Azt gondoltam, azért fogsz jó poénokat írni nekem, mert ismered a humorérzékemet, de valójában azért, mert ugyanolyan elcseszett, magányos és szánalmas alak vagy, mint én.
A mondat a Hacks – A pénz beszél című sorozatban hangzik el a népszerű idős komikusnő, Deborah Vance szájából, aki évek óta azzal keresi a kenyerét (na jó: a vagyonát), hogy állandó fellépő egy vegasi luxushotel színháztermében, ahol estéről estére a régi kollégái töltik meg a termet. A fenti mondatot újdonsült poénírójának, a feltörekvő, huszonöt éves Avának címezi, akit a menedzsere, Jimmy azért rendel mellé, mert a csökkenő jegyeladások miatt veszélybe kerültek a fellépései, és úgy gondolta, hogy egy fiatal író segítségével fel lehet úgy javítani a műsort, hogy az újra sikeressé váljon.
A két nő sok szempontból tényleg hasonlít egymásra, csak épp különböző korosztályt képviselnek, aminek köszönhetően eleinte megvetik egymást. Ava úgy gondolja, nem viszi előre az írói karrierjét, ha egy levitézlett vegasi komikusnak ír vicceket, míg Deborah sértve érzi magát azért, hogy a menedzsere úgy hiszi, az előadásait sikeréhez bármit is hozzáadhat egy ilyen tejfeles szájú író. A Hacks – A pénz beszél első évada gyakorlatilag azt mutatta be, hogy a kettejük civakodásaiból hogyan lett végül egy szoros, emberi kapcsolat. Az első évad úgy ért véget, hogy a páros épp repülőre ült Las Vegasban, hogy Deborah elinduljon az országos stand up turnéra, a második pedig pont ott veszi fel a fonalat, ahol az első abbamaradt, pontosabban alig néhány másodperccel később.
Mint randizás után az összeköltözés
Eléggé féltem a második évadtól. Az első szezon ott ért véget, hogy ők ketten nagy nehezen megkedvelték egymást, de innen hová mehetünk tovább? Aztán rájöttem, hogy az első szezon olyan volt köztük, mint egy kapcsolatban a randizási szakasz, a második szezon pedig már az a rész, amikor meg kell tanulniuk egy fedél alatt élni
– mesélte az nlc-nek Zoomon a Deborah Vance-t alakító Jean Smart, akinek nagy éve volt tavaly. A Hacks mellett óriási sikert aratott Az easttown-i rejtélyek című krimisorozattal is, amiben Kate Winslet édesanyját alakította, a Hacks első évadában nyújtott alakításért pedig Emmy-díjat kapott.
A Hacks első évada összesen tizenöt Emmy-jelölést kapott, amiből hármat (Smart alakítása mellett a forgatókönyvért és a rendezésért) tudott díjra váltani. Az alkotók ugyan sikerre törekedtek (ki nem?), de annak mértéke azért őket is meglepte. Természetesen akadnak elméleteik, hogy minek köszönhetik a sikert.
Sajnos nem megszokott, hogy egy film vagy egy sorozat két nő munkakapcsolatára fókuszáljon, és többek között ez az, ami különleges a Hacksben. Persze látunk nőket sorozatok főszerepeiben barátnőkként, szomszédokként vagy épp anya-lánya párosként, de nem munkakapcsolatban
– meséli kérdésünkre Jen Statsky, a sorozat egyik írója és showrunnere, akinek sok közös vonása van Deborah-val és Avával, ugyanis a Hackset a legjobb barátnőjével, Lucia Aniellóval, valamint a barátnője férjével, Paul W. Downsszal (aki színészként is feltűnik a Hacksban, Jimmy, a menedzser szerepében) készítik hármasban, és ahogy Deborah és Ava, úgy ők is mindent megosztanak egymással. A munkát nem úgy osztják el egymás között, hogy az egyiküké az egyik epizód, a másiké pedig a másik, hanem mindegyikük belefolyik mindenbe. A minőség fokmérője pedig egyszerű náluk – magyarázza Downs.
Ha mindhárman nevetünk rajta, az vicces, és mehet a sorozatba.
Humor a #metoo után
De mi az, ami viccesnek számít 2022-ben? A Hacks, ha nem is ennyire direktben, de felteszi a kérdést már csak azzal is, hogy az egyik főhőse elmúlt hetven, a másik pedig csak huszonöt, vagyis két generáció feszül benne egymásnak, akik egy teljesen más világban és más társadalomban nőttek fel. Bár Deborah a sorozatban látottak alapján már nem tűnik különösebben progresszívnek, az Avát alakító Hannah Einbinder (aki valójában nem színész, hanem stand up komikus, aki a karrierjét már a #metoo után kezdte) felhívja a figyelmemet arra, hogy a karakter a fénykorában abszolút progresszív gondolkodásúnak számított, sőt amit akkoriban párját ritkító női komikusként csinált, az kimondottan forradalmi volt.
A maga idejében minden, amit Deborah csinált, teljesen újnak, formabontónak számított. Az idő azonban múlik, a kultúra és a társadalom is változik és ezzel nagyon nehéz lépést tartani nemcsak Deborah-nak, hanem más humoristáknak is. Egy kezem elég volna arra, hogy megszámoljam azokat a komikusokat, akik évtizedek óta képesek haladni a korral. Óriási nyitottság kell ahhoz, hogy az ember folyamatosan érdeklődjön a világ dolgai iránt, és ne zárkózzon be idősebb fejjel se.
