nlc.hu
Szabadidő
Veszélyek a repülőgép fedélzetén

Balhés utasok, toxikus levegő – Nem a zuhanás jelenti a veszélyt, ha repülőre szállsz

Mi történhet, ha nem kapcsolod be a repülő-üzemmódot a mobilodon? És ha a kelleténél kicsit többet iszol? Repülni biztonságos, ami legalábbis a repülőgép-katasztrófák előfordulási arányát illeti, ugyanis a fedélzeten számos veszély leselkedhet ránk.

Statisztikák szerint a repülés a legbiztonságosabb közlekedési mód: 1 milliárd utaskilométerre 0,05 haláleset jut; ez 60-szor kevesebb, mint személyautó esetében, és ezredrésze a gyalogos baleseti halálozások arányának. A polgári repülésnek évente átlagosan kevesebb, mint ezer áldozata van. A 14 vagy annál több utas szállítására képes repülőgéptípusok kereskedelmi utas- és áruszállító járatainak eseményeit listázó Aviation Safety Network (ASN) szerint 2022-ben 12 halálos kimenetelű balesetben 225 ember veszítette életét, ami még mindig nem nagy arány, de jelentős emelkedés az előző év 11 halálos kimenetelű balesetéhez és a 123 halálos áldozat számához képest. Fontos azonban számításba venni, hogy 2021-ben a járatoknak csak a töredéke közlekedett.

Ha a légi közlekedés biztonságáról esik szó, csak keveseknek jut eszébe, hogy a repülőgép fedélzetén is számos veszély leselkedik az emberre – és most nem a megfelelő biztonsági intézkedések óta felszámolt terrortámadásokra, a pokolgépes fenyegetésekre gondolunk, vagy netán a különféle időkapukra, amelyeken átrepülve visszamegyünk a múltba, és felzabálnak a Langorierek… Összeszedtük a repülés sokszor figyelmen kívül hagyott kockázatait.

Toxikus levegő

Szinte az összes vírusos film alapja, hogy a köhögő utas jól szétköpködi a halálos vírusait a fedélzeten, a rejtélyes kór – kihagyva a lappangási időt – már a levegőben elkezdi szedni az áldozatait. Ha nem is ennyire drámaian, de a dologban van némi igazság, ráadásul nem csak a levegőben keringő kórokozók jelenteknek problémát. Ahhoz, hogy a személyzet és az utasok kényelmesen repülhessenek nagy magasságban, meleg, sűrített levegőre van szükség. A legtöbb modern repülőgépen ezt a repülőgép sugárhajtóművéből származó üresjárati fúvóka nevű eljárás biztosítja, amelyet aztán összekevernek a kabinban keringtetett levegővel. Jelenleg a Boeing 787 az egyetlen olyan repülőgépmodell, amelyik nem ereszti ki a levegőt a hajtóművekből. A légtelenítő rendszer kialakításának köszönhetően a gázok és a vegyszerek gyakran észrevétlenül jutnak be a szellőzőrendszeren keresztül a repülőgép utasterébe. Ha jelentős mennyiségű vegyi anyag szabadul fel a tömítéseken keresztül, az egy úgynevezett „füsteseményt” okoz. Ennek persze vannak jelei, ilyen a benzinszerű vagy dohos szag a kabin levegőjében, a kékes, párás köd. Szintén intő jel, ha hirtelen sokan köhögni kezdenek, megered az orruk vére, migrénes fejfájás kezdi gyötörni az utasokat, izomfájdalmat, gyomor-bélrendszeri tüneteket, hirtelen vérnyomás-növekedést, vagy olyan neurológiai tüneteket tapasztalnak, mint a remegés, a pánikroham, szorongás, zavartság. A tünetek a leszállást követően is fennállhatnak, érdemes ilyenkor orvoshoz fordulni.

