nlc.hu
Szabadidő
„Egy jó barátom narkolepsziás. Az egyik pillanatban minden oké, beszélgetünk. A másikban meg szexelek.”

„Egy jó barátom narkolepsziás. Az egyik pillanatban minden oké, beszélgetünk. A másikban meg szexelek.”

A Netflix magyarítása óta az új stand up műsorok már magyar felirattal nézhetők a streaming szolgáltatónál. A műfaj legjobbjai váltak végre elérhetővé és mindenki számára érthetővé, de kiknek érdemes esélyt adni ebből az elképesztő választékból? A következő tízre mindenképpen érdemes voksolni.

Hannah Gadsby

Netflix Specialök száma: 1 (Nanette)

Fotó: Scott Campbell/Getty Images

Az ausztrál komikus, aki nem elégszik meg azzal, hogy csak megnevettet. „Több mint komédia” – hangzik a hitvallása, ami tetten is érhető eddigi egyetlen Netflix-különkiadásában, a Nanette-ben. Gadsby arról stand upol, hogy miért akar kilépni a stand upból, és közben a rengeteg poén közepette már-már önterápiás magasságokba érve mesél arról, hogy

  • milyen volt Ausztrália konzervatív és hímsoviniszta részén, Tasmaniában leszbikus lányként felnőni,
  • hogyan élte meg, amikor az országa arról szavazott, van-e joguk a melegeknek házasodni,
  • miért tartják sokan férfigyűlölőnek,
  • miért kell folyton magyarázkodnia emiatt,
  • és miképpen szembesült a saját ADHD-jával és autizmusával.

Gadsby „komoly stand up”-ja annyira jól sikerült, hogy még Emmy-díjat is kapott érte, és rajongói között tudhatja Emma Thompsont és Monica Lewinskyt is. Mielőtt a Nanette felkerült volna a Netflix kínálatába, Gadsby csak egy volt a sok-sok tehetséges, feltörekvő komikusból, majd pár nap alatt egyike lett a legkeresettebbeknek. Jelenleg Douglas című műsorával turnézik, és várhatóan hamarosan ezt is láthatjuk majd Netflix-különkiadásként.

Az érzékenységemben van az erőm. Amikor valaki azt mondja nekem, hogy »Ne légy annyira érzékeny!«, kicsit úgy érzem magam, mint az orr, akit épp egy fing próbál meg kioktatni.

Daniel Sloss

Netflix Specialök száma: 2 (Dark, Jigsaw)

„Ha valaki komoly dolgokkal viccelődik, még nem jelenti azt, hogy ne venné őket komolyan” – hangzik Daniel Sloss hitvallása. Ő az a komikus, aki előszeretettel viccelődik azon, hogy a Jigsaw című Netflix-különkiadása megnézése után 45 ezer pár szakított egymással, és 110 házaspár tagjai adták be a válókeresetet. Hogyan érte el ezt a bravúrt? Úgy, hogy a műsorában fantasztikus érzékkel világított rá arra, hogy a társadalmi elvárások miatt hogyan próbáljuk sokan puzzle-szerűen kirakni az életünket, és hogyan teszünk meg mindent azért, hogy a puzzle minden egyes darabja (család, ház, autó, nyaralás…) a helyén legyen, és hogy ezért az illúzióért hajlamosak vagyunk akár egy hozzánk nem illő emberrel is éveket eltölteni, mert borzasztóan vágyunk arra, hogy ő is egyike legyen az életünk puzzle-darabjainak.

A Skóciában született Sloss 2007 óta stand upol, és egy tehetségkutató megnyerésével került a figyelem középpontjába. Híres arról, hogy kényelmetlen, provokatív témákat vállal fel (Dark című specialjében arról mesélt, miért nincs baj azzal, ha fogyatékosságokkal poénkodunk, és milyen álszent dolog ezen megsértődni), és bár a műsorai egy darabig könnyed viccelődésnek tűnhetnek, a végén mindig súlyos, elgondolkodtató üzenet bontakozik ki belőlük. Sloss elárulta a Netflixet, és legújabb specialjét (amivel november elején Budapesten is fellépett), a toxikus maszkulinitás témáját körbejáró X-et már az HBO-nak adta el.

Túlromantizáltuk a romantika fogalmát, és ez már fertőző. Az emberek szerelmesebbek a szerelem ideájába, mint abba az emberbe, akivel együtt vannak.

