Annyi a pénisz a tévésorozatokban és a filmekben, hogy majd kiszúrják a szemünk

TóCsa | 2022. Február 22.
Mikropénisz, gigapénisz, álló pénisz, duzzadt heréjű pénisz, lobogó pénisz, úszó pénisz, pisilő pénisz, beszélő pénisz… Az utóbbi néhány hónapban feltűnően sok lett a pucér férfi genitália a tévésorozatokban (Eufória, Fehér Lótusz, Pam & Tommy…) és a filmekben (A kutya karmai közt, Rémálmok sikátora…). Utánajártunk a péniszforradalomnak.

Mark Wahlberg áll a tükör előtt az öltözőjében fehér, a nyolcvanas éveket és a Miami Vice című sorozatot idéző zakójában és nadrágjában, majd hirtelen előkapja a méretes, masszív lomposát és elkezd magához beszélni:

I am a star… I am a star, I am a star, I am a star. I am a big, bright, shining star

(Sztár vagyok… Sztár vagyok. Sztár vagyok. Sztár vagyok. Egy nagy, fényes, csillogó sztár vagyok) Ezután visszarakja a hímtagot a nadrágjába. A Boogie Nights című film zárójelenete örökre beírta magát a filmtörténetbe, és nemcsak azért, mert a film két és félórás játékidejének tekintélyes része foglalkozott azzal, hogy mekkora is a Wahlberg által játszott Dirk Diggler pornósztár csodapénisze, és a nézők a film legvégén végre megcsodálhatták azt, amiről annyi szó folyt korábban. A jelenet azért is ikonikus, mert ez volt a filmtörténetben az első alkalom, hogy egy műpénisz ekkora figyelmet kapott. A Boogie Nights című filmet azonban még 1997-ben, negyed évszázaddal ezelőtt mutatták be a mozikban, a péniszforradalom eljövetelére azonban még évtizedeket kellett várni. Pusztán az utóbbi fél évben annyi péniszt láthattunk a filmekben és a sorozatokban, amennyit máskor évek alatt sem, és furcsa módon ahhoz, hogy ez megtörténhessen, a #metoo-ra volt szükség.

A kezdetek: a funkció nélküli meztelen férfisegg

A filmesek mindig is szerették a meztelenséget, hiszen az is egy olyan látványelem, ami vonzóbbá teszi az alkotásukat a nézők szemében. Azonban a szakmában tapasztalható erőteljes férfidominancia hatására a meztelenség sokáig majdhogynem egyenlő volt a női meztelenséggel. A filmekben nők tömkelege dobta le magáról a textilt, míg a férfiak csak a legritkább esetben tették meg ugyanezt. A nyolcvanas években volt egy rövid, de annál emlékezetesebb korszak, amikor a kigyúrt akcióhősök jöttek divatba, akik szerették nemcsak a bicepszeiket, hanem az izmos farpofáikat is megmutatni a rajongóknak. Ekkor terjedt el a „funkció nélküli meztelen férfisegg” fogalma a filmekben, ami olyan jelenetekre utalt, melyekre dramaturgiailag ugyan nem feltétlenül volt szükség, mégis bekerültek a filmbe, csakhogy a férfi főszereplő megmutathassa bennük a pompás és izmos hátsóját.

Vetkőzött Arnold Schwarzenegger, vetkőzött Mel Gibson és vetkőzött Jean-Claude Van Damme. Máig élénken él bennem, amikor kamaszként elsősorban Sharon Stone meztelen jelenetei miatt akartam megnézni A specialista című akciófilmet, és váratlanul ért, amikor sokkal többet láthattam benne Sylvester Stallone hátsójából, mint az Elemi ösztön sztárjának testéből. Azonban ezek az akciócsillagok kizárólag a feneküket mutogatták, a bránerüket egyáltalán nem (a ritka kivételek közé tartozott Richard Gere az Amerikai dzsigolóban, de ő sosem volt akciósztár), és a korszak leáldozásával Hollywood ismét visszatért oda, ahol korábban tartott: a női mellekhez.

