A Good Place című sorozat harmadik éve megy töretlen sikerrel, a stáb épp a napokban kezdte meg a negyedik évad forgatását. A Kristen Bell és Ted Danson nevével fémjelzett széria egyik főbb szereplője a brit Jameela Jamil, aki Instagram-oldalán szószólója lett a testpozitív szemléletnek és szinte nem telik el nap, hogy ne dorongolna le valamilyen hírességet, céget vagy sajtóterméket, amiért fals testképet közvetítenek a világ felé, retusált címlapjaikkal és reklámfotóikkal. A színésznő saját fotóján mutatta be, hogy a retusálás milyen károkat okozhat mások önértékelésének. Jameela Jamil emellett megalapította az I Weigh nevű mozgalmat is, amellyel önmagunk elfogadására buzdít mindenkit, de lelkes aktivistaként harcol a pszeudotudományok és az azokból profitálni kívánó cégek ellen is. Ilyenek az úgynevezett méregtelenítő teakészítmények is, amelyekről már több ízben bebizonyították, hogy teljesen szükségtelenek, de akár veszélyesek is lehetnek.
Mi is megírtuk, hogy a méregtelenítés miért nem több egyszerű városi legendánál, de álljon itt az amerikai járványügyi központ, a Centers for Disease Control and Prevention (CDC) kutatása is: a szervezet becslése szerint csak az Egyesült Államokban évente körülbelül 23.000 ember keresi fel az orvosi ügyeletet a hasonló készítmények miatt. Ebben igazán az sokkoló, hogy ennek több mint felét olyan fiatalok teszik ki, akik különféle súlycsökkentő és méregtelenítő termékek káros hatásai miatt érkeznek az ügyeletre. Az életkori megoszlás is döbbenetes: ez utóbbi csoport tagjai között 5 évestől (!!!) 19 éves korig szerepelnek fiatalok. A Harvard egyetem egyik közelmúltban publikált kutatása szerint pedig azok a fiatal lányok és nők, akik hashajtó hatású termékekkel igyekeznek lefogyni, jelentősen megnövelik annak a kockázatát, hogy valamilyen táplálkozási zavart állapítsanak meg náluk. Az amerikai gyerekgyógyászati akadémia, az American Academy of Pediatrics (AAP) annyira károsnak találta ezt a jelenséget, hogy néhány éve kiadott jelentésükben leírták:
soha egyetlen tinédzsernek sem lenne szabad méregtelenítő vagy hasonló hatású termékeket fogyasztania, függetlenül a testsúlyuktól.
Jameela Jamil több hírességet is nyilvánosan megkérdezett, miért támogatják ezt a veszélyes és kapzsi iparágat. A színésznő célkeresztjének közepén pedig a Kardashian-klán áll, amióta a valóságshow-sztárok a Flat Tummy Co. nevű cég méregtelenítő teáit és egyéb táplálékkiegészítőit reklámozzák a közösségi médiában. A témáról egyébként a New York Times egyik újságírója, Amy Chozick is több ízben írt már, hangsúlyozva, hogy a méregtelenítőként reklámozott teák és egyéb készítmények leginkább hashajtó hatásúak, ami kifejezetten veszélyes is lehet, különösen, ha fiatalok, főként a Kardashianékat ezrével követő tinédzserek kezdik alkalmazni, hogy gyorsan lefogyjanak, akár akkor is, ha erre a világon semmi szükségük nem lenne.
Jameela Jamil a Kardashian-család tagjait emiatt a „patriarchátus kettős ügynökeinek” nevezte és kijelentette, hogy a családtagok „tinédzser lányok hasmenésén” keresik degeszre magukat. Nem túlzás ezt a kifejezést használni, ugyanis csak az amerikai piacon nem kevesebb mint 43 milliárd dollár értékben vásároltak hasonló termékeket 2017-ben. Fontos megjegyezni, hogy a méregtelenítőként reklámozott teakészítmények és hasonlók nem minősülnek gyógyszernek, ezért sokkal lazább szabályozás vonatkozik rájuk.
A színésznő kampánya pedig, úgy tűnik, sikeres volt, legalábbis annyiban, hogy hírességét felhasználva sikeresen eljuttatta ezt a témát olvasók, tévénézők millióihoz. Bár az amerikai gyógyszerfelügyelet, az FDA már évtizedek óta igyekszik felhívni az emberek figyelmét a hasonló termékek veszélyeire, a szervezet kommunikációja finoman szólva sem szólt akkorát, mint Jameela Jamil Instagram-posztjai. A Harvard egyetem közegészségüggyel foglalkozó karának professzora, S. Bryn Austin ezért nyílt levélben köszönte meg a színésznőnek, hogy többet tett a kamuszerek ellen, mint a hatóságként is eljáró FDA.
Kardashianék egyelőre nem reagáltak a támadásokra, mi pedig csak remélni tudjuk, hogy a magyar celebritások ezek után kétszer is meggondolják, hogy milyen termékekhez adják a nevüket.