nlc.hu
Szabadidő

Oscar-kisokos: miért nem mindig a legjobb film nyer?

Oscar-kisokos: a szavazók nem néznek meg minden filmet, és sokszor az nyer, akinek a legtöbb pénze van

Bár idén már 95. alkalommal adják át az Oscar-díjakat, a szavazás szabályai a legtöbb érdeklődő számára továbbra is rejtélyesek. Kik döntik el, mik lesznek az ünnepelt filmek és sztárok? Miért kell kampányolni a díjért? Miért nyer gyakran a leggazdagabb és nem a legjobb? Kisokosunkban megpróbálunk választ adni a felmerülő kérdésekre.

Kik szavaznak az Oscar-díjakról?

Az Oscar-díjakról az Academy of Motion Picture Arts and Sciences szavazó tagjai döntenek. Az Akadémiának jelenleg több mint tízezer tagja van, de közülük csak nagyjából 9500-an jogosultak szavazni. A tagságot az utóbbi években látványosan felduzzasztották, miután rengeteg támadás érte őket (ebből lett az „Oscars so white” hashtag is a közösségi médiában) azért, mert nagyrészt idős fehér férfiak szavaztak a filmekről, akik természetüknél fogva meglehetősen konzervatív döntéseket hoztak, és ezzel maga az Oscar-gála is kiszámíthatóbbá vált. Az utóbbi időben arra törekedtek, hogy egyrészt fiatalítsák a tagságot, másrészt sokszínűbbé tegyék. Jelenleg a tagság körülbelül 33 százaléka nő, míg 19 százaléka tartozik valamilyen etnikai/rasszbéli kisebbséghez, és ma már jóval több a nem amerikai állampolgárok száma is a tagok között, mint korábban.

Hogyan lehet valaki a Filmakadémia szavazó tagja?

Mielőtt beadnád a jelentkezésedet, gyorsan szólunk, hogy nem érdemes fáradnod: senki sem jelentkezhet tagnak: az Akadémia (hivatalos nevén Academy of Motion Picture Arts and Sciences) az új tagokat saját maga hívja meg a soraiba. Ehhez előfeltétel, hogy az ember mozifilmek megalkotásában tevékenykedjen, találjon magának két Akadémia-tagot, aki szponzorálja őt, nem árt, ha nemzetközileg is jegyzett név, ha pedig össze tudott már kaparni magának egy Oscar-jelölést, akkor garantálható, hogy jönni fog a meghívó szponzorok nélkül is.

West Side Story

A West Side Story díjazottjai a 34. Oscar-díjátadó gálán: George Chakiris, Jerome Robbins, Robert Wise és Rita Moreno (Fotó: Getty Images)

Milyen csoportokra osztható az Akadémia?

Az Akadémia tagsága számos különböző csoportra, úgynevezett branchre osztható, melyekből összesen tizenhét működik jelenleg. Külön branchben vannak például a színészek (ez a legnépesebb branch több mint 1300 taggal), a rendezők, a vágók, a zeneszerzők, a dokumentumfilmesek és az operatőrök is, de saját branch-el rendelkeznek például a filmstúdiók vezetői, PR-osai és az animációs filmek területén dolgozók is.

Mi értelme a sok branchnek?

Leginkább az, hogy mindenki a saját szakterületén belül szavazhasson az Oscar-díjakra. Például a színészek dönthetnek arról, kik lesznek a négy színészi díj jelöltjei, az animációs filmes branch tagjai választják ki a legjobb animációs film és a legjobb rövid animációs film jelöltjeit, a dokumentumfilmesek pedig a legjobb dokumentumfilm és legjobb rövid dokumentumfilm esélyeseit, és a sor így folytatódik tovább. A legjobb film egy kivételes kategória, ugyanis erre az összes branch összes tagja szavazhat. Azok a branchek (PR-osok, castingosok, producerek, executive-ok…), akiknek nincs saját kategóriájuk, kizárólag a legjobb filmre szavazhatnak.

Hány szavazat szükséges ahhoz, hogy egy film Oscar-jelölést kapjon?

Ez kategóriánként eltérő, ugyanis nagyban függ az egyes branchek létszámától. A Wrap információi szerint kizárólag a legjobb film, illetve a színészi kategóriák esetében van szükség minimum száz szavazatra egy jelöléshez, a többi kategóriában a két számjegyű szavazatszám is elegendő lehet.

Bong Joon-ho

Bong Joon-ho a Parazita rendezője a legjobb filmnek, a legjobb rendezőnek, a legjobb forgatókönyvnek járó díjjal és a nemzetközi filmnek járó szobrocskákkal (Fotó: Kevork Djansezian/Getty Images)

Melyik filmek jelölhetők Oscarra?

