A Peugeot még 2013-ban mutatta be a 2008-as modellt, amel a 207 SW kódjelű, csapott hátú négyajtóst váltotta a márka modellpalettájában, az idők szavára hallgatva „felterepjárósított” kivitelben érkezett. Pontosabban, a magyar nyelven szinte körülírhatatlan subcompact crossover SUV szegmenst vette célba, hiszen hasonló, sportos, mégis divatos, magas, de nem túl batár járművek nélkül ma már egyetlen autógyár sem rúghatna labdába a piacon. Lássuk mit rejteget az immár elektromos változatban is kapható Peugeot 2008!
Nem spóroltak a dizájnnal
A második generációs Peugeot 2008 már a francia márka által néhány éve, az 508-as prémium limuzinnal bevezetett, egységesített arculatot kapta meg: a fényszóró három csíkja oroszlánkarmokat formáz, a két lámpatest alatt egy-egy további, hosszúkás lámpatest azonban már szinte kardfogú tigrissé változtatja az egyébként kedvesen bumfordi járgány „tekintetét”. Ezek töltik be az irányjelző szerepét is, amíg azonban nem indexelünk, helyzetjelzőként funkcionálnak.
A franciákat nem véletlenül tartják a divatvilág egyik vezető nagyhatalmának, a Peugeot tervezői is megmutatták, milyen raffináltan tudnak bánni az ívekkel és idomokkal. A 2008-as ugyanis, bár alapvetően egy kompakt méretű autó, a gyári színtől elütő fekete kerékívek, valamint a szoknya és az ajtók találkozásához illesztett világos sáv, a tetősín, illetve a futurisztikus első lökhárító tekintélyt parancsoló méretűvé varázsolja a 4300 milliméter hosszú, 1550 milliméter magas és 1770 milliméter széles karosszériát. Az első generációhoz képest persze valóban megnőtt a 2008-as, de ez még így is egy „hagyományos” méretű személyautó dimenzióit jelenti.
Találni jó pár szokatlan megoldást a 2008-as külsején, ezek közül az egyik leglátványosabb a hátsó ajtóba préselt háromszög-forma, ami álló helyzetben is segít lendületesebbé varázsolni a kocsit. A narancs-metál fényezés mellé jól áll a fekete tető oszlop, illetve a sötét színű látványos felnik, amelyektől legalább egy számmal nagyobbnak tűnnek a gumiabroncsok is. Ez ihlette a címet is, szinte látom magam előtt az élénknarancs autót, ahogy a Hold szürkésfehér buckáin kúszik éppen fel.
Ha már kívül holdjáró, belül legyen űrhajó
A dizájnorgia belül is folytatódik, bár itt már nem annyira szép az összhang, mint kívülről nézve. A – felextrázott tesztautóban – a sofőr előtt ott a valóban kiváló i-Cockpit, amelyet már a Peugeot 208 (lásd fenti keretes írásunkat vagy az alábbi videót) tavaly év végi sajtóbemutatóján is alaposan megcsodáltunk a kollégákkal. Egy ügyes, írásvetítőhöz hasonló optikai trükkel ugyanis remek 3D-hatást értek el a tervezők, amely kifejezetten látványossá teszi az igényeink szerint testreszabható egységet. Ha akarjuk, a navigációt varázsolja a szemünk elé, természetesen az alapvető fontosságú vezetési információk – sebesség, fordulatszám – mellett, de ha klasszikus nézetre vágyunk, erre is van lehetőség a digitális kijelzőnek köszönhetően, ha pedig minden zavaró extra információtól szeretnénk megszabadulni, minimalista módba is kapcsolhatunk, ilyenkor maximum a sebességet látjuk, legfeljebb a közlekedési táblákat figyelő vezetőtámogató rendszer által kijelzett felső sebességhatárral együtt.