Einbinder örül, hogy ő már egy új, nyitottabb világban lett stand up előadó, ráadásul úgy gondolja, hogy a Hacks öt-tíz évvel ezelőtt még nem valósulhatott volna meg. Bizarr ezt kimondani, de tíz éve még a mainstream sajtóban is megjelenhettek olyan cikkek, amik kétségbe vonták a nők viccességét.
Ma pedig odáig jutottunk – legalábbis Amerikában –, hogy már az is bunkóságnak számít, ha felteszi valaki kérdésként, hogy lehet-e vicces egy nő
– meséli nekem Lucia Aniello.
A stand up-ban azonban nemcsak az változott meg, hogy sokkal több lett a női előadó, hanem a viccek is megváltoztak. A sorozatban a Deborah asszisztensét, Damient alakító Mark Indelicato határozott véleménnyel rendelkezik erről:
Ma már okosabb viccekre van szükség. Nem hiszem, hogy a faji vagy szexuális sztereotípiákra vagy a nőgyűlöletre építő viccek elfogadhatók lennének 2022-ben. A komikusoknak jóval keményebben kell dolgoznia a közönség nevetéséért, mint korábban. A lusta viccek ideje leáldozott.
Kollégája, a Deborah üzleti ügyeit irányító Marcust játszó Carl Clemons-Hopkins szerint a közönség érzékenyebb lett a bántó humorra:
Ha egy viccnek meg kell sértenie valakit azért, hogy működjön, akkor az nem vicces. Attól még nem leszel magas, hogy a másikat térdre kényszeríted. Szerintem úgy is lehet jót és vicceset csinálni, ha közben nem sértünk meg vele tömegnyi embert.
Egy nagyon queer sorozat
Bár a felszínen nem tűnik annak, a Hacks – A pénz beszél egy nagyon is queer sorozat. Az egyik főhőse, Deborah Vance heteroszexuális, míg a másik, Ava biszexuális (mint az őt játszó Hannah Einbinder), de utóbbi esetében ennek nincs akkora szerepe, lévén a Hacks inkább a Deborah-val való főnök-beosztott, vagy inkább valamiféle anya-lánya kapcsolatra koncentrál, és nem annyira a szerelmi életére. Ugyanakkor a mellékszereplők nagy része queer identitású, Deborah alkalmazottainak szinte mindegyike az LMBTQ közösséghez tartozik, legyen szó az asszisztenséről vagy épp az ügyvezető igazgatójáról, és a második évad egyik epizódjában még egy leszbikus kirándulóhajó fedélzetére is eljutunk.
Amikor a showrunnerektől megkérdezem, hogy kizárólag a queer emberek reprezentációért írtak-e a Hacksbe ennyi queer karaktert, Lucia Aniello elmondja, hogy a kiindulópontjuk egyáltalán nem ez volt:
Szerintünk egy Deborah-hoz hasonló, a show businessben évtizedek óta dolgozó nő sok queer emberrel veszi körül magát, egyszerűen bevonzza őket. Deborah magára kívülállóként tekint, és szereti olyanokkal körülvenni magát, akik szintén kívülállók. Ezen felül mi is a show businessben dolgozunk, látjuk magunk körül, hogy Los Angeles mennyire queer város, voltak a csapatunkban queer írók, szóval egyszerűen adta magát, hogy ez a sorozatban is látszódjon. Nem kezdtünk el számolgatni, hány queer karakterünk legyen.
Egymás gyepálása évadokon át
Deborah és Ava nemcsak az első évadban gyepálta egymást (volt rá példa, hogy nemcsak szavakkal), és bár úgy tűnt, hogy az évad végére a kapcsolatuk helyrejött, a folytatásban mégis tovább gyepálják egymást. Jogosan merül fel a kérdés: hogyha Deborah ennyire és ennyiszer bántja Avát, a lány miért nem mond fel, és hagyja ott a főnökét. Az első évadban erre még az volt a válasz, hogy azért nem, mert egy balhéja miatt épp senki nem akart neki Hollywoodban írói munkát adni, de azóta kicsit javult a helyzete, most már össze tudna szedni magának egy másik írói munkát. Lucia Aniello Ava maradását a lány bűntudatával magyarázza:
Bűntudata van amiatt, amit a részegen írt e-mailjében kifecsegett róla. Úgy érzi, hogy az nagyon nem volt fair, és úgy hiszi, megérdemli érte a durvább bánásmódot. Emellett úgy gondolja, hogy bár nincs könnyű dolga, még rengeteget tanulhat Deborah mellett, és kiteljesedhet a munkájában. Ava az első szezonban mondta, hogy olyan dolgokon szeretne dolgozni, aminek van értelme, és a második szezonra már megtalálta a Deborahval közös munka értelmét.
Ava megformálója, Hannah Einbinder úgy gondolja, hogy Ava a második szezonra eszmél rá arra, hogy ők ketten mennyire hasonlítanak egymásra.
Még abban is hasonlítanak, hogy mivel nehezen találják a helyüket a világban, így minden energiájukat és idejüket a munkájukba ölik.
Ennek köszönhetően egyfolytában együtt vannak, még olyankor is, amikor épp komoly konfliktusaik vannak. A kettejük közti különleges kapcsolat egyszerre anya-lánya (ahogy Jean Smart fogalmaz: „Bizonyos szempontból Ava az egyik őrült anyát egy másikra cserélte Deborah-val”), mentor-tanítvány és főnök-beosztott viszony, és a sorozat pont attól lesz annyira érdekes és szórakoztató, hogy elmossa ezeket a határokat.
A Hacks – A pénz beszél első két évada már látható az HBO Max kínálatában.