökéletes tengerparti fotó láttán pedig az emberek egyre jobban ki voltak éhezve olyan tartalmakra, amelyekkel azonosulni tudnak, amikből tanulhatnak valamit, ami segít nekik boldogulni az életben, és nem egy számukra elérhetetlen álomvilágot mutatnak be. Persze az Instagramja alapján Mrs. Hinch most már a klasszikus értelemben vett influenszerek életét éli. És vannak, akik fenntartással kezelik a tartalmat, amit előállítanak, mégpedig azért, mert

szerintük a cleanfluencerek ráerősítenek a nemi sztereotípiákra, vagyis, hogy a háztartást vezetése az bizony nők a dolga,

hiszen férfi cleanfluencerrel nem nagyon találkozni. Ők viszont azzal védekeznek, hogy semmi ilyesmiről nincs szó, és sokan férjüket, illetve partnerüket is bevonják a kontentgyártásba, illetve hangsúlyozzák, ha nincs felvétel, arányosan osztják el a házimunkát. Ráadásul sokan vannak közöttük, akik saját vállalkozást visznek, a cleanfluencerkedés csak később jött. Így kezdődött Melissa Maker, a Clean My Space alapítójának youtube-os karriere is. 2006-ban indította cégét, majd 2011-ben úgy döntött, hogy egy kis hírverést csináljon a vállalkozásának, oktatóvideókat tölt fel a Youtube-ra, 2013-tól pedig csatornája egyre népszerűbb, és népszerűbb lett.

És a Youtube, illetve az Instagram most már van egy új platform is, ahol a jövő cleanfluencerei kipróbálhatják magukat, ez pedig a TikTok, ahol #cleanwithme, #cleaningtok és #organizeit több milliárd megtekintést gyűjtöttek. 

Rend a lelke mindennek?

Hogy miért szeretjük nézni, hogy más takarít, miért zavar a rendetlenség, és miért érezzük azt, hogy ugyan rendrakás, de segít levezetni a stresszt?

Ennek egyrészt evolúciós okai vannak, sokkal komfortosabban érezzük magunkat olyan környezetben, ahol könnyen fel tudjuk mérni a terepet, amiben könnyen eligazodunk, ha úgy érezzük, hogy túl sok az inger, hogy nem mi irányítunk, nem látjuk át a helyzetet, akkor az szorongáshoz vezethet.

A rendrakással pedig nemcsak a zavaró dolgokat tüntethetjük el, hanem úgy érezhetjük, hogy mi irányítunk. És olyan időkben, amiket most élünk, különösen erős bennünk a vágy arra, hogy visszaszerezzük a kontrollt. Marie Kondo módszerére is a 2011-es földrengés és cunami után figyeltek fel igazán Japánban, hiszen nagyon sokan szinte mindenüket elveszítettek a természeti csapások miatt, és emiatt átértékelték, hogy mi a fontos a számukra.

Marie Kondo Jimmy Kimmelnél

Marie Kondo Jimmy Kimmel otthonában rendszerez (Fotó: Randy Holmes via Getty Images)

Vannak persze sokkal prózaibb okai is annak, hogy a takarítós videókra hirtelen ekkora lett az igény. Egyrészt sokan anélkül hagyják el a szülői otthont, kezdenek új életet, hogy tudnák, hogyan kell háztartást vezetni, de szívesen vesznek minden jó tanácsot, aktívan keresik azokat a tartalmakat, amikből újabb és újabb lifehackeket tanulhatnak meg. Másrészt a fiatalok körében hódít egyre jobban a fenntartható életmód, a minimalizus. És még valami: a járvány miatt sokkal több időt töltünk otthon, még fontosabbá vált az, hogy mi vesz minket körül, sokan most szembesültek azzal, mennyi kacat van otthon, mennyire fullasztó a sok holmi, főleg úgy, hogy otthonunknak most egyszerre több funkciót kell ellátnia, és ezeknek a tevékenységeknek valahol helyet kell találni. 