Iliza Shlesinger

Netflix Specialök száma: 4 (Freezing Hot, Elder Millennial, Confirmed Kills, Unveiled)

Ha lehet olyat mondani, hogy a nők kedvenc stand uposa, akkor ez a cím kétségtelenül a New York-i születésű Iliza Shlesingert illeti meg, akinél jelenleg senki sem tud jobb poénokat gyártani a randizás, a kapcsolatok és úgy általában a millennialok világáról. Humorában rendszeresen ütközteti a nők és férfiak közti különbségeket, és híres arról, hogy imád eltorzított arckifejezésekkel, eltorzított hangon, már-már szörnyszerűen beszélni a színpadon, és örömmel gúnyolódik a saját nőiességén, és azon, hogy a harmincas évei közepén járva a mai világban már öregnek számít. A Netflix különkiadásaival szépen végigkövethető az élete is az elmúlt évekből: a legkorábbi műsorában még a randizós életmód visszásságait gúnyolta ki, míg a legutóbbi, Unveiled című show-jával már a házasság és az esküvő került nála középpontba, ugyanis tavaly házasodott. Lehet, hogy hamarosan jön egy különkiadás a gyerekvállalásról is, de az biztos, hogy ez nem most lesz, ugyanis az évenkénti stand up specialök mellett Shlesinger nemrég szerződést kötött a Netflixszel egy hatrészes, félórás epizódokból álló szkeccssorozatra, ami biztosan jó ideig ad majd elfoglaltságot neki, és röhögnivalót nekünk.

Nem mehetsz egyedül mosdóba. Ha mégis, talán sosem térsz onnan vissza. Mert az még nem fordult elő, hogy egy lány egyedül ment egy mosdóba, és túlélte. Ez az igazság.

Dave Chappelle

Netflix Specialök száma: 3 (Equanimity & The Bird Revelation, Deep in the Heart of Texas, Sticks & Stones)

Fotó: Kevin Winter/Getty Images

Dave Chappelle-t nem a Netflix tette naggyá, ő már azelőtt is a komédia gigasztárja volt, hogy 2016-ban a streamingszolgáltatóhoz szerződött. Nem titkoltan Eddie Murphy volt a nagy példaképe, noha ez inkább csak a stand upjában mutatkozik meg, színészként megközelítőleg sem ért el akkora sikereket, mint pályatársa.

A pályája csúcsán akkor volt, amikor a kétezres évek elején éveken át csinálta a Comedy Centralnak a Chappelle Show című szkeccskomédia-műsorát, de ő maga a siker ellenére annyira nem élvezte a dolgot – mivel emellett nem nagyon maradt ideje a stand upra, ami mindig is a szíve csücske volt, és amit nem tervezett abbahagyni. Amikor felmondott a csatornánál, mindenki őrültnek nézte, és azt is pletykálták, hogy drogproblémákkal küzd: egyszerűen senki sem akarta elfogadni, hogy akad ember, aki azért mond vissza egy 50 millió dolláros szerződést, mert már nem lelkesedik a munka iránt.

Chappelle persze stand up előadóként is népszerű maradt, és egy-egy új show-jával még ma is képes nagy viharokat kavarni. Legutóbbi, Sticks & Stones című netflixes különkiadásában például azzal vágta ki a biztosítékot, hogy beszólogatott a komikusok dolgát egyre inkább megnehezítő woke culture-nak (felvilágosult kultúra), és szándékosan provokálta őket. A műsorát szétszedték a kritikák, hívták transzfóbiásnak, támadták azért, mert megvédte Michael Jacksont, Louis CK-t és Kevin Hartot az őket ért támadásoktól, és sok kritikusa egyetértett abban, hogy ő egy öregedő komédiás, aki már nem érti a körülötte lévő, változó világot. Bárhogy is legyen, a nézők továbbra is imádták Dave Chappelle-t: a műsor a Netflixen hatalmas sikert aratott.

A nők az egyetlenek, akiknek joguk van véleményt formálni abortusztémában. Ezek után a férfiaknak kellene eldönteniük, hogy akarják-e finanszírozni azt a gyereket.

Katherine Ryan

Netflix Specialök száma: 2 (In Trouble, Glitter Room)

Fotó: Carla Speight/Getty Images

A kanadai születésű, de már régóta Londonban élő Katherine Ryan legutóbb azzal került be a hírekbe, hogy betörtek a házába, és a betörő el akarta lopni azt a laptopot is, amin a legújabb poénjait és a készülőfélben lévő netflixes sorozata forgatókönyveit tárolja, de a pasija felébredt, és hősies módon elkergette a betörőt, akinek így meg kellett elégednie némi ékszerrel mint zsákmánnyal.

A készülő Netflix-sorozata amúgy egy sitcom lesz, ami ugyan nem Katherine Ryanről szól, de a főszereplőt saját magáról mintázta: a karakter egy harmincas szingli, aki egyedül neveli a lányát, és számos konfliktusa születik abból, hogy rossz ember, de jó anya. Ez a fajta kettősség Ryan stand upjaiban is folyton visszaköszön: Glitter Room című előadása a kritikusok szerint maga az egyedülálló anyák hősiességének ünnepe.

Ryan amúgy előszeretettel bonyolódik bele a sztárpletykák világába, és tör borsot egy-egy poénnal a celebvilág legnagyobbjainak (Kardashianék, Taylor Swift…) orra alá, de mindezt mindig úgy teszi, hogy érződik: szereti azokat az embereket, akikről mesél.

Tök jó, hogy már külföldiek is vannak a királyi családban. Forradalmi dolog. De az is forradalmi lenne, ha valamelyik hercegnő nyomna legalább 40 kilót.

Anthony Jeselnik

Netflix Specialök száma: 2 (Thoughts and Prayers, Fire in the Maternity Ward)

A stand up műfajban nehéz valami nagyon egyedit, eredetit, senki és semmi másra nem hasonlítót alkotni, de a Pittsburgh-ben született Anthony Jeselniknek sikerült: stílusa teljesen egyedi és utánozhatatlan. Jeselnik nem is annyira egy komplett műsort ad elő, hanem inkább viccek sorozatában gondolkodik, a viccek között pedig általában a saját egóját fényezi némi öndicsérettel. Stílusához hozzátartozik, hogy lassan beszél, a mondatok között kifejezetten hosszú hatásszünetet tart, majd váratlanul egy végső, nagyon sötét poént visz be, mielőtt rátérne a következő viccére.

Jeselnik száma egyfajta színészi alakítás: míg a legtöbb komikus általában önmagát vagy legalábbis önmaga egy túljátszott verzióját adja elő a színpadon, ő szerepet játszik: a világ legbunkóbb és legérzéketlenebb emberének szerepét, és a humora azért nem válik sértővé, mert a legtöbb poénja önmagán, önmaga túltolt alteregóján csattan. Budapesten is fellépett már, szóval elmondható, hogy erősen megosztó humorának nálunk is lelkes rajongótábora van.

Egy jó barátom narkolepsziás. Narkolepsziás. Tiszta őrület. Az egyik pillanatban minden oké, beszélgetünk. Aztán a másikban meg szexelek.

Whitney Cummings

Netflix Specialök száma: 2 (Money Shot, Can I Touch It?)

„A nőkről és a férfiakról kialakított sztereotípiák fizették a házamat. De fejlődöm” – magyarázza Whitney Cummings, aki egyike a legbevállalósabb női stand uposoknak. Amikor valaki zsarolni próbálta egy fotó nyilvánosságra hozatalával, amin látszik az egyik mellbimbója, ő maga tette azt közzé a közösségi oldalán. Éveken át élt abból, hogy a szexualitásából csinált viccet, és az emberek szexhez való viszonyát figurázta ki, és pont ezért az idei Netflix specialje előtt már úgy érezte, hogy mindent elmondott a témában, amit csak el lehet, és nem maradt a szexben semmi olyan, amivel sokkolni tudná a közönséget. Aztán eszébe jutott egy vad ötlet: a szexualitás jövője, vagyis a szexrobotok témája, és a show-hoz elkészíttette saját szexrobotváltozatát, természetesen óriási megdöbbenést okozva ezzel a közönség soraiban.

Cummingsnál a szókimondó humor okos meglátásokkal párosul, #metoo témában is érvényesen és érdekesen tud megszólalni, ráadásul nemcsak stand uposként, hanem sitcom-forgatókönyvíróként is megállja a helyét: a Whitney és Az élet csajos oldala is az ő nevéhez fűződik.

Láttátok a Kapj el, ha tudsz című filmet? Nagyszerű. Egy szélhámosról szól, aki orvosnak tetteti magát, pilótának tetteti magát… De ha nő vagy, és hazudsz, szörnyeteg vagy. Ha férfi vagy, és hazudsz, filmet készítenek rólad Leonardo DiCaprio főszereplésével.