Bár a pandémia éveiben tettek kivételt a szabály alól, alapvetően azok a filmek jelölhetők Oscar-díjra, melyeket az adott évben (január 1. és december 31. között) Los Angeles megyében egy mozi legalább egy héten át a műsorán tartott, és pénzért lehetett jegyet váltani rá. Tavaly 302 film felelt meg ennek a kritériumnak. Az Akadémia minden évben még a jelölési időszak előtt közzéteszi a jelölhető filmek teljes listáját. A legjobb idegen nyelvű film kategóriánál csak azok a filmek jöhetnek számításba, amiket az adott országok neveznek (Magyarország legutóbb a Blokád című filmet nevezte), viszont ezeket a filmeket is játszania kell legalább egy Los Angeles megyei mozinak. Ha egy ország nem nevezte egy filmjét, de a Los Angelesi mozis kritériumnak megfelel, a többi kategóriában még jelölhető marad, egyedül a legjobb idegen nyelvű film kategóriában nem jelölhető. Így kaphatott idén jelölést az R.R.R. című látványos indiai mozi a legjobb betétdal kategóriában annak ellenére, hogy India nem ezt a filmet nevezte Oscarra.

A szavazás módja

A legtöbb kategóriánál ez borzasztó egyszerű. Minden szavazó egyetlen szavazatot adhat le a kategóriájában. Az öt legtöbb szavazatot kapóból lesz az öt jelölt, és végül hasonló módszerrel ebből az ötből választják ki a kategória győztesét. Ez az egyszerű módszer azonban nem érvényes a legjobb film, a legjobb rövidfilm és a legjobb idegen nyelvű film kategóriákban. Utóbbi két kategóriában bizottságok döntenek, és elvárás, hogy kizárólag azok szavazhatnak, akik látták a jelölhető filmek egy előre meghatározott százalékát. Mindez azért alakult így, mert az Akadémia korábban hajlamos volt megfeledkezni az adott év legfontosabb idegen nyelvű filmjeiről, például annak idején óriási blama volt, amikor az Amélie csodálatos élete még csak a jelölésig sem jutott. Ebben a két kategóriában a jelölteket úgynevezett preferencia-szavazással választják ki. (a magyarázatot lásd később)

A legjobb film kategória nemcsak azért különleges, mert nemcsak öt, hanem tíz jelöltje is lehet, hanem azért is, mert egészen különleges módon választják ki a győztest. A kategóriára az összes branch összes tagja szavazhat, a győztest preferenciaszavazással választják ki. A preferenciaszavazásban a szavazók nem egy jelöltre szavaznak, hanem sorrendbe állítják a kedvenceiket a legkedveltebbtől az általuk legkevésbé kedveltig. Ha egy film legalább 50 százaléknyi első helyezés szavazatot kap, automatikusan nyer. (nagyon valószínűtlen, hogy ez előforduljon) Ettől kezdve a legkevesebb első számú szavazatot kapott film szavazólapjait újra elosztják azon tagok szavazatai között, akik az első helyre helyezték. Ez a folyamat folytatódik, kiiktatják a legalacsonyabb szavazattal rendelkezőket, és szükség szerint újra elosztják a harmadik és negyedik kedvencek között egészen addig, amíg egy film át nem lépi az 50%-os küszöböt. A cél az, hogy azt a filmet díjazzák, ami mögött konszenzusos döntés áll – azt, amelyiket az Akadémia legtöbb tagja kedvencének nevezne, vagy legalábbis közel áll hozzá.

Peter Jackson

Peter Jackson a Gyűrűk ura rendezője és stábja (Fotó: M. Caulfield/WireImage)

Minden Oscar-szavazó megnéz minden jelölhető filmet?

Ez lenne az ideális helyzet, csakhogy a valóság távol áll ettől. Bár az Akadémia tagjainak többsége a napjai nagy részét filmkészítéssel tölti, ez még nem jelenti azt, hogy sok filmet néznének. Ráadásul az Akadémia még csak arra sem kötelezi őket, hogy legalább a jelölt filmeket megnézzék: ki-ki a lelkiismeretével számol el ebben.

Miért nem mindig az a film nyer, ami tényleg a legjobb?

Egyrészt legjobb film fogalma teljesen szubjektív, mindenkinek más film áll közel a szívéhez, másrészt a kérdés tényleg jogos, mert viszonylag gyakran kerülnek ki olyan filmek győztesként, melyek látszólag senkinek sem igazán nagy kedvencei, ellenben legalább nem is nagyon utálják őket (legutóbb ilyen volt például a CODA). Az Oscar-rendszer egyáltalán nem igazságos, és nem is lehet az, amíg a szavazóktól nem várják el, hogy az összes jelölhető filmet megnézzék, ami – az egyéb filmes elfoglaltságaik miatt – sohasem fog megtörténni. Ennek köszönhetően a szavazók főképp azokat a filmeket nézik meg, amikről hallanak, és amiket egy tőkeerős stúdió egy masszív kampánnyal az orruk elé tol. A kisebb, kevésbé nagy hátszéllel rendelkező, ugyanakkor minőségi filmek gyakran már ott elvéreznek, hogy a jelölésig sem jutnak el, ugyanis a szavazó tagok jó része még csak nem is hallott róluk. Emiatt fordulhat elő, hogy gyakran igazán izgalmas, egyedi filmek maradnak jelölések nélkül.

Most és mindörökké

Fred Zinnemann, Donna Reed, Buddy Adler és Daniel Taradash a Most és mindörökké Oscar-díjas színészei, rendezője és producere (Fotó: Earl Leaf/Michael Ochs Archives/Getty Images)

Miért van szükség Oscar-kampányokra?

A fenti jelenségnek köszönhető, hogy kampányolásra van szükség ahhoz, hogy a jelölési/szavazási időszakban a stúdiók, filmforgalmazók és streaming-szolgáltatók felhívják a szavazók figyelmét a produkcióikra, és rávegyék őket arra, hogy legalább megnézzék őket. Ez nem mindig egyszerű. Képzeljük el, hogy egy kisvárosnyi emberre kell hirdetéseket és PR-t becélozni, de ez a kisvárosnyi ember nem egy kisvárosban, hanem a világ különböző részein él, például Magyarországon, ugyanis nekünk is akad pár Akadémia-tagunk. A kampányolásban segít, hogy a nagy többség három nagyvárosban, Los Angelesben, New Yorkban és Londonban tengeti az életét, ezekben a metropoliszokban (különösen az első kettőben) akár még utcai óriásplakátok formájában is megérheti megcélozni őket.

Mennyibe kerül egy Oscar-kampány?

Az Oscar-kampányokra fordított összegek egészen változatosak, a Variety szerint 3 millió dollártól kezdve 10 millióig tart a skála, már ha egy filmre egyáltalán hajlandó költeni a stúdiója. Mióta az Oscar-kampányok királya, Harvey Weinstein kiszorult a szakmából, csökkent a filmekre fordított átlagos költés összege is, de még mindig vannak kiugró számok. Az Apple TV+ például legutóbb kiemelkedően sokat, nagyjából tízmillió dollárt költött arra, hogy ők kaphassák meg a legjobb film díját, és össze is jött nekik. A pletykák szerint idén a Netflix a legagresszívebb játékos a pályán, és bár még nem jelentek meg pontos számok, úgy hírlik, hogy a Nyugaton a helyzet változatlan című filmjük sikerére vödörszámmal öntik a pénzt.

Hogyan fest egy Oscar-kampány?

Az Oscar-kampány leghagyományosabb részét a fizetett hirdetések jelentik. Ezek lehetnek utcai óriásplakátok, vagy internetes, netán print lapokban elhelyezett hirdetések (tévében ritkán szoktak Oscarért kampányolni, mert ez a hirdetési forma túl drága ehhez). Főképp szakmai lapokban, illetve oldalakon éri meg hirdetni, mivel a szavazók jó eséllyel ezeket látják nagy számban. Az Oscar-kampány plakátokat az különbözteti meg a hagyományos filmplakátoktól, hogy mindig nagy betűvel kiírják rájuk, hogy For Your Consideration (ajánljuk figyelmébe), és időnként még azt is feltüntetik, melyik kategóriákban. Szintén a hagyományosabb kampányolás részét jelentik az alkotókkal készült interjúk a szakmai lapokban.

Brad Pitt

Regina King átadja Brad Pittnek a legjobb férfi főszereplő díját, a Volt egyszer egy Hollywood c. filmben nyújtott alakításáért (Fotó: Kevin Winter/Getty Images)

Ezeknél sokkal hatékonyabb hirdetési formának számítanak a szavazóknak kiküldött személyre szóló e-mailek vagy postai levelek a film marketing-anyagaival, és nagyon fontos része a kampánynak, hogy a szavazók időben megkapják a filmeket online megtekintőkön (régebben DVD-n is küldték, de mára ez a gyakorlat nagyrészt megszűnt). Az Oscar-kampányguruk azonban leginkább a mozis vetítések, és az alkotókkal tartott személyes találkozók erejében hisznek: egy moziban látott film ugyanis általában nagyobb hatással van a nézőre, mint az, amit az otthonában néz. És annak is tagadhatatlan az ereje, ha a vetítés után a szavazó meghallgathatja az alkotó gondolatait a filmről, és utána egy személyes találkozó során (mondjuