Szabadidő

Döbbenet: a 3-as metró fele olyan, hogy nem megy el tőle az életkedvünk

Húsz megállóból tíz tisztességesen, vagy egyenesen szépen néz ki. Gyere, járd be velünk a most átadottakat, majd nosztalgiázz velünk és képeinkkel. Hátha megfejtjük, miért (volt) annyira része a pesti ember identitásának a büdös-koszos, rendszeresen kigyulladó, de mindenképpen legendás hármas metró.

Múlt héten birtokba vehették az utasok a hármas metró felújított déli megállóit: a Határ útit, a Pöttyös utcait, az Ecseri útit és a Népligetet. Pont egy éve az északi szakaszon örülhettünk hat új megállónak, a Dózsa György úttól az Újpesti végállomásig egészen sci-fis lett az összes megálló, merész vizuális megoldásokkal és ránézésre minőségi anyaghasználattal. A mostani négyes kicsit visszafogottabb, szigorú átlók és eseménytelen, egyszínű felületek dominálnak, de – mint azt hamarosan megmutatjuk – így is nagyon látványos a változás.

Az új Ecseri úti megálló. Fotó: Neményi Márton

Az új Ecseri úti megálló (Fotó: Neményi Márton)

Akárhogy is, most már a megállók fele új, a metró pedig a teljes vonalon jár, igaz, középtájon alig áll meg valahol. Az új aluljárókat és peronokat felfedezve úgy érezheti magát az ember, mintha egy Budapestnél sokkal boldogabb Nyugat-Európai országban járna, de nem, a steril, jól átgondolt díszletek nem teleportálnak senkit sehova, továbbra is Magyarországon vagyunk, amit például a következő, az átadás kapcsán megjelent hírek is illusztrálnak:

  • A járvány mellett hátráltatta a munkát, hogy több megállóban azbesztet találtak, amit csak speciális technikával lehet eltávolítani.
  • A kivitelezést végző cég majdnem húszmilliárdot követel a BKV-tól, az viszont ebből 10 milliárdot nem érez jogosnak, az álláspontok állítólag közelednek.
  • A középső szakasz felújítása most kezdődik és valószínűleg legalább egy évig tart majd, addig folyamatosak lesznek a felszíni sávlezárások, elterelések.
A Pöttyös utca kijárata. Fotó: Neményi Márton

A Pöttyös utca kijárata (Fotó: Neményi Márton)

Korábban pedig kiderült az, hogy az új, csillogó, hófehér metrókocsik valójában a régi metrókocsik némi optikai tuninggal és kisgenerállal, egyébként pont úgy eszi őket a rozsda, mintha semmi sem történt volna velük. A Moszkvában az új kocsik piaci áránál drágábban felújított szerelvényeket folyamatosan javítani kellett. Légkondi pedig még mindig nincs bennük, nem is lesz, de semmi baj, a BKV ivókutak felállításával orvosolja a helyzetet nyárig, már ha addigra elül a járvány annyira, hogy lesz értelme ilyesminek.

Életkép 2016-ból. Fotó: Neményi Márton

Életkép 2016-ból (Fotó: Neményi Márton)

Addig is barátkozzunk meg a Népliget geometrikus, finoman háromdimenziós mintájával és markáns LED-fényeivel, amelyek között az egy az egyben a hetvenes évekből átmentett szett is feltűnőbb, mint valaha.

Fotó: Neményi Márton

Fotó: Neményi Márton

Pár hónapja az úr még teljesen beleolvadt volna a környezetébe. A Fradi-pályánál lévő megálló falai az elmúlt évtizedekben ugyanis így néztek ki:

Fotó: Neményi Márton

Fotó: Neményi Márton

Az Ecseri út még ennél is visszafogottabb, tulajdonképpen nincs itt semmi látnivaló, leszámítva a fal monotóniáját megtörő vonalakat. Pedig, ha valami, ez a megálló megérdemelné, hogy valahogy megemlékezzünk a hely legendáriumáról, ha másról nem is, legalább a piacról.

Fotó: Neményi Márton

Fotó: Neményi Márton

Nem mintha korábban esztétikai élményt nyújtott volna az Ecseri úti megálló.

Fotó: Neményi Márton

Fotó: Neményi Márton

Ugyanebben a szellemben alkották meg a Pöttyös utcát is, csak a semleges szürke helyett az eredeti dijonimustár-színnel, cserébe tényleg semmi, de semmi díszítő elemet nem kapunk. A BKV azt üzeni: köszönjük, hogy velünk utaztál, de most leszel szíves gyorsan elhagyni a helyszínt.

Fotó: Neményi Márton

Fotó: Neményi Márton

A Határ út az első (és az utolsó) a mostani etapból, ahol életjelet ad magáról a kortárs képzőművészet. A bizarr zebraminta és a kádárista balatoni nyaralók jellegzetes törtcsempe-alakzatai mélyen betalálnak a magyar kollektív tudatba, és ez még csak egy értelmezés a sok közül.

Fotó: Neményi Márton

Fotó: Neményi Márton

A koncepciót ráadásul következetesen alkalmazzák az Újpest felé vezető felüljárón is.

Fotó: Neményi Márton

Fotó: Neményi Márton

Természetesen a világért sem szeretnénk fanyalogni, már csak azért sem, mert a fejlődés egyértelmű, esztétikailag és közegészségügyileg mindenképpen, és reméljük, technológiailag is. Hogy ezt aláhúzzuk, az alábbiakban bemutatjuk az elmúlt években készített hármasmetró-portréinkat, amelyekből egyértelműen kiderül, hogy ezen a téren bizony előrefelé halad az időben a főváros.