Érkezés a sötétségbe

Jelenet az Érkezés a sötétségbe című sorozatból (Fotó: Netflix)

Rosszabbodó betegségek

Egyes légitársaságok figyelik a láthatóan beteg utasokat a várakozási és beszállási területeken. Bizonyos esetekben megakadályozhatják azt is, hogy felszálljanak a gépre. Az amerikai járványügyi hivatal (CDC) azt javasolja, hogy ne utazzunk légi úton, ha a következőket tapasztaljuk:

  • mellkasi fájdalom
  • súlyos fül-, arcüreg- vagy orrfertőzés
  • súlyos krónikus légúti betegségek
  • összeesett tüdő
  • az agy duzzanata, akár fertőzés, sérülés vagy vérzés miatt
  • könnyen átvihető fertőző betegség
  • sarlósejtes vérszegénység
  • 37,7 °C-os vagy magasabb láz
  • a betegség észrevehető jelei, mint például gyengeség és fejfájás
  • bőrkiütés
  • légzési nehézség vagy légszomj
  • tartós, erős köhögés, hasmenés, hányás.

Alkoholizálás

Mi a helyzet azzal a közkeletű vélekedéssel, hogy a nagy magasságban könnyebb berúgni? Szervezetünk annak érdekében, hogy kompenzálja a kevesebb oxigént, amikor hegyet mászunk vagy repülővel repülünk, több vörösvérsejtet kezd termelni. Ezek a sejtek döntő szerepet játszanak a vérünkben lévő oxigén felszívódásában és szintézisében. Egyesek gyorsabban akklimatizálódnak, míg mások életstílusuktól függően természetes módon magasabb vörösvértest-koncentrációval rendelkeznek. Ez részben az oka annak, hogy a tengerszint feletti magasság és az ivás különbözőképpen hat az emberekre, hiszen az utastérben lévő alacsonyabb nyomású környezet csökkenti a szervezet oxigénfelvételi képességét, és ez már eleve szédülést okozhat, ami hasonló érzés az alkoholfogyasztás után tapasztalt élményhez. Ezért ha repülés közben alkoholos italokat fogyasztunk, annak hatásait hamarabb észrevehetjük magunkon.

Más szóval, a vér alacsonyabb oxigénszintje miatt részegebbnek tűnhetünk a levegőben, mint a földön. Az viszont téves vélekedés, hogy a repülőn való alkoholfogyasztás befolyásolja az alkoholkoncentrációt a vérben. Valójában ugyanazt a véralkoholszintet fogjuk mérni odafent, mintha a földön ugyanannyi alkohol elfogyasztása után.

 

Ami a részeg utasokat illeti, a légitársaságok szerződései – az a jogi megállapodás, amelyet az utas jegyvásárláskor elfogad – kimondják, hogy az utasok nem repülhetnek, ha „részegnek vagy kábítószer hatása alatt állnak”. Ez azt jelenti, hogy visszatarthatják őket a beszállástól, vagy eltávolíthatók a repülőgépről, ha egyszer a fedélzeten vannak. Ez nem csak a légitársaságok politikája: a szövetségi légiközlekedési szabályozás szerint egyetlen légitársaság sem engedhet fel senkit a repülőgépre, ha az utas ittasnak tűnik. Ez mind szép és jó, de mi van, ha a fedélzeten rúg be az utas? Ez esetben drága lesz az a pár pohár sör, ugyanis a rendbontó utasokat a reptéren letartóztathatják, megtagadhatják tőlük a repülési jogot is.

Balhés utasok

Az nlc is írt róla, hogy a Wizz Air február 17-én reggel Budapestről Stockholmba tartó járatán három utas hangos viselkedésével már Budapesten, a biztonsági demonstráció alatt zavarni kezdte a személyzet munkáját, majd a csomagjaikkal megpróbálták eltorlaszolni a vészkijáratot. A balhés utasok a felszállás után nem sokkal újra sértegetni és fenyegetni kezdték a légiutas-kísérőket. Sőt a tiltás ellenére megpróbáltak rágyújtani. A személyzet értesítette az illetékes svéd hatóságokat, akik az egyik utast a landolás után bilincsben vittek le a gépről.

Agresszív utasokkal összezárva lenni több órán át kétségkívül nem egy jóleső érzés, ahogy az sem megnyugtató, ha valakit annyira rosszul érint a bezártság, hogy fel akarja tépni az ajtót friss levegőért. A repülő személyzete szerencsére szigorú biztonsági képzésen vesz részt a zavaró utasok kezelésére, folyamatosan monitorozzák az utasokat, igyekeznek kiszúrni a szokatlan viselkedés jeleit már a beszálláskor (vagyis nem csak a beszállókártyádat csekkolják). Ezért ha agresszív, paranoiás utassal találkozunk egy járat fedélzetén, a legbiztonságosabb módja a helyzet kezelésének, ha diszkréten értesítjük a személyzetet, hogy elkerüljük a konfrontációt. Az utasoknak ebben a helyzetben kerülniük kell, hogy kiabáljanak vagy bámulják a „rakoncátlan” utast. Egyébként a probléma egyre nagyobb méreteket ölt az Egyesült Államokban és Európában is. Az Amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal adatai szerint 2021-ben közel 6000 ilyen esetre volt példa, a botrányok 70 százaléka a maszkviselés miatt robbant ki.

