Budán az egykori Lipótmező VIP osztályának adott helyet a Sándor Villa, ahová a meghívóm szól. Ahol most a stáb forgat, ott nem is olyan nagyon régen még az elmegyógyintézet híresebb és/vagy gazdagabb lakói kaptak kivételezett ellátást. A látványos és impozáns épület épp eladó. Az ingatlan.com-on elérhető adatok szerint laza kétmilliárd forintot kérnek érte, ezért cserébe a későbbi vevő 26 szobát, némi történelmet és egy 4300 m2-es telket kap. A helyre most ideiglenesen Geszti Péter, Major István és stábja költözött be több mint két hétre, hogy itt forgassák le a Szia, Életem! című filmjük jelentős részét. Geszti Péterrel még márciusban interjúztunk, amikor a filmet még Ha elfárad, vihetinek hívták, a főszereplője pedig Scherer Péter volt. Azóta sok víz lefolyt a Dunán: jött a koronavírus és borított mindent, ami borítható. A forgatás kezdését el kellett csúsztatni, és részben emiatt főszereplőcserére volt szükség. Az új címet pedig egyszerűen csak jobbnak találták, mint a régit.
Kovács Patrícia dominaruhában Móricz Zsigmondot olvas
Némi várakozás és minden idők legfinomabb filmforgatáson ivott kávéja után végre beengednek a setbe, ami egy kissé régimódian berendezett, könyvekkel teli nappali, ahol most épp Kovács Patrícia ül olyan szerelésben, amilyenben még sosem láthattuk korábban. Ha jól akarom leírni a látványt, akkor nagyjából Halle Berry A Macskanő című filmben viselt jelmezét kell elképzelni (még a maszk is hasonló), csak nadrág helyett rövid, fekete szoknyával és szándékosan túltolt, vastag sminkkel. Ha az ember ilyesmit lát, rögtön azt gondolja, hogy itt bizony hamarosan szexjelenetet fognak forgatni, de nem kell mindig az első megérzésünkre hallgatni. A színésznő mellé ugyanis egy hatévesforma, tündéri kissrác huppan le, aki a kezébe nyom egy mesekönyvet, és azt kéri tőle, hogy olvassa fel neki A török és a tehenek című Móricz Zsigmond mesét, ő pedig némi vonakodás és szemforgatás (ez nem a gyereknek, hanem a velük szemben álló Thuróczy Szabolcs karakterének szól) után belekezd.
A kissrácot amúgy Pásztor Várady Mórnak hívják, de itt mindenki csak Momónak becézi: több mint kétszáz jelentkező közül választották őt ki még kora tavasszal, és a producer nem győzi őt dicsérni.
„Szerintem jobb gyerekszínész, mint én voltam annak idején”
– hangzik el az ultimate bók Geszti szájából.
Szánalmas helyzetekből humor
A villa ad helyet a film főhőse, Barna lakásának, akit Thuróczy Szabolcs alakít. A főszereplő leírása szerint Barna egy ihlethiányos, egoista író, aki csak a saját életével törődik, a saját érdekeit nézi, és semmiért sem vállal felelősséget. Tíz éve volt egy sikerkönyve, de azóta mélyponton van: celebműsorokban főz, a népszerűségét próbálja fenntartani, de a második nagy mű valahogy nem akar megszületni. Ezzel szenved, és ebbe robban be váratlanul a sosem látott kisfia, akit eleinte zavarodottan, ridegen fogad, de aztán rájön, hogy a gyerek inspirálhatja őt, amivel elindul egy különös történet, ami nagyon izgalmas.
De hogy kerül bele mindebbe Kovács Patrícia dominaruhában? Úgy, hogy ő egy prostituáltat alakít, aki rendszeresen járt fel Barnához, csakhogy ezúttal váratlanul egy gyerek is lesz a lakásban, akinek el kell magyarázni, hogy a néni épp álarcosbálba készül ebben a szerelésben.
„Ez egy szánalmas helyzet, de ebben a filmben azt is nagyon szeretem, hogy jól használja humorforrásként a felnőtt lét szánalmas helyzeteire való ártatlan, gyermeki rácsodálkozást”
– meséli Thuróczy, aki szerint a Szia, Életem! megható, érzelmes vígjáték lesz, ami elsősorban a női nézőket fogja majd szórakoztatni.
Thuróczy az új Scherer
Thuróczy már a kezdetektől részt vett a filmben, de eleinte egy mellékszerep volt az övé – Tasnádi Bence vette át tőle a karaktert – , aztán amikor Pepe, azaz Scherer Péter tavasszal a csúszás és egyeztetési problémák miatt kilépett, ő kapta meg a főszerepet. A karakteren nem változtattak a színészváltozás miatt, Geszti szerint Thuróczy van olyan erős színész, hogy bármilyen karaktert magára tudjon húzni.
„Thuróczyhoz még jobban is hasonlít Momó, mint Scherer Péterhez, teljesen hihető, hogy ő a fia”
– teszi hozzá.
A színész számára különösen vonzó volt a projektben, hogy végig egy gyerekszínésszel dolgozhatott, mert ez új kihívást jelentett számára.
„Momó egy hihetetlenül izgalmas srác, óriási kihívás vele játszani, ez koncentrált figyelmet igényel tőlem. Figyelni kell a gyerekre: ha nem vagy igazán szuggesztív, a gyerek is elveszti a figyelmét. Egymásból építkezünk. Majdhogynem civilként hat rám az őszintesége, és ezt el kell nyomnom magamban, mert mégis csak egy szerepet játszik az ember”.
