Nagy újítás nincs a Sziget megjelenésében, szervezésében, infrastruktúrájában – miért is lenne, ha valami bevált, minek megkavarni, nem? Egy-két színpad odébb (szerencsére barátságosabb helyre) került, a szeretetről és környezettudatosságról szóló üzenetet kicsit aktualizálták, egyre nagyobb a meleg (erről nem ők tehetnek), egyre kevesebb a por (igaz, a non-stop fesztiválozást így is megbosszulja majd szervezetünk az életkortól függően akár több hetes úgynevezett Sziget-náthával), a dobozos sör pedig 850 lett.
A legnagyobb változás talán a díszletekben és a fényekben van: idén több művészcsapat is dolgozott azon, hogy bárhova nézünk és tévedünk, mindig a látóterünkbe kerüljön valami izgalmas, vicces, fura tárgy vagy építmény, amire még józanul sem tudunk mit reagálni, csak azt, hogy „te jó ég, ez mi?!”. Körbejártuk a szigetet, felfedeztük a művészetet a grandiózus őrületektől az egészen apró alkotásokig, amelyekbe véletlenszerűen botlottunk bele (néha szó szerint, de ez megint nem az alkotók és a szervezők hibája), most pedig megmutatjuk a tizenöt kedvencünket, közte a leginkább szelfikompatibilis térrel és egy olyan látványossággal, amit csak egy éjszaka erejéig láthatott pár ezer szerencsés, aki beesett a tuctuc-sátorba bulizni.
Az Európa-színpad például ezzel a gesztussal hív fel mindenkit arra, hogy hagyja kint az összes negatív érzését, a jelek szerint sikeresen. A szívet (anatómiai okokból mérsékelt sikerrel) formázó ujjak az aktuális trendeknek megfelelően a fesztivál visszatérő motívumai, ezt jól tudja mindenki, aki előszeretettel fotóz embereket: ötből négy pavlovi jelleggel mutatja a szívecskét.
Imádtuk ezt az ejtőzőpontot, ami a bejárathoz viszonylag közel, nem eldugott, de nem is feltűnő helyen áll. A ledfényes, szimmetrikus fa konstrukció stabil, vicces, az összefüggő háló pedig ráveszi a bulizókat arra, hogy osztozkodjanak, és akkor már haverkodjanak is, esetleg jöjjenek össze ott helyben, vagy kicsit később.
Gyakorlati funkciója nincs a nagyszínpaddal szemben felállított félgömböknek, az esőtől nem védenek, legfeljebb némi félárnyékot biztosítanak a legmelegebb órákban. Spirituális funkciójuk annál inkább van: aki ide betér, és letelepszik, az ezzel jelzi, hogy kapcsolatban akar maradni a történésekkel (különös tekintettel a nagyszínpad koncertjeire), de közben azért szeretne magába mélyülni, szóval hagyják békén. Arról nem is beszélve, hogy baromi jól néz ki.
Eszünkbe sem jutott volna, hogy szivárványszínű, vicces emberalakokkal motiváljuk a pisilésre várókat, hogy tartsanak ki, és kezeljék a helyzetet pozitívan, de most, hogy valakinek mégis eszébe jutott, nem is értjük, hol voltak ezek a figurák az elmúlt években. A Szigeten pisilni ugyanis még mindig tortúra (a lányoknak): bár a szervezők megtesznek mindent, hogy sehol ne legyenek őrült nagy sorok, az alkohol és az energiaitalok vízhajtó hatásával ők sem tudják felvenni a versenyt. Arról nem is beszélve, hogy egy fesztiválon az embernek csak akkor jut eszébe, hogy pisilni kell, amikor már nagyon kell – így ezúton is felhívjuk a bulizók figyelmét, hogy gondolkodjanak felelősségteljesen, és vezessék be a napi rutinba az úgynevezett preventív pisilés intézményét. Akkor mindjárt könnyebb értékelni a vécék tetején nekik drukkoló emberkéket is.
Órákig el lehet lenni a nagyszínpad rétjére felállított, látogatói üzenetekkel megpakolt fánál. Mi is visszatértünk ide, és elégedetten tapasztaltuk, hogy egy papírfecninek sem esett bántódása az első három nap alatt.
Ez egy hatalmas, neonszínű, pszichedelikus csikóhal a borudvarnál – ennél több magyarázatot nem igényel a műalkotás, értelmezést meg pláne nem. Legfeljebb annyit, hogy ne drogozzunk, de ha mégis, izé, úgy alakul, kerüljük el nagy ívben, ez ugyanis tipikusan az a műtárgy, amely nem jön ki jól a hallucinogén szerekkel. (A Sziget történetének legambiciózusabb dílereit egyébként is lekapcsolták.)
További csodálatos dekorációk a borudvar körül. Tényleg nem gondoltuk volna, hogy a törzsi motívumok és a söröshordók találkozása ilyen szép lesz. Meleget a látszat ellenére szerencsére nem bocsátanak ki.
Ledes izzókkal telepakolt, asztallábként funkcionáló biciklik (némelyik felfordítva), mert miért ne. Igyatok rajtuk valamit a főutcán, útban a nagyszínpadtól a Colosseum felé.
A szokásos színes dekoráció. Itt van minden évben, ettől függetlenül itt a helye ebben a válogatásban.
Megérkeztünk az örök kedvenc helyünkre, az ArtZone-ba, ahol minden évben kitalálnak valami őrültséget, mostanában például a szárazjeget bolondítják meg szivárványszínű fényekkel, ami tökéletes egymás fotózásához, szelfizéshez vagy fotóművészeti projektekhez, ha az embernek éppen a Szigeten, sötétedés után van olyanja. (Sokaknak van.) Bűn lenne kihagyni, már csak azért is, mert a szomszédban rögtön ott a Colosseum, az átszűrődő négynegyedek pedig csak még szürreálisabbá teszik az élményt.
A szárazjég egyébként folyamatosan jön a rét több pontjáról, nemcsak az ArtZone-t, hanem az egész környéket félhomályba borítva. A rutinosabb fesztiválozók azonnal felrakják a kendőt az arcuk elé, itt szerencsére teljesen fölöslegesen.
Magyaros-geometirkus hagymainstalláció és ülőalkalmatosság, szintén az ArtZone-ból.
Az A38 mellett, a nagyszínpad felé vezető széles úton látható forradalmi zászlók ugyanannyira szólnak a magyar történelemről, mint a Love Revolution szlogenről, ráadásul minden éjjel nagyszerűen letesztelhetjük nyelvtudásunkat, történelmi felkészültségünket és érveléstechnikánkat becsípve is, ha a külföldiek megkérdezik, hogy ez mégis mi.
Távol-keleti motívumokkal pakolták meg a Bacardi Arénát szerdán. Már éppen örültünk, hogy milyen menő lett az elektronikusszene-sátor, csak sajnos másnapra eltűnt az egész: egy tematikus show-műsor része volt ez.
Azért muszáj megmutatnunk, akkor is, ha élőben már nem láthatod. Sőt, éppen azért.