#Metoo-ból férfi pucérkodás?

Miközben az egyre családbarátabb mainstream mozifilmekből még a női meztelenség is háttérbe szorult, a kábeltévék egyre nagyobb hangsúlyt fektettek a pucér testrészek megmutatására, sőt az olyan prémium kábelcsatornák, mint az HBO vagy a Showtime már-már sportot űztek abból, hogy a sorozataikba minél több pucér jelenetet (elég csak a Trónok harca korai évadjaira visszagondolni) illesszenek. A férfi genitáliák megmutatásában a 2010-es Spartacus: Vér és homok jeleskedett először, de ahhoz ez a sorozat még kevés volt, hogy beindítsa a nagybani péniszmutogatást. Ehhez kellett Harvey Weinstein és a #metoo is. A szexuális zaklatások és visszaélések felszámolása a filmiparban első körben a nőket érintette pozitívan, hiszen egyre több streamingszolgáltató és filmstúdió figyelt oda a biztonságos munkakörülményekre.

Létrejött az intimitáskoordinátor munkaköre, akinek az a dolga egy forgatáson, hogy a meztelenséget és intimitást igénylő jeleneteknél egyfajta összekötő kapocs legyen a színészek és a rendező között, aki gondoskodik arról, hogy a kívánt jelenet is létrejöjjön, miközben a színész lelke se sérüljön attól, hogy valami olyat kell csinálnia a kamerák előtt, amit nem szeretne. A #metoo és a Time’s Up mozgalom azonban arra is rávilágított, hogy nagyon kevés női alkotó kap lehetőséget filmkészítésre, és ez arra sarkallta Hollywoodot, hogy változtasson ezen. A több női rendező, a több női producer és a több női forgatókönyvíró pedig női perspektívát hozott magával, és szép lassan mindenki belátta, hogy nincs értelme tabusítani a férfi nemi szervet. Az intimitáskoordinátorok jelentette biztonságnak és a hihetetlenül valósághűre megcsinált műpéniszeknek köszönhetően egyre több férfi sztár ment bele a teljesen pucér jelenetekbe, és ezzel éltek is az alkotók, aminek mostanában láthatjuk a csúcsra járatását.

A pénisz lett az új mell

A Rémálmok sikátora egyik kulcsjelenetében Bradley Cooper pucérra vetkőzik Toni Collette előtt, mielőtt beülne fürdeni a forró vízbe, míg Benedict Cumberbatch A kutya karmai köztben sétál be anyaszült meztelenül a folyóba. Ezeknél jóval látványosabb a nemrég Miskolcon is járt Simon Rex esete, aki a Red Rocket című filmben egy álmos texasi kisvárosban fut menekülő expornósként az éjszakában, miközben a méretes pénisze ide-oda csapódik a combjaihoz futás közben. És ez csak három film az utóbbi pár hónap filmválasztékából, amiben feltűnhetett egy hímtag. A sorozatokban ennél is nagyobb a választék. Az Eufória már az első évadában is mutatott péniszt a nézőknek, ráadásul rögtön az első részben egy álló fallosszal debütált, de az idén januárban elstartolt második szezon erre is rátett egy lapáttal: a szilveszteri bulijelenettel elrajtoló évad már az első részben sorra villantotta a péniszeket, például a fürdőszobában Cassie mellett kulázó csávó képében, illetve a drogdealernél játszódó tömeges vetkőztetésnél, de az is emlékezetes volt, amikor néhány epizóddal később az Eric Dane által alakított Cal Jacobs a házuk előszobájának padlójára vizelt.