Az, hogy Thuróczy nem a levegőbe beszél, a forgatás szüneteiben is látszik: szemtanúja vagyok például egy esetnek, amikor Momó odamegy hozzá és játékból szkanderezni kezdenek. Úgy fest, tényleg nagy a haverság kettejük között. Akárhány alkalommal találkoztam eddig Thuróczy Szabolccsal, mindig fáradtnak tűnt – nem csoda, hiszen Magyarország egyik legfoglalkoztatottabb színészéről van szó – , de ez most nincs így: ezúttal kisimult, jót tett neki a karantén adta „kötelező” pihenés. Ezt leszámítva is jó formában van: sikerült ugyanis leadnia hat kilót, és ez látszik is rajta.
Óvónőből prostituált
Kovács Patríciának is a nagy mozis visszatérést jelenti a Szia, Életem!, utoljára ő is márciusban forgatott, a Mintaapákat, amiből zajos körülmények között távozott a nyár elején. Egy színésznek sorozatot vagy filmet forgatni a legnagyobb ajándék, de Kovács Patrícia szerint van egy fontos különbség a két forgatás között: míg a Szia, Életem! esetében a legnehezebb napon vesznek fel hárompercnyi hasznos anyagot, addig a Mintaapáknál 25 perc hasznos anyag jött össze egy átlagos napon.
„Végre mindenre van idő, és minden úgy van bevilágítva, kellékezve, ahogy annak lennie kell, és a szövegnek is olyan a szövete, a humora, amit öröm mondani. Az embernek nincs más dolga, mint játszani. Van idő arra, hogy szusszanjunk, és van idő arra is, hogy ötleteljünk, hogy addig finomítsunk egy-egy jelenetet, amíg tökéletes nem lesz”.
Bár határozottan nem meri kijelenteni, jelen pillanatban úgy érzi, többet nem játszana napi sorozatban. A Szia, Életemhez nemcsak a kiváló partnerek vonzották, hanem az is, hogy a szerepen belül sok különböző formában jelenhet meg. Bár a karaktere a valóságban egy prostituált, a film bizonyos jelenetei fantáziavilágokban játszódnak, melyekben ő is megjelenik ikonikus mesefiguraként. Ennél többet azonban nem mondhat, az már spoiler lenne.
Egy film, két rendező
Az első körben Vérovis (a vérfarkas után szabadon) címre hallgató mozi forgatásán körbenézve gyorsan feltűnő lesz valami: a színészeket láthatóan nem egy, hanem két ember instruálja. A film rendezője Rohonyi Gábor (Brazilok, Konyec, Korhatáros szerelem), társrendezője Vékes Csaba (A hetedik alabárdos), akik láthatóan nagy összhangban dolgoznak együtt. Rohonyinak ebben már amúgy is rutinja van: a Brazilokat egy másik Csabával, M. Kiss Csabával rendezte együtt, és az akkori tapasztalata ezúttal is jól jött.
„Pontosan tudom, hogyan kell úgy összehangolódni valakivel, hogy az senkinek ne okozzon lelki sérülést. El kell engedni az egót: minden, amit csinálunk a film javát szolgálja”
– magyarázza. Vékes pedig amúgy is praktikus alkotótárs, lévén ő írta a forgatókönyvet, vagyis a sztori és a dialógusok minden elemével tisztában van, ráadásul színészként is szerepel a projektben: Thuróczy karakterének legjobb haverját alakítja, és a szerepet egyenesen önmagára írta.
Mivel a sztori Vékes fejéből pattant ki, és korábban rendezett is filmet, adódik a kérdés, hogy miért nem egyedül kapta meg a rendezői posztot. Állítása szerint ez sosem merült fel komoly lehetőségként azon egyszerű oknál fogva, hogy ő jelenleg Franciaországban él.
„Tudtam, hogy nem tudok annyi időt itt tölteni, hogy az előkészítéstől kezdve az utómunkákon át végig Magyarországon legyek”.
Producerből sem egy van a stábban: Major István, Geszti Péter, Ditz Edit és Roskó Péter együtt hoztak döntést arról is, hogy Vékes Csaba és Rohonyi Gábor ketten kiváló csapatot alkotnának. Ez be is jött: a producerek szándékosan nem szóltak bele a munkamegosztásba, hagyták, hogy a rendezők maguktól érezzenek rá arra, melyik feladat melyikük számára testhezállóbb.
Vissza a mozikba
A forgatás ugyan az állandó maszkhasználat miatt kissé kényelmetlen, de a csapat gyorsan felülemelkedett ezen, ahogy a főszereplőcserén is.
„Ahhoz képest, hogy március végén még az volt a kérdés, hogy le tudjuk-e a valaha forgatni a filmet, minden más apró kellemetlenségnek tűnik csupán”
– magyarázza Vékes Csaba.
A filmet, amely a Filmteam, a Grund és a Blue Duck közös produkciója, az alkotók egy nagy, mozis eseményfilmnek szánják, a mozik azonban jelenleg nemcsak Magyarországon, hanem világszerte tetszhalott állapotban vannak. Megkérdezem Geszti Pétert, nem tart-e attól, hogy a magyarok a járvány alatt egyszerűen leszoknak a moziba járásról. Szerinte ez csak rövidtávon jelenthet problémát.
„Abban bízom, hogyha nem lesz egy nagy második hullám, csak egy kicsi, és az lezajlik ősszel, akkor lesz idő, hogy visszaszokjanak. Mi nagy valószínűséggel jövő nyáron fogjuk moziba küldeni a filmet, addigra pedig remélhetőleg vége lesz. Azt gondolom, hogy addig vissza lehet szoktatni az embereket a vetítőtermekbe”.
Olvass még magyar filmekről az nlc-n:
- 4 zseniális régi, magyar romantikus film, amit újra meg kell nézni
- Boncmesterként tér vissza a moziba Kulka János
- Dobó Kata gyerekfilmet, Csányi Sándor krimit rendez jövőre