nlc.hu
Szabadidő

Amerika egyik legnagyobb szektája volt, mára csak három tagja maradt

És már ők is nyugdíjasok. Bemutatjuk a sékereket, akik túlfűtött, táncos istentiszteleteikkel, önmegtartóztató életvitelükkel és egyenlőséget hirdető tanaikkal emelkedtek ki a többi eretnekmozgalom közül. Na meg azzal, hogy volt egy saját női Jézusuk.

A kereszténység ősi, eredeti, tiszta és romlatlan állapotához való visszatérést meghirdető, de egymástól amúgy eléggé különböző ún. resztoránus poszt-eretnekmozgalmak (hétköznapi nevükön: szekták) a 18., illetve 19. században élték virágkorukat Észak-Amerikában; az ekkoriban – több hullámban – zajló protestáns megújulási folyamatot, amely szinte az egész országot letarolta, és nagyban hozzájárult a modern Egyesült Államok megszületéséhez, Első, valamint Második Nagy Ébredésnek szokás nevezni (volt egyébként egy Harmadik és egy valamivel kisebb Negyedik Nagy Ébredés is a 19. század közepétől a huszadik század második feléig, amelyeknek egyebek mellett a Jehova tanúit és bizarrabbnál bizarrabb, ám az USA-ban máig rendületlenül népszerű karizmatikus-pünkösdista egyházakat köszönheti az emberiség). A Második Nagy Ébredés egyik legizgalmasabb és leginkább figyelemre méltó mozgalma a sékereké (avagy shakereké) volt, amely csúcsidőszakában, a 19. század közepén körülbelül 4000-6000 tagot számlált, akik 18 nagyobb és sok-sok kisebb kolóniában éltek szerte az Egyesült Államokban.

Metodista gyűlés a Második Nagy Ébredés idején (forrás: Wikipedia)

Metodista gyűlés a Második Nagy Ébredés idején (forrás: Wikipedia)

A séker egyház gyökerei egészen Angliáig vezetnek: 1747-ben egy kisebb csoport vált ki a kvékerekből, majd megalapította a Wardley Society-t, amelyet Shaking Quakereknek, vagyis rángatozó kvékereknek (mondjuk) is neveztek, mivel a tagok az istentiszteletek alatt rendszerint a teljes elragadtatás állapotába kerültek, és különféle látványos koreográfiákat mutattak be az Úr legnagyobb dicsőségére. Ettől a furcsaságtól eltekintve, a sékerek éppoly aszketikus és bűntelen életet éltek, akár az őskeresztények. A kísértéstől pedig egyenesen úgy irtóztak, mint ördög a tömjénfüsttől; épp ezért nem csak a paráználkodást tiltották meg a tagjaiknak, hanem mindennemű szexuális tevékenységet (sőt, a nők és a férfiak még kezet sem rázhattak egymással).

A séker nők tehát – érthető okok miatt – nem vállalhattak gyereket, legfeljebb akkor, ha már eleve várandósan csatlakoztak az egyházhoz. Az árva- és lelencgyerekek örökbefogadása ugyanakkor megszokott gyakorlatnak számított a közösségben; ha mondjuk egy megesett lány titokban ott hagyta újszülöttjét az egyik séker küszöbén, biztos lehetett abban, hogy gyermeke szerető kezekbe kerül. A sékerek amúgy is meglehetősen utópikus civilizációs elképzeléseik voltak: hittek a békés egymás mellett élésben, valamint az emberek (fajok!), illetve a nemek közti teljes egyenlőségben, mivel úgy vélték, hogy Istennek sincs neme, illetve még pontosabban egyszerre nő és férfi (mindamellett a Szentháromságot, bár egyértelműen maszkulin természetűnek tartották, nem tagadták meg, ellentétben sok más eretnekmozgalommal). Arról is meg voltak győződve, hogy közel a Végítélet, szóval ebben a tekintetben annyira nem különböztek a többi keresztény szektától. Ahogy a közösség első igazi vezetője és alapítója, Jane Wardley írta:

„Térjetek meg. Mert közel van az Isten országa. A régen megjövendölt új ég és új föld hamarosan eljön. A Bárány menyegzője, az első feltámadás, az egekből leereszkedő új Jeruzsálem:  ezek már mind az ajtónk előtt várakoznak. Mikoron pedig Krisztus újra megjelenik, és az igaz egyház teljes transzcendens dicsőségben felemelkedik, akkor minden keresztényellenes felekezet – a papok, az katolikus egyház, a pápa – el lesz söpörve a Föld színéről.”

