Szabadidő

Fél évet csúszó James Bond, elhalasztott forgatások, bezáró mozik – így rázza meg a koronavírus a filmipart

Nyár végére halasztották Ázsia legnagyobb filmvásárát, törölték a Mulan összes ázsiai premier- és sajtóeseményét, és bizonytalan időre elhalasztották a Mission: Impossible hetedik részének észak-olaszországi forgatását. A filmipar és Hollywood katasztrofális év elé néz.

A Netflix térhódítása óta szólnak a cikkek arról, hogy a moziba járás sanyarú hanyatlása következhet, és bár voltak intő jelek, a mozi időről időre megmutatta, hogy még mindig erőteljesebben formálja a kultúrát és a közízlést, mint a Netflix, és még 2020-ban is a mozibemutatónak van a legnagyobb presztízse a filmiparban. Ez abból is látszik, hogy maga a Netflix is be szokta dobni néhány moziba a filmjeit, hogy a nekik dolgozó rendezők és sztárok elégedettek legyenek. Az év elején berobbanó koronavírus-őrület azonban tényleg akkorát lökhet a Netflix és a többi nagy streaming szolgáltató szekerén, és annyira hátrányos helyzetbe hozhatja a mozitulajdonosokat, a filmstúdiókat és a filmforgalmazókat, hogy könnyen lehet: az év végére tényleg teljesen felborulnak az erőviszonyok a szakmában. A koronavírusláz azonban ravaszabb annál, hogy bárki is örülhessen, és ha ilyen ütemben folytatódnak a fejlemények, a streaming is könnyen ott lehet a károsultak között.

Moziterem / Fotó: Profimedia

Moziterem / Fotó: Profimedia

Bezártak a kínai mozik

Az első ütést a filmipar Kínában kapta be, amikor a vírus terjedését megállítandó, a kínai kormány úgy döntött, határozatlan időre bezárja az ország összes moziját (ez tízezer mozi hetvenezer mozitermét jelenti). Jelenleg Észak-Amerika után Kína a második legnagyobb filmes piac, és ugyan az ottani mozijegyekből arányaiban jóval kevesebb pénzt látnak a filmstúdiók, mint más országokból, az ország már csak a lakosság magas száma miatt is hihetetlen jegybevételeket tud produkálni, és sok filmes franchise (pl.: Transformers– és Halálos iramban-filmek) köszönheti a túlélését annak, hogy a kínai nézők rákattantak. 2019-ben a mozik globális bevétele a Hollywood Reporter cikke szerint elérte a 42,5 milliárd dollárt, és a szakértők úgy számolnak, hogy a zárva tartó kínai mozik miatt ez a szám idén 5 milliárd dollárral kevesebb lehet. És ez még egy optimista forgatókönyv, ami nem számol azzal, hogy a mozibezárási hullám olyan kulcspiacot is utolérhet, mint az Egyesült Államok, ami tényleg katasztrofális helyzetbe hozhatná a teljes iparágat.

Mostanáig a többi COVID-19 vírussal érintett ország nem hozott annyira drasztikus intézkedéseket, mint Kína. A legdurvább döntés Olaszországban született meg, ahol első körben mozik nagyjából 50 százalékát zárták be, főképp az érintett régiókra fókuszálva (friss hír, hogy már az ország összes moziját bezárták – a szerző), de a továbbra is nyitva tartó mozik sem örülhetnek, mivel nem nagyon van mit játszaniuk. Az olyan friss premiereket ugyanis, mint A láthatatlan ember vagy a Pixar Előre című animációs filmje, a helyi forgalmazók visszavonták, és csak az után kívánják bemutatni, hogy garantálni tudják számukra a szélesebb körű premiert. Franciaországban egyelőre 38 mozit zártak be, ami az ország méretéhez képest nem jelentős szám, és nem csak a bezárások érinthetik károsan a filmipart, hanem maga a pánik is. Dél-Koreában például a vírus széles körű elterjedése ellenére a mozik továbbra is nyitva tartanak, a jegybevételekből azonban a Variety cikke szerint 80%-kal kevesebb pénz folyik be, mint a múlt év hasonló időszakában, és ebből akár világméretű negatív trend is lehet.

Akik a legnagyobb pácban vannak

Egyelőre úgy fest, hogy azok a filmstúdiók izgulhatnak a legjobban, akik tavasszal tervezték bemutatni nagyszabású filmjeiket. Az első igazán nagy áldozat a Disney kétszázmillió dollárból készült gigászi kalandfilmje, a Mulan lehet, főképp azért, mert az egeres cég nagyrészt pont azért mondott igent a méregdrága filmtervre, mert azt remélték, Kínában nagy siker lehet, ezzel visszahozva az árát. Erre pont a kínai mozik nem fogják játszani, legalábbis a március végére tervezett premier idején szinte biztosan nem, márpedig kínai jegybevétel nélkül a film könnyen veszteséges lehet.

Már bajba került a James Bond franchise új filmje, a sokáig április eleji premierdátummal betervezett Nincs idő meghalni is. A filmhez már az összes ázsiai sajtóeseményt le kellett mondani, a rajongók egy csoportja pedig petíciót indított azért, hogy halasszák el a film bemutatóját, mivel nem lenne jó, ha a sok 007-es rajongó egymást fertőzné meg a moziban ülve. Az elsőre meredeknek tűnő ötlet furcsa módon meghallgatásra talált: március negyedikén jelentették be a hírt, hogy a film premierjét áprilisról novemberre halasztották.

Az ötlet elsőre akár jónak is tűnhet, de csak azoknak, akik nem ismerik igazán Hollywood működését. A filmstúdiók ugyanis jellemzően két évre előre beosztják, mikor milyen premierrel akarnak előrukkolni, kiválasztva a filmjük számára legalkalmasabbnak tartott időpontot. Amennyiben sok film premierjét halasztják el, később ebből óriási tumultus lenne a mozikban, hiszen egymásra pakolnák a filmeket, így aztán egymást nyírnák ki a mozikasszáknál. Egy-két halasztást még el lehet intézni, de ha az összes nagyobb tavaszi premierrel ezt csinálnák, később óriási torlódást, bukáshullámot idéznének elő.

Mint sok más iparágban, a filmeseknél is azt remélik, hogy késő tavaszra, a jobb idő hatására a koronavírus visszaszorul, a business pedig újra virágozni fog, az olyan filmjeik, mint a Fekete Özvegy, a Halálos iramban 9 vagy a Wonder Woman 1984 már nem érzik meg a mostani pánikhullám következményeit, de ez egyelőre csak egy erősen optimista verzió.

A legrosszabb forgatókönyv

A fentiekből az következik, hogy a Netflix, a Disney+, az HBO és a többi streaming szolgáltató örülhet csak igazán, hiszen az emberek többet lesznek otthon, és odahaza akarnak majd új filmeket nézni, és rövidtávon biztosan nekik áll a zászló. Néhány viharfelhő azonban már fölöttük is megjelent. A Disney+ streaming szolgáltató európai berobbanása kapcsán szervezett nagyszabású londoni sajtótájékoztatót például már le kellett mondani március elején, egyszerűen azért, mert a szervezők túl sok lemondással szembesültek a sajtó és a vendégek részéről is. De az igazán nagy baj akkor jöhet, ha a vírus miatt sorozatok és filmek forgatását kell majd törölni vagy szüneteltetni. Ha egy filmes stábban valakit koronavírussal diagnosztizálnak, szinte biztosra vehető a karantén és a produkció megbénulása, márpedig a vírus nem válogat streamingre vagy moziba kerülő filmek között, mindenkit egyformán érint. Elővigyázatosságból a Paramount filmstúdió már lemondta a Mission: Impossible hetedik részének Olaszország északi részére tervezett forgatását, és az Amazing Race című reality 33. évada sem forog most, hanem csak valamikor később. Ezek azonban még csak az első fecskék, ha rosszul sülnek el a dolgok, tömegesen lehetetlenülhetnek el készülő produkciók. Ez persze az egyik legrosszabb forgatókönyv.

A Hollywood tábla / Fotó: Wikipedia

A Hollywood tábla / Fotó: Wikipedia

Ellehetetlenülő fesztiválok

Az olaszországi koronavírusos hírek ugyan a Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon is megtették hatásukat, de a rendezvény még rendben, pánik nélkül ment le, a közeljövőben azonban komoly problémák jöhetnek. Bár a szervezők továbbra is azt tervezik, hogy március közepén megtartják a texasi Austinban az SXSW fesztivált, a viharfelhők már felettük is gyülekeznek. Mivel Texasban is már tizenegy COVID-19 fertőzöttet találtak, az Amazon kivonta egy filmjét és egy sorozatát a fesztivál programjából, a stúdió emberei pedig jelezték, hogy nem vesznek részt a fesztiválon. Ha mások is követik őket, az könnyen bedöntheti a rendezvényt. Lemondták már a Szaloniki Dokumentumfilm Fesztivált, Ázsia legnagyobb filmvásárát, a FilmArtot pedig a szokásos márciusi időpontjáról áttették augusztus végére. Bajba kerülhet a New York-i Tribeca, de most minden szem a szakmában leginkább Cannes-ra figyel. A franciák eddig meglehetősen erőteljesen léptek fel a vírus ellen, és ebbe simán beleférhet az is, hogy idén egyszerűen nem rendezik meg a világ legnagyobb filmfesztiválját, ami számos filmnek ad esélyt ahhoz, hogy világméretű figyelem irányuljon rá. Bárhogy is alakul, egy biztos: a filmipar vesztesége 2020-ban biztosan nagy lesz, csak még azt nem tudja senki, mennyire nagy. E sorok írója most például arra vár, mehet-e március közepén Londonba interjúzni egy filmpremier kapcsán, vagy azt is le fogják mondani, mint mostanság annyi minden mást.

A koronavírus ideért Magyarországra: 

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top