Mobilozás

Tényleg lezuhan a gép, ha elfelejtem bekapcsolni a repülő üzemmódot? A légitársaság utasai, akik felszállás vagy leszállás közben nyomkodják a mobilt, játszanak vagy zenét hallgatnak, valószínűleg nem okoznak repülőgép-szerencsétlenséget, de megkockáztathatják a légiutas-kísérőkkel való konfrontációt. A kutatók és a repülőgépgyártók szinte semmilyen közvetlen bizonyítékot nem találtak arra, hogy mobiltelefonok vagy más elektronikus eszközök zavarják a repülőgép rendszereit. A Szövetségi Légiközlekedési Hivatal (FAA) 1992-ben felkérte az RTCA-t, egy független iparági szabványügyi szervezetet, hogy tanulmányozza a repülőgépek elektronikus eszközeinek kérdését. Az RTCA nem talált interferenciát (zavaró hatást), és végül azt javasolta, hogy engedélyezzék a laptopok, játékeszközök és zenelejátszók használatát. Ennek ellenére hozzátették, hogy a kritikus fel- és leszállási szakaszokban tiltsák meg minden eszköz használatát. A Boeing az 1990-es években több olyan esetet is kivizsgált, amikor a repülőgép-személyzet arról számolt be, hogy laptopok vagy játékeszközök a robotpilóta lekapcsolását, a repülőgép parancs nélküli elgurulását vagy a műszerkijelző hibás működését okozták, de a repülőgépgyártó soha nem tudta megismételni a jelentett rendellenességeket a laboratóriumi vizsgálatok során. Kiderült, hogy a vezeték nélküli eszközök tilalma sokkal inkább a földi hálózatok esetleges interferenciáival függ össze, így maradt a tiltás, amit azóta sem oldottak fel, de a legtöbb légitársaság engedélyezi a mobilok repülő üzemmódban való használatát. Persze ettől még sokan gondolják azt, hogy a szabályok azért vannak, hogy áthágják őket. A pittsburghi Carnegie Mellon Egyetem 2006-os tanulmánya szerint minden repülés során körülbelül egy-négy mobiltelefon-hívás történik.

Érkezés a sötétségbe

Jelenet az Érkezés a sötétségbe című sorozatból (Fotó: Netflix)

Hamvadó cigarettavég

Korábban egyáltalán nem volt kirívó dolog, hogy az utasok felvették legszebb ruhájukat a repülésre, háromfogásos ételt ettek, és rágyújtottak egy cigarettára, hiszen a dohányzás a 20. század közepén az élet normális része volt, az egészségügyi kockázatait figyelmen kívül hagyták, nem ismerték. Ha kizárjuk a passzív dohányzásból adódó egészségügyi kockázatokat és a tűzeseteket, a dohányzás más problémákat is okozott. A szerelőknek gyakran kellett kitisztítaniuk a légszűrőket és le kellett súrolniuk a kátrányt, hogy a levegő átáramoljon a szellőzőnyílásokon. Néhány figyelemre méltó légiközlekedési baleset is történt dohányzás miatt. 1973-ban egy Boeing 707-es lezuhant Párizs közelében, 123-an haltak meg a füst belélegzése és a kényszerleszállás következtében. Megállapították, hogy az ok a hátsó mosdóban keletkezett tűz volt, amelyet egy cigaretta okozott. A tűz átterjedt a kabinra, és füst gomolygott az utastérbe, ami szén-monoxid-mérgezést okozott. A dohányzás 20 éve tilos a gépeken, ám bizonyos járatokon még mindig találhatunk hamutartót a biztonság kedvéért, hiszen ha valaki nem bírja ki, és mégis rágyújt, még mindig jobb, ha a megfelelő helyen nyomja el a csikket, mint ha a szemétbe dobja.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top