Séker közösség a 20. század elején (fotó: Wikipedia)

Séker közösség a 20. század elején (fotó: Wikipedia)

Részben a már említett egalitárius nézeteik miatt, részben meg azért, mert úgy hitték, Krisztus egy nő alakjában fogja végrehajtani a Második Eljövetelt, a sékereknek több nőnemű vezetője is volt: a már említett Jane Wardleyt a manchesteri születésű, karizmatikus prédikátor hírében álló, folyamatosan misztikus látomások és víziók által gyötört Ann Lee, vagy ismertebb nevén Mother Ann Lee váltotta 1770 körül. Ő volt az, aki – megelégelvén az angol hatóságok állandó zaklatását – 1774 körül áthajózott Amerikába a közösség vállalkozó szellemű tagjaival, majd ott, a mai New York állam területén megalapította az első séker kolóniát. Az amerikai utat természetesen egy nagyívű látomás előzte meg: „Láttam egy nagy fát, amelynek minden egyes levele olyan fényesen ragyogott, mint egy égő fáklya: Krisztus egyházát jelképezve, amely még meg fog alakulni ezen a földön.”

Bár Mother Ann Lee eredetileg férjnél volt, és született is néhány gyereke (igaz, egyikük sem érte meg a felnőttkort), a nemi életet bűnös és elvetendő dolognak tartotta. A négy legfőbb séker erényként  a szűzi tisztaságot, a közösségért való munkát, a bűn megvallását  és a világtól való elvonulást jelölte meg. Tulajdonképpen az ő irányítása alatt vált a Shaking Quakereknek becézett (vagy inkább csúfolt) gyülekezetből valódi séker egyház, legfanatikusabb követői pedig őt tartották Krisztus női megtestesülésének, illetve valószínűleg ő saját magát is annak tartotta (érdekesség, hogy Ann Lee-vel egy időben egy másik önjelölt Jézus is működött a világ másik felén: a tébolyult szkopc szektavezér, Kondratyij Szelivanov, akiről egy korábbi cikkünkben hosszabban is írtunk).

Táncoló sékerek (fotó: MPI/Getty Images)

Táncoló sékerek (fotó: MPI/Getty Images)

Ann Lee 1780. május 19-én, a legendás sötét napon (amikor valamilyen természeti, de az is lehet, hogy paranormális jelenség miatt egész Új-Angliát elnyelte az éjszaka) tett tanúságtételt, majd misszióra indult Massachusettsbe és Connecticutba, hogy követőket toborozzon. Ez azért nem mindig ment egyszerűen, mivel a különös (vagy legalábbis a kívülállók számára különösnek tűnő) tanokat hirdető, kissé egzaltált asszonynak többször is meggyűlt a baja a lincselésre mindig kész csőcselékkel: a testi-lelki megpróbáltatások miatt korán megroppant az egészsége, és 1784-ben ,viszonylag fiatalon, 48 éves korában elhunyt. 

Ám sékermozgalom aranykora a még csak ezután – vagyis jó fél évszázaddal később – köszöntött be: 1840 és 1860 zajlott az ún. Megnyilatkozások Kora (Era of Manifestations), a sékerek nagy spirituális ébredése, melynek során a hóbortos kis társaságból valóságos tömegmozgalommá váltak, tagjaik pedig mennyei szellemekkel találkoztak, látomásból látomásba szédültek, nyelveken szóltak, énekeltek, masíroztak és révült, eksztatikus és összevissza táncokat jártak összejöveteleiken, miközben Mother Ann Lee-t dicsőítették. Ekkoriban készültek a séker népművészet máig nagy becsben tartott emlékei, a naiv szépségű festmények és a letisztult, minimalista formatervezésű, mai szemmel nézve is divatos séker bútorok.

Sabbathday Lake, az utolsó séker falu napjainkban (fotó: Wikipedia)

Sabbathday Lake, az utolsó séker falu napjainkban (fotó: Wikipedia)

Az amerikai polgárháború idején a mozgalom hivatalosan egyik oldal mellett sem foglalt állást, és megmaradt szigorúan semlegesnek, illetve békepártinak, amivel nem is lett volna gond, azonban utólag visszatekintve jól látszik, hogy ez már a vég kezdete volt. A modern, iparosodó Amerikában a sékerek egyre kevésbé találták a helyüket, és számuk lassan, de biztosan csökkenni kezdett, amiben nyilván nagy szerepe volt annak is, hogy ugyebár hagyományosan módon szaporodni és sokasodni nemigen tudtak. 2017-es hírek szerint mára csupán egy darab séker település maradt, az 1782-ben alapított maine-i Sabbathday Lake, benne mindösszesen két aktív, élő sékerrel, az idén 65 éves Arnold Hadd testvérrel, valamint a 83 éves June Carpenter nővérrel.

Mondjuk állítólag tavaly csatlakozott hozzájuk egy új tag is, így már hármasban ápolják Mother Ann Lee örökségét. 

ajánlott videó

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top