A New York-i Metropolitan Művészeti Múzeum, közismert rövidített nevén a MET 1948 óta tartja meg éves adománygyűjtő eseményét, kifejezetten a divatanyagok kezelésével foglalkozó Costume Institute részlege számára. Ez az egyetlen olyan intézete a múzeumnak, amelynek saját magának kell előteremtenie a pénzt éves kiállításaira, a black tie dress code-os esemény pedig a legfőbb bevételi forrást jelenti számára.
2005 óta, immár hagyományosan, május első hétfőjén kerítenek sort az év eseményének is kikiáltott bálra, amelyet a Keleti Part Oscar-díjátadójának is nevezni szoktak, tekintve, mennyi híresség jelenik meg az est folyamán a bálon és az azt követő partikon. 2005 előtt pár évig április végén, azt megelőzően pedig november végén, december elején tartották a bált, egészen 2000-ig. Akkor ugyanis a Chanel divatház és a MET jól összekaptak, aminek az lett a vége, hogy a múzeum törölte az adott évre tervezett Chanel kiállítás megnyitóját. A “hibás” pedig nem más, mint Karl Lagerfeld volt, aki állítólag túlságosan is bele akart szólni a kiállítás körüli dolgokba. Helyette kis csúsztatással a következő év tavaszán rendezték meg a bált, aminek rögtönzött témája Jacqueline Kennedy Onassis és az ő Fehér Házbeli stílusa volt.
Az esemény témáját mindig az Intézet adott évre készített kiállítása adja, a vendégek számára így egyfajta beöltözős bál is kerekedik az ünneplésből, elvárt ugyanis, hogy a ruhák illeszkedjenek az adott témához. A celebritásoknak persze nem kell könyörögni, mindenki a saját ízlése és feltűnési viszketegsége függvényében igyekszik kitenni magáért. Az idei év kiállítása Rei Kawakubo japán divattervező és az általa alapított Comme des Garçons luxusmárka előtt kíván tisztelegni, így a résztvevők jól teszik, ha avant-garde-ra veszik a figurát.
Anna Wintour és a többiek
Az első években a bál helyszíne még az Waldorf Astoria vagy a Rainbow Room volt, a bevételek pedig nem egy adott kiállítás számára lettek gyűjtve. 1972-től azonban, miután a legendás Vogue főszerkesztő, Diana Vreeland is beleszólt már a szervezésbe, a bál bevételeiből számos, különleges időszakos kiállításnak adhatott otthont a múzeum.
Anna Wintour 1999 óta az est házigazdája, neki köszönhető, hogy a filantróp rendezvény igazi fényűző VIP partivá változott. Idén ő mellette a házigazdai szerepet Tom Brady, Gisele Bündchen, Katy Perry és Pharrell Williams töltik be, a díszvendégek pedig Rei Kawakubo és Caroline Kennedy, az Egyesült Államok korábbi Japán nagykövete lesz.
A résztvevők között messze nem csak a szakma nagyágyúit találhatjuk. Meghívást kapnak a film- és zeneipar aktuális csillagai, valamint politikusok és más közéleti személyek is. 2004-ben Donald Trump például éppen a MET-gálát választotta tökéletes alkalomnak ahhoz, hogy megkérje jelenlegi felesége, Melania Trump kezét.
A számok tükrében
Az adományozás alap része, hogy a belépőjegyekért is már sommás összeget kell letenni: egy jegy 30.000 dollárba, vagyis körülbelül 8,5 millió forintba kerül, egy asztal foglalásáért pedig nem kevesebb, mint 275000 dollárt, azaz cirka 78,5 millió forintot kell kicsengetni. Múlt évben az est bevétele 13,5 millió dollár, vagyis bő 3 milliárd 800 millió forint volt, a résztvevők száma pedig közel 600 fő. Idén állítólag egy kicsit visszavesznek a dologból, hogy a rendezvény sokkal exkluzívabb, zártkörűbb legyen.
Persze itt sem kell mindenkinek kifizetnie a hatalmas összegű belépőjegyek árát. A divatházak több helyet is fenntartanak asztalaiknál az általuk meghívott hírességek számára, Anna Wintour pedig minden évben ügyel rá, hogy a jövő reménységei, vagyis az általa tehetségesnek tartott fiatal divattervezők közül is páran részt vehessenek ingyen az eseményen.