Fotó: Neményi Márton

Fotó: Neményi Márton

Igaz, a hármas metró látványa, hangjai és szaga mindig stabil pontja volt a pesti ember identitásának, annyira, hogy egy kicsit (és nem feltétlenül jó értelemben) furcsa érzés most, hogy elveszítjük. Visszasírni nem fogjuk, de egy kicsit máris hiányzik.

Fotó: Neményi Márton

Fotó: Neményi Márton

Még az Amerikában azóta tisztességes karriert felépített Antal Nimród is úgy forgatta a Kontroll című filmet 2003-ban, hogy azt egy kicsit kordokumentumnak is szánta. Függetlenül attól, hogy a Kontroll nem szociodráma volt, hanem az első magyar pszichothriller, amelynek a metró pont annyira volt kissé cyberpunkos díszlete, mint az egyik főszereplője.

Akkor ugyanis úgy tűnt, az az élmény, amit a hármas metró jelentett, hamarosan eltűnik, a felújítás már akkor is rég elodázhatatlannak tűnt, a film tehát még éppen időben állított neki emléket.

Fotó: Neményi Márton

Fotó: Neményi Márton

Legalábbis ezt gondolták akkor: sem a naiv rendező, sem senki nem gondolta volna, hogy még másfél évtized telik majd el, mire egyáltalán hozzá mernek nyúlni az akkor már konkrétan életveszélyes vonalhoz.

Fotó: Neményi Márton

Fotó: Neményi Márton

Addig is intenzív toldozás-foltozással és tűzoltással próbálták egyben tartani az egyre ijesztőbb hanghatásokkal közlekedő metrót. A tűzoltás egyébként szó szerint értendő. Emlékeztek például arra, amikor 2011-ben egy teljes szerelvény szénné égett? Kész szerencse, hogy nem történt tragédia. Pár évvel később pedig elindult az Is Metro Line 3 On Fire?, azaz: Ég-e a hármas metró? című honlap, amely tényleg nem szólt másról, csak hogy igennel vagy nemmel megmutassa, lángol-e éppen valahol valamelyik kocsi. (Szerencsére többször nem lángolt, mint ahányszor igen.) A honlap ma már „sajnos” nem elérhető.

Fotó: Neményi Márton

Fotó: Neményi Márton

Azt meg már tényleg csak mellékesen jegyezzük meg, hogy a BKK egykori kreatív vezetője majdnem piacra dobta a lángoló plüssmetrót, mint hivatalos, megvásárolható ajándéktárgyat. Persze csak azután, hogy otthagyta a céget. Az MSZP budapesti tagozata pedig még böngészős játékot is fejlesztett a témára.

Fotó: Neményi Márton

Fotó: Neményi Márton

Kínunkban röhögtünk akkor is, amikor az egyik Moszkvából megérkezett „új” metrókocsi tönkrement, miután valaki (mint kiderült, direkt) az ajtajában hagyott egy fakockát. A teljes szerelvény megállt, az utasokat leszállították, a kocsikat pedig szervizbe tolták. Mint kiderült, az összes szerelvény a régi orosz kocsik ímmel-ámmal felújított, szépen lefestett és itt-ott fazonírozott, felújított változata, új kocsikról tehát szó sincs, az amúgy meggyőző festés alatt pedig ugyanúgy rohad mindegyik, mint annak előtte. A felújítás többe került, mintha piaci áron vettünk volna új kocsikat.

Fotó: Neményi Márton

Fotó: Neményi Márton

Aztán, ahogy az lenni szokott, a hibák egy részét kijavították, a maradékkal meg megtanultunk együtt élni. A középső, leghosszabb (és legsúlyosabb legendákkal bíró) szakaszt novemberben kezdik felújítani, és legalább egy évig tart. Optimistán tehát maradjunk abban, hogy 2022 elején újra jelentkezünk egy hasonló válogatással.

Fotó: Neményi Márton

Fotó: Neményi Márton

Akkor ugyanis lesz egy ízig-vérig európai, tisztességes esztétikai élményt nyújtó és, ha minden jól megy, hibátlanul működő világváros-metrónk, ami miatt végre nem kell szégyenkeznünk. (Cserébe filmet sem akar forgatni majd benne senki, mert annyira nem lesz izgalmas.) Odafönt persze ettől még nem változik majd semmi.

Fotó: Neményi Márton

Fotó: Neményi Márton

További cikkek a témában

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Szeretnél értesítést kapni?

Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.

A hét legizgalmasabb cikkei!
Friss sztárhírek itthonról és külföldről
Tudd meg, mit mond a horoszkópod!
Regisztráció

Elfelejtett jelszavad helyett könnyen tudsz új jelszót megadni, ehhez az alábbi lépéseket kell csak követned:

  1. Add meg az alábbi beviteli mezőben az e-mail címed vagy felhasználóneved
  2. A hozzád tartozó címre kiküldünk egy levelet a jelszócseréhez. Ellenőrizd a SPAM mappádat is, ha nem látod pár percen belül a levelet a beérkezettek között.
  3. A levélben kapott linket 24 órán belül lekattintva eljutsz egy felületre, ahol megadhatod az új jelszavad
  4. Jelentkezz be a friss jelszóval

Fiókod törléséhez add meg a jelszavadat:

Itt tudod a jelszavadat megváltoztatni:

Új jelszó mentése