Persze bármennyire megnyugtató a rendrakás és takarítás, ez kóros mértéket is ölthet, ez pedig a tisztaságmánia. Számtalan kutatás született azzal kapcsolatban, hogy a rend, a tisztaság, a rendrakás, a takarítás milyen hatással van testi, lelki és szellemi állapotunkra. Józan paraszti ésszel azt gondolnánk, hogy csak szép, rendezett környezetben vagyunk igazán hatékonyak, ami részben igaz, de a kreatív káosz tényleg létezik. Így gondolta Einstein is, vagyis egy neki tulajdonított idézet alapján úgy véljük, ez volt a véleménye.

Ha a rendetlen asztal a zavaros elme jele, akkor vajon mit jelez az üres íróasztal?

De a helyzet persze nem ilyen egyszerű. Az Indiana Egyetem kutatása szerint azok az emberek, akiknek tisztább, takarosabb az otthonuk, azok egészségesebbek, sokkal aktívabb életet élnek.  Egy 2010-es, az Personality and Social Psychology Bulletin című folyóiratban megjelent tanulmány szerint pedig azok a válaszadók, akik rendetlennek írták le otthonukat, nagyobb arányban jelentkezett depresszió és fáradtság, míg azoknál a társaiknál, akik úgy gondolták, az otthoni környezet pihentető, és a kutatók vizsgálatai szerint az első csoportnál a kortizol nevű stresszhormon szintje is nagyobb volt. Itt fontos megjegyezni, hogy a rendetlenség nemcsak ok, hanem okozat is lehet, akik depresszióban szenvednek, olykor a legegyszerűbb feladat elvégzéséhez sem éreznek elég erőt magukban.

A cleanfluencerek közül jó páran vannak, akik maguk is küzdöttek vagy éppen küzdenek lelki problémákkal

Sophie Hinchliffe cleanfluencer (Forrás: Instagram)

Persze az egyszerű, könnyen elvégezhető és látványos eredménnyel járó feladatoknak (pl. mosogatás) mint apró sikerélményeknek jótékony hatása is lehet. És bizony a cleanfluencerek közül jó páran vannak, akik maguk is küzdöttek vagy éppen küzdenek lelki problémákkal, és többen közülük erről nyíltan beszélnek. „Sokat aggódok, szorongok. Úgy tudtam elterelni a figyelmemet azokról a dolgokról, amik aggasztottak, hogy takarítottam vagy rendet tettem… mióta létrehoztam az Instagram-fiókomat, több üzenetet is kaptam emberektől, akik azt írták, hogy megváltoztattam az életüket, segítettem nekik megbirkózni a lelki problémáikkal, és ez csodálatos” – nyilatkozta korábban Mrs. Hinch a Mirrornak.

Chris Beale, a londoni Nightingale kórház pszichológus szakorvosa szerint a lelki egészségünk érdekében azért érdemes nyitott szemmel járni, és persze nem kell elhinni mindent, amit az interneten látunk. A cleanfluencereknek is oda kell figyelniük arra, hogyan kommunikálnak a követőikkel, hogy ne ébresszenek irreális elvárásokat a követőikben, hiszen – velük ellentétben – nekik nem ez munkájuk. Osztozik a véleményében a Victoria Egyetem munkatársa, Dr. Peter Baldwin is.  Elismeri, a cleanfluencerek segíthetnek abban, hogy motiváltabbak legyünk, de – ahogyan az ausztrál Vogue magazinnak fogalmazott – ez egy kétélű fegyver, és az agyunk egyszerűen úgy van huzalozva, hogy folyamatosan összehasonlítsuk magunkat másokkal, ám a tények teljes ismerte nélkül ez veszélyes lehet, a közösségi oldalakon pedig tényleg nem minden az, aminek látszik.

„Lehet, hogy nekik három hónapba tellett, hogy ilyen szép állapotba hozzák az otthonukat, így semmi baj nincs azzal, ha a te lakásodban vasárnap egy kis kupi van” – tette hozzá.

Trükkök és tippek rendrakáshoz:

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top