A kormány szintén a mostani modellpalettából megszokott, alul-felül csapott darab, ami egyfelől jó, mert a helyes kormányfogást rákényszeríti az emberre, cserébe egy darabig szokni kell, mert a kerek kormányhoz szokott sofőröknek eleinte szokatlan lesz, ha odanyúlnak és nincs ott a kormány, ahol „lennie kéne”. Emellett, sajnos ugyanaz a baja, mint a 208-asnak, hogy magasabb sofőr esetén a kormány felső része pont kitakarja az amúgy csodás i-Cockpitet, ezért nem lehet maradéktalanul élvezni a látványt. A tempomat kezelőkarja pedig továbbra is borzalmas, amennyiben egyáltalán nem látszik ilyenkor, csak tapogatással lehet rajta eligazodni. Szintén ide sorolnám még a középkonzol kapcsolórengetegét, amitől már a 208-asban is összeszorult a gyomrom, ez talán a legkevésbé sikerült része az autónak, főleg, hogy az űrhajót idéző dizájnból eléggé kilóg ez a műretró-izé. A középre helyezett érintőképernyő itt is kilóg az összképből, pedig egy ilyen rafkósan megtervezett autó tervezőitől elvárná az ember, hogy erre is találjanak valami agyafúrt megoldást. A menü kezelése minden jóindulatom ellenére csapnivaló, javasolnám az ezért illetékes kollégákat elküldeni egy alapszintű UX-tanfolyamra.
A helykínálattal viszont nincs gond, sőt, a csomagtartó kimondottan tágasnak számít a maga kategóriájában, olyannyira, hogy a saját elődjéhez képest is 50 literrel tágasabb lett, így 405 literig pakolható. Ezt az utastérben számtalan praktikus rekesz és fiók egészíti ki, így a 2008-asba tényleg nem gond akár az egész családot berámolni.
Kicsi benzinestől a dinamikus villanyosig
A Peugeot 2008 először csak szűkebb motorkínálattal volt kapható, de mára elérhetővé vált az összes benzines – 1,2 köbcentis, 100, 130 és 155 lóerős verzióban – dízel – 1,5 literes, 100 és 130 lóerős és elektromos hajtási mód (100 kW, 136 lóerő) is, amiből mindneki választhat kedve szerint. A tesztautóba a 155 lovas benzines került, automata váltóval, ami egy picit idegesnek érződött, az automata váltó néha hamarabb vált, mint ahogy várná az ember, ettől időnként egy picit rángatóssá válik a vezetési élmény. Aztán lehet, hogy csak én akartam túlzottan kitaposni szegénynek a lelkét, mindenesetre egy picit finomabbra hangolt, vagy épp kézi váltó jól állna neki. Ettől függetlenül jól lehet vele haladni, a nagy kerekek pedig jótékonyan tompítják Budapest szebb napokat látott útjainak kátyúit és huplijait.
Az alapmodell környékén lakik a jó üzlet
A Peugeot 2008 legolcsóbb változatban szűk 6,2 millió forintért vihető haza, ehhez hatszázezer forint kedvezményt is kapunk, a 155 lóerős motorral szerelt GT-változatért azonban már több mint 10,5 milliót kérnek, gyanús, hogy nem ebből fogják eladni a legtöbbet. Mielőtt azonban valaki legyintene, mindenképpen olvassa el a 208-as tesztünket is, ugyanis legnagyobb meglepetésünkre az ott kipróbált autók közül is a „legfapadosabb” alapmodell találtatott a legjobbnak, kíváncsi lennék a 100 lovas dízel változatra, mert ha az is hasonló élményt kínál, mint a kistesó esetében, a 6,2 millió környéki árért egy nagyon szerethető és nagyon látványos autó lehet a miénk.
További cikkeink az autók és a közlekedés világából:
- Autóvezetői tanfolyamra küldik a román rendőröket, mivel túl sok balesetet okoznak
- Bebizonyosodott: a nők biztonságosabban vezetnek a férfiaknál
- Videó: a terepjárózás nem csak a férfiaké!