Ha most bárki is azt fontolgatná, hogy a családi örökséget feltéve vesz magának egy jegyet a jövő évi bulira, gyorsan ki kell, hogy ábrándítsuk, a pénz ugyanis nem elég. Az eseményre csak meghívott személyek mehetnek el, a várólista pedig már most is szép hosszú. Még azok a cégek sem dönthetik el, kiket ültetnek asztalaikhoz, akik fizetik a cechet. A résztvevők listáját maga Anna Wintour nézi át és csak az ő jóváhagyásával lépheti át bárki is a múzeum küszöbét.
Mozgó reklámok
A divatházak minden évben igyekeznek a leghíresebb énekesek és színészek közül kiválogatni azokat, akiket meghívnak végül az eseményre. Számukra persze alapelvárást, hogy cserébe az adott divatház ruhakölteményét viseljék, valamint mosolyogva, lehető legjobb formájukat nyújtva pózolják végig az estet. Riccardo Tisci ezért vonult múlt évben Madonnával, míg Jeremy Scott választása Nicki Minaj-ra esett, Michael Kors kísérője pedig Zendaya volt.
Lady Gaga és Katy Perry korábban már egyaránt viselték Kawakubo kreációját MET-gálán, azt azonban még nem tudni, hogy a celebjátszmákra messziről tevő divattervező választ-e magának kísérőül hírességet most, hogy ő áll majd a középpontban. Azt is sokan találgatják, vajon mit fog viselni, hiszen az évek során a motoros dzsekis-hosszú pliszészoknyás kombó úgy rágyógyult, hogy kérdés, egy ilyen esemény kedvéért hajlandó lesz-e megválni tőlük.
Az is találgatásra ad okot, hogy idén ki lesz az utolsóként érkező vendég, aki köztudottan a legnagyobb hype-ot kapja és aki az elmúlt években Beyoncé volt. Ő azonban most, hogy ikreivel várandós, ki fogja hagyni a rongyrázó felvonulást, a színfalak mögött így borítékolhatóan nagy a könyöklés a kimaxolt felhajtásért.
Az est egyik legnagyobb érdekessége, hogy míg a sztárok érkezését minden szögből megörökíthetik a sajtó képviselői, magáról az eseményről még a résztvevők mobiljai is ki vannak tiltva – legalábbis az biztosan, hogy fotókat posztoljanak magukról bármilyen közösségi média felületre. Annyit lehet tudni, hogy egy könnyű koktél kíséretében mindenkinek kötelező program a kiállítás megtekintése, miután pedig ily módon adtak a kultúrának, következhet az elegáns vacsora, amit különböző koncertek vagy más fellépések tarkítanak. A résztvevők számára a parti így valóban olyan különleges eseményé válik, ahol magukban lehetnek, szórakozhatnak anélkül, hogy a fél világ azt figyelné, épp mit csinálnak.
Rei Kawakubo
Rei Kawakubo, a 74 éves japán származású divattervező már karrierje kezdete óta a korlátok ledöntéséről volt híres. A MET-gálák történetében Yves Saint Laurent után ő a második élő designer, akinek önálló show-t rendeznek a MET-ben. Laurent-t ez a megtiszteltetés 1983-ban érte.
Kawakubo egyike azoknak a 20. századi divattervezőknek, akiknek munkássága a legnagyobb hatással volt az egész divatvilágra, látásmódja szembemegy a “normális” ruhatervezés minden szabályával. Fittyet hány arra, hogy egy ruha kellőképp csinos legyen, vagy hogy olyan snassz részei legyenek egy ruhának, mint a hónalj szabás.
Művészi szemlélete kihívás elé akarja állítani ruháinak szemlélőit afelől, hogy mit nevezhetünk általánosságban szépnek és mi határozza meg valaki identitását vagy nemét. Egyik kollekciójánál például ő maga azt nyilatkozta, megpróbált nem ruhákat készíteni. Az ő divattervezői munkássága így tökéletes bizonyíték rá: a divat, igenis művészet, ha igazi művészek művelik azt. Az “elvont” cuccok mellett nem mellesleg számos hordható kollekciót is tervezett már, saját multimillió dollár értékű vállalkozása van, dolgozott már együtt a Nike-val és a Speedo-val is.
Mentés