Bill Burr

Netflix Specialök száma: 3 (You People Are All the Same, Walk Your Way Out, Paper Tiger)

Fotó: Michael S. Schwartz/Getty Images

Rendszeres vendég volt Dave Chappelle egykori tévéműsorában, így nem csoda, hogy kettejük humorérzékében bőven akadnak hasonlóságok. Jelenleg Burr is az öreg, morgolódó és zsörtölődő medve szerepét játssza a színpadon, aki nem érti a körülötte lévő világot, és ez kifejezetten jól áll neki. Ő a mérges, kopasz, vörös fehér ember, aki örömmel mesél arról a nézőknek, hogy a való életben dühkezelési problémákkal küzd. A Rolling Stone magazin egyenesen a düh táplálta humor nehézsúlyú bajnokának nevezte Burrt, aki nem tartozik az óvatoskodó komikusok közé, és bátran beleáll a megosztó és kényes témákba is. Nem is olyan rég hazánkban is fellépett, és később egy podcastben a turnéja egyik legjobb állomásának nevezte a budapestit.

Michelle Obama arénaturnéra megy. Mióta tesznek úgy a first ladyk, mintha őket is megválasztották volna? Elnökfeleségnek lenni nem egy kibaszott állás. Csak állni ott, mosolyogni és integetni. Ha azt hiszed, hogy állás, nézd meg Obamát! Amikor megválasztották, úgy 41 évesnek tűnt. Amikor lelépett, már kábé 73-nak. Nem? Nézd meg Michelle-t! Fiatalabbnak tűnik, mint amikor a srácot megválasztották.

Ellen DeGeneres

Netflix Specialök száma: 1 (Relatable)

Fotó: Andrew Chin/Getty Images

Ellen DeGenerest az emberek inkább egy nappali talkshow műsorvezetőjeként ismerik, nem pedig stand uposként, pedig az ő gyökerei is ehhez a műfajhoz vezetnek vissza. A Netflix tudott tenni egy olyan ajánlatot Ellennek, amire nem lehetett nemet mondani, szóval sokévnyi (pontosan 15) kihagyás után összehozott egy stand up műsort, amiben elsősorban saját magának akarja megválaszolni, hogy ennyi évnyi tévézés és egy hatalmas vagyon összegyűjtése után van-e még annyira szerethető, hogy a nézők szeressék a stand upját. Ennek köszönhetően a legtöbb vicc arra megy el, hogy Ellen mennyire piszkosul gazdag, és félreértés ne essék, ezek többnyire jó viccek, de egy idő után kissé önismétlővé válnak. Ennél sokkal izgalmasabb az a rész, amikor Ellen arról mesél, milyen volt a kilencvenes években ismert televíziós személyiségként titkolni a melegségét, majd hogy élte meg, amikor mégis coming outolt, és ez milyen hatással volt a karrierjére. Kár, hogy ez a rész már kevesebb poént tartogat, de – mint komoly beszéd – kétségtelenül hatásos, és arra is jó, hogy a nézőt kicsit közelebb hozza ahhoz, kicsoda is valójában Ellen DeGeneres. Aki itt még azt is megengedi magának, hogy a műsor egy részében a közönség tagjai csak úgy spontán kérdezgessenek tőle, ami egy előre megírt poénokkal operáló stand upban azért elég furcsán hat.

Mindenkivel előfordul, hogy a komornyikja nem készíti ki a törülközőt a kád mellé.

Seth Meyers

Netflix Specialök száma: 1 (Lobby Baby)

Ha a nőknél egy tévés műsorvezető stand up próbálkozásával fejeztük be, kövessük ezt az utat a férfiaknál is. Az NBC late night show-jának népszerű műsorvezetője, Seth Meyers is megpróbálkozott egy stand up speciallel a Netflixen, és ahogy Ellen, ő is elsősorban arra használta ezt a lehetőséget, hogy kicsit közelebb hozza magához a nézőket, és elsősorban önmagáról és a családjáról meséljen. Szóval a Lobby Baby amolyan családbarát stand upolás, mellőzve a rázósabb témákat, de ebben a kategóriában kétségtelenül profi darab, főképp azért, mert Meyers tényleg nagyon tud történeteket mesélni, melyek nagy része a feleségével való kapcsolatáról és a gyermekei születéséről szól. A cím pedig onnan ered, hogy Meyers második gyereke olyan gyorsan született, hogy amikor elindultak a kórházba, meg kellett állniuk az előszobában, ugyanis már ott kidugta a fejét a baba…

Egy hídon sétáltunk át, amikor az útlevelem kiesett a zsebemből. Lenéztem, és rájöttem, hogy egyszerűbb volna a folyóba rúgni, és újracsináltatni a követségen, mint eljegyzési gyűrű nélkül letérdelni Párizsban a szerelmem előtt.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top