Ezen az oldalon ellenőrizheted, rajtad teszteli-e a Google az új követőrendszerét

Andersen Dávid | 2021. Április 14.
A keresőóriás új technológiát készül bevezetni, amit már világszerte elkezdett tesztelni.
Érkezik a vásárló funkció a YouTube-ra

Az internetezők már megszokhatták, hogy egy új weboldalra megérkezve felugrik egy kis ablak, amely az adatvédelmi beállítások elfogadását kéri. Itt gyakran szerepel az „elfogadod a sütiket/cookie-kat?” kérdés is. A cookie valójában egy rövidke kódsor, amelyet az adott weboldalt futtató szervertől kapunk: ez a számítógépünkön tárolódik és olyan információkat tartalmaz, amelyek alapján később a szerver azonosítani tudja a gépünket. Ez nem feltétlenül aggasztó gyakorlat, a webshopok például ilyen sütikkel oldják meg, hogy a bevásárlókosarunkban ott maradjanak a korábban beválogatott termékek, ha félbehagytuk a vásárlást, de egy egyszerű nyelvi beállítást is egy cookie tárol, innen „tudja” a szerver, hogy az adott weboldalt magyar vagy angol nyelven néztük legutóbb. 

Ez a technológia viszont már kezd elavulttá válni, ezért a Google már ki is fejlesztette a helyettesítésére szánt megoldást. Ezt FLoC-nak hívják, ami a Federated Learning of Cohorts kifejezés rövidítése. A cookie-kkal ellentétben a FloC nem helyez el a felhasználók gépére kis adatcsomagokat, ehelyett a böngészőn keresztül ellenőrzi a korábban meglátogatott weboldalak listáját, azaz a böngészési előzményeket. Egészen pontosan az elmúlt egy hét előzményeit „nézi meg” és ez alapján csoportosítja a hasonló tartalmakat fogyasztó felhasználókat. Ezek a csoportok egy azonosítót, egy úgynevezett FLoC ID-t kapnak, ez alapján kapják majd a hirdetéseket. Amikor a felhasználó meglátogat egy weboldalt, a böngésző elárulja a FLoC ID-ját, amely lehetővé teszi, hogy a különböző hirdetők profilokat építsenek a böngészési szokásai alapján és ennek megfelelő hirdetésekkel bombázzák az internetezőket.

A FLoC technológiával még többet tudhatnak az internetezési szokásainkról a nagy cégek (Forrás: amifloced.org)

Itt megnézheted, a te gépeden fut-e már a FLoC

A személyiségi jogok és adatok védelméért küzdő Electronic Frontier Foundation (EFF) nem nézi jó szemmel a FLoC terjedését, különösen, hogy a Google világszerte több millió Chrome-böngészőt használó internetezőt vont be a rendszer tesztjébe, azok tudta és hozzájárulása nélkül. Az EFF információi szerint jelenleg több országban is folyik a teszt, többek között Ausztráliában, Brazíliában, Kanadában, Indiában, Indonéziában, Japánban, Mexikóban, Új-Zélandon, a Fülöp-szigeteken és az Egyesült Államokban. Mint írják, a tesztelési folyamat végére a Chrome felhasználóinak legalább 5 százalékánál kipróbálják majd az új megoldást. Arról egyelőre nincs információ, hogy Magyarország is bekerült-e a tesztben részt vevő országok közé.

Az adatvédő szervezet annyira aggódik az új technológia, pontosabban annak titokban folytatott tesztje miatt, hogy létre is hoztak egy oldalt, amelyen mindenki ellenőrizheti, hogy az ő gépén fut-e már a Google megoldása. Az Am I FLoCed? nevű oldal Chrome böngészőből kell felkeresni és megnyomni a „Check for FLoC ID” feliratú gombot. Ha minden jól megy, akkor a „Your browser does not have FLoC enabled” felirat jelenik meg, ami azt jelenti, hogy nem ármánykodik a gépünkön a Google. 

Ha mégse ezt az üzenetet kapnánk, jelenleg csak akkor szabadulhatunk meg a kéretlen kísérletezgetéstől, ha töröljük a harmadik féltől származó cookie-kat. Ezt úgy tehetjük meg, hogy a Chrome böngésző jobb felső sarknál látható, három pontból álló ikonra kattintunk, majd innen a Beállítások -> Adatvédelem és biztonság menüpont alatt kiválasztjuk a Harmadik féltől származó cookie-k blokkolása opciót. Ennek az lehet a mellékhatása, hogy néhány weboldal „elfelejti” a korábbi beállításainkat, cserébe megszabadulhatunk a Google tesztjétől. 

Ha ennél is biztosabbra akarunk menni, érdemes olyan böngészőre – például Firefox – váltani, amely mögött nem áll egy profitéhes világcég. 

Még több internet az nlc-n:

Exit mobile version