A Sziget színházi programjai sosem a hagyományos színházról szóltak, ahol a figyelmes közönség némán néz végig egy többfelvonásos drámát. Persze van ilyen is, de a különleges helyszín és az egyszerre rengeteg színpadon zakatoló programok miatt a színházi események szervezőinek évről évre az jelenti a legkomolyabb kihívást, hogy elkapják és meg is tartsák a nézőket.
A jó hír az, hogy idén ez elég könnyen sikerülhet, annyi rendhagyó előadást zsúfoltak a Színház- és Táncsátorba, amely a korábbi évekhez hasonlóan több színpadon, egész napos programmal várja a fesztiválozókat. A helyszín fellépői a világ négy kontinenséről érkeznek: Dél-Amerika, Ausztrália, Ázsia és Európa válogatott társulatai hozzák el a kortárstánc legjavát a helyszín színpadaira, sokszor az újcirkusz és a képzőművészeti installáció műfajába is kikacsintva.
A program a korábbi évekhez hasonlóan a nemzetközi társulatok mellett a hazai művészekre is fókuszál, a nagy hírnévnek örvendő táncosok mellett pedig feltörekvő tehetségek is színpadra lépnek. Ráadásul a színházi sátor környékén kezdeni a napot felér egy konkrét méregtelenítéssel, ugyanis minden nap közös frissítő tánccal kezdődik Nagy Csilla vezetésével.
De hogy valami támpontot is adjunk a színházi programokhoz, kiválasztottunk nyolcat, ami nekünk a legizgalmasabbnak tűnik. Az utcaszínházi előadásokat most nem is vettük fel a válogatásba, mert azokról külön cikkben írtunk.
Tinilányok őszintén
A meghatónak és érzelemdúsnak ígért, Paisajes para no colorear című előadás a chilei és latin-amerikai tinédzserlányok ellen elkövetett sorozatos erőszakot mutatja be. A színpadon fiatal lányok mesélik el saját és mások igaz történeteit, miközben feltárul életük szomorú valósága, szülőhelyük múltja és jelene, valamint megfogalmazódik számtalan kérdés – a színpadon és a nézőkben egyaránt.
A darab hosszú kutatási folyamat eredményeként jött létre, mely során több mint száz kiskorú chilei beszélt az őt ért szörnyűségekről. Miközben a lányok történetét és saját véleményét hallgatjuk, fejünkben egyre dübörög a kérdés: miben segíthetnénk, hogy mindez soha többé ne történhessen meg?
Mikor? Augusztus 10., szombat 17 óra
Beethoven, csak nem úgy, ahogy megszoktad
A kanadai Cas Public társulat 9 című darabja egyszerre megható és elgondolkodtató: a társulat egy hallássérült táncossal dolgozott együtt, párhuzamot vonva Ludwig van Beethoven zenéje és a kortárstánc között.
Az előadás ajánlója Beethoven zenéjére összefonódó karokat, kezeket, arcokat ígér, amelyek sajátos mozgásszótárt hoznak létre a híres dallamokból, át is értelmezve Beethoven zenéjének jelentését.
Mikor? Augusztus 8., csütörtök 23.15
Népdalok a hivatalban
Egy hivatal napi működése, Kodály Zoltán műfaji újításai, improvizatív és kollektív zeneszerzői módszerek egy catwalk-koncert keretei között. A Soharóza kórus előadásának, Az Ügynek a koncepciója Kodály Zoltán Székelyfonó című daljátékának alapötletéből és formájából ered: egy népdalokból építkező etűdsorozatban kíván képet mutatni a jelenlegi magyar társadalomról. Míg Kodály drámai eposzával az erdélyi falvak életébe nyújtott betekintést, addig Az Ügy alkotói korunk városának jellemző intézményébe invitálnak: egy hivatal napi működésének, az ott felsűrűsödő ügyes-bajos eseményeknek a keresztmetszetét mutatják meg.
A cél az egyéni igények és az általános szabályok konfliktusából fakadó élethelyzetek felvonultatása a maguk abszurditásában és hétköznapiságában. Minden hivatalba érkező ügyfél a saját banális, mégis egyedi történetének magányos hőse, aki az aznapi rejtélyt próbálja felfejteni, megoldani, letudni – bárki magára ismerhet bennük. Ebben az előadásban azonban a néző a másik oldalon ül: neki kell rendet vágni és egyensúlyt találni az előtte elvonuló problémahalmazban, miután szembesül a panaszok és kérvények sokaságával.
Mikor? Augusztus 11., vasárnap,17 óra
Mit jelent megérintve lenni?
A Deeper alkotói (Molnár Csaba, Vadas Zsófia Tamara, Vass Imre és Marcio Kerber Cannabaro) az érintésen keresztül kutatják a kapcsolati mintázatokat, a test társadalmi, fizikai és érzelmi rétegei közötti utat próbálják felderíteni.
Hogyan lehetünk egy olyan kapcsolatban, amely bizalmas és intim, de elegendő helyet biztosít az interakció szabadságának fenntartásához? Az érintés megtanítja nekünk, hogyan kell mélyebbre ásnunk, a gondolkodás és a látás uralmától mentesen. Átlépi a fizikai rétegeket, és utat tör az ismeretlenhez, a kimondhatatlanhoz. De meddig fokozható az intimitás? Az intimitáshoz közelség kell? Mit jelent megérintve lenni?
Mikor? Augusztus 10., szombat 19.30 és augusztus 11., vasárnap 18 óra
Feministák iskolai egyenruhában
A Svédországból érkező hat fantasztikus női táncos JUCK című koreográfiája a kortárstánc és az urbandance határán mozog. Az előadók iskolai egyenruhába öltözve oszlatják el sorban az ideákat, melyek arról szólnak, milyennek is kéne lenniük a lányoknak.
Az alkotók szándéka szerint a JUCK tisztelgés a kifejezés és a szexualitás szabadsága, a feminizmus és nemiség perspektíváinak tágítása előtt. Egy egyszerű csípőmozdulattal magára vonja a nézők figyelmét, a mozdulat pedig folyamatosan fejlődik, míg végül a női szexualitás és szabadság védjegyévé válik.
Mikor? Augusztus 9., péntek 17 óra
Feministák férfiruhában
A nagy sikerű Queendom, Szabó Veronika előadása kizárólag női előadókat vonultat fel, a csapat pedig különkiadással jelentkezik a Szigeten. Míg az eredeti előadásban a női szerepekkel, reprezentációkkal és azok kiforgatásával, paródiájával foglalkoztak, ebben az előadásban a férfiaké a főszerep.
Drag king show-jukban megmutatják, mi rejtőzik egy parázsló férfitekintetben. Érzéki, gyengéd és egyszerre veszélyes játékot, helyzetet kínálnak a nézőknek a maszkulinitásról, a férfitekintet hatalmáról és a szexualitásról. Férfiak női testben, a humor eszközeivel élve.
Mikor? Augusztus 11., vasárnap 16.15 és augusztus 12., hétfő 16.15
Párkapcsolati élveboncolás zenével és tánccal
Ella Rothschild és partnere, Gershon Waiserfirer Izraelből érkeznek a Sziget színpadára, hogy bemutassák ellentmondásokkal teli kapcsolatuk hullámhegyeit és -völgyeit.
Amikor összekötöd valakivel az életed, a szerelem mellett sorsközösséget is vállalsz vele. Sok mindent átélhettek együtt, legyen szó szerelemről, gyűlöletről vagy a megszámlálhatatlanul sok érzelemről a kettő között. Ezek az érzelmek képezik a darab alapját, ahol a zene és a tánc egy különleges nyelvvé olvad össze, melyen keresztül bepillantást nyerhetünk Ella és Gershon furcsa, humoros, de leginkább ellentmondásokkal teli kapcsolatába.
Mikor? Augusztus 11., vasárnap 23:15
Hol van az igazi otthon?
A maláj Orang Orang Drum Theatre The Memories című darabja a szebb élet és a túlélés reményében délre vándorló ősök történetén keresztül mesél a menekültek helyzetéről és arról az elszántságról, ami ahhoz szükséges, hogy mindent hátrahagyva nekivágjunk egy kockázatos, veszélyekkel teli útnak.
Az előadásban a maláj nép meséi elevenednek meg dobok, egzotikus dallamok és színházi elemek elegyén át – a cél az, hogy kommunikációs hidat teremtsenek a kultúrák között. A darab a migráció témáját járja körül, és olyan fontos kérdésekre keresi a választ, mint hogy hol van az igazi otthon, illetve lehetséges-e megtartani az ember identitását, nyelvét és kultúráját egy másik országban.
Mikor? Augusztus 10., szombat 23.15
A Színház- és Táncsátor minden további programjáról erre találhattok információkat.