Jelenet az Eufória című sorozatból

Ennél is nagyobbat szólt a Pamela Anderson és Tommy Lee házi szexvideója körül forgó Pam & Tommy, melyben a Tommy Leet alakító Sebastian Stan kapott egy műpéniszt. Ez nemcsak azért volt különleges darab, mert igazán nagyméretű volt, hanem azért is, mert a sorozat mára klasszikussá érett jelenetében párbeszédet folytat a gazdájával. A beszélő pénisz megalkotásához az alkotók bábosok segítségét vették igénybe. És akkor még nem említettem a tavalyi év egyik legsikeresebb sorozatát, a A Fehér Lótuszt, melyben a Steve Zahn által játszott Mark Mossbachernek egészségtelenül nagyra duzzadnak a heréi, és a sorozat egyik emlékezetes jelenetében a kanapén ülve mutatja meg őket. Persze a felsorolt filmek és sorozatok csak cseppet jelentenek a tengerben, hiszen az utóbbi időben láthattunk péniszeket többek között Az erényes Gemstone-ékban, a Watchmenben, a Szexoktatásban, a Normális emberekben és az És egyszer csakban is, így nem csoda, ha azt érezzük, hogy a streamingszolgáltatóknál mostanában a pénisz lett az új mell.

Igazi vagy műpénisz?

Ha egy színész úgy dönt, hogy megmutatja a nemi szervét a kamerák előtt, nem árt, ha felkészül arra, hogy az erről készült felvétel jó minőségben el fogja lepni az internetet, és sokan a sorozattól/filmtől függetlenül fogják majd megnézni. Részben ennek köszönhetően a színészek sokáig ódzkodtak a hasonló jelenetektől, ám most, hogy a szakmában elterjedt, hogy milyen valósághű műpéniszekkel tudnak előállni, egyre többen hajlandóak elvállalni egy-egy sikamlósabb jelenetet. Segít, hogy a műpénisz valójában nem a színészé, az is csak a szerep, a karakter része, és bár a szereplő meztelennek tűnik, igazából nem az, ami magát a forgatást is komfortosabbá teszi a kollégák társaságában. Egy színész persze dönthet úgy, hogy nem kér a segítségből és a sajátját mutatja meg a világnak, de erre általában olyankor kerülhet csak sor, amikor a pénisznek mindössze annyi a szerepe, hogy a színész mondjuk anyaszült meztelenül elsétál a kamera előtt.

Red Rocket (2021)

Ha a fütykösnek bármit is kell csinálnia (erekciót produkálni, pisilni…), manapság biztosak lehetünk abban, hogy a stáb rendel egy műpéniszt. A legtöbb férfiszínész ma már műpéniszt kér a legegyszerűbb meztelen szcénához is a biztonság kedvéért, ráadásul rajta áll, hogy később elmondja-e az interjúkban vagy a közösségi média oldalán, hogy amit láttak a nézők, az valóban az övé volt-e vagy sem. Ezt a játékot űzte nemrég nagyban a Red Rocket főszereplője, Simon Rex is, aki szándékosan homályban hagyta, hogy az éjszakai futásnál az ő dorongját láthatták-e a nézők vagy egy műpénisz vitte el a reflektorfényt. Később egy prosztetikus péniszeket gyártó manufaktúra azt nyilatkozta, hogy ugyan készítettek egy műpéniszt a Red Rocket című produkció részére, de állításuk szerint arról semmit sem tudnak, hogy a filmesek végül használták-e azt.

Választhatsz magadnak péniszt?

Ahogy Jason Collins, az Autonomous FX cég special makeup effects designere a Thrillistnek elmondta, a műpéniszek nagybani berobbanását az Eufória első évada hozta magával, azóta egyre több a megrendelésük. A cégüknek korábban a valósághű terhes hasak megalkotása jelentette a fő profilját, ám mióta berobbantak a műpéniszeik, ebből rendelik tőlük a legtöbbet. Korábban csak elvétve akadt ilyen megbízás a szakmában, és olyan korhatáros vígjátékoknál vették igénybe, mint az Elhajlási engedély vagy a Tesó-tusa, ma már azonban kimondottan gyakorinak számít.

Collins szerint sokszor már maga a forgatókönyv meghatározza, hogy milyen péniszre lesz szükség a jelenethez. A Pam & Tommy esetében nyilván rendelkeztek referenciamérettel az ominózus szexvideónak köszönhetően, tehát ahhoz kellett alkalmazkodni, de még így sem volt könnyű dolguk. Ugyanaz a pénisz, ami lógva, pucéran jól mutatott, a férfitangás jeleneteknél begyömöszölve már úgy nézett ki, mintha a viselőjének valami súlyos egészségügyi problémája lenne, úgyhogy ott kisebbet kellett alkalmazni. Ráadásul arra is figyelniük kell, hogy hiába forgatnak egy valóban létező emberről filmet, tekintettel kell lenniük a karaktert játszó színész méreteire is: ugyanaz a méretű pénisz másképp fest egy magasabb emberen, mint egy alacsonyabbon, így ilyen esetben szükség lehet némi méretarányosításra. Viszont amennyiben a forgatókönyv vagy a rendező nem specifikálja, hogy milyen méretű péniszre van szükség, a színészek maguk választhatnak, és Collins nem csinál titkot abból, hogy a férfiak többnyire a nagyobbat szokták választani.

Egy műpénisz árából egy használt kocsit is vehetsz

A műpénisz egy produkció számára egyáltalán nem olcsó mulatság, a producereknek egy rendelésre gyártott, egyedi, valósághű darab esetében nagyjából 6500 és 9000 dollár (2-3 millió forint) közötti összeggel kell számolniuk a költségvetésben. A legolcsóbbak nyilván azok, melyeknek csak lógniuk kell. Növeli a költséget, ha mondjuk erekciót kell produkálniuk, netán pisilést kell imitálniuk. Ez az ár még feljebb is mehet, például Tommy Lee beszélő pénisze ennél azért jóval többe került, de egy olyan apróság is növelni tudja az árat, ha például vízben kell forgatniuk. Collins egy medencés forgatásra emlékszik vissza, ahol a medence vize sok gondot okozott nekik, ugyanis a vízben a ragasztójuk leoldódott, a műpénisz pedig lejött a helyéről.

Sebastian Stan Tommy Lee szerepében a Pam and Tommy című filmben (Fotó: Profimedia)

Alapvetően kétféle műpéniszt különböztet meg a szakma. A gyakoribb fajta az egyszer használatos, amit bőrkímélő ragasztóval nagyjából másfél-két óra munkával illesztenek fel a színészre. Ezekből mindig készül egy tartalék is, ha netán az eredeti megsérülne valahogy. A hátulütőjük, hogy miután a munkanap végén leszedik őket a színészről, többször nem használhatók, és ki kell őket dobni. A másik műpéniszfajtát a melltartókhoz hasonló átlátszó pántos megoldással rögzítik, aminek van egy olyan előnye, hogy többször is használható, ugyanakkor leginkább csak távolról mutatott képeknél működik, ugyanis közelképek esetében láthatóvá válhat a pánt. Ezt persze digitális utómunkával el lehet tüntetni, ami biztosan jelentősen növeli a költségeket.

Nem lehet nem vicces

Amanda Blumenthal, A Fehér Lótusz és az Eufória intimitáskoordinátora szerint a műpéniszek jelentős könnyebbséget jelentenek a forgatásokon. A férfiaknak nem kell olyasmi miatt aggódniuk, hogy netán egy szexjelenet felvétele közben véletlenül valódi erekciót produkálnak, hiszen végig takarásban vannak: a műpénisz gyakorlatilag olyan számukra, mint egy kissé szokatlan jelmez. Ezzel sok stressz és idegesség tűnik el a forgatásokról, és jobb lesz tőlük a hangulat. Persze ettől még mindig furcsa és vicces, amikor egy színész egy műpéniszt viselve mászkál a forgatás helyszínén, és az intimitáskoordinátorok figyelnek is arra, hogy éreztessék a színésszel a helyzet humorát. Jobb, ha a színész már az elején bevállal pár poént, netán ő maga viccelődik vele, ugyanis miután megtört a jég, és elhangzott pár vicc, a stábok professzionalizmusa úgyis továbblendíti őket ezen a furcsa helyzeten, és mindannyian arra koncentrálhatnak inkább, amiért ott vannak: a filmkészítésre.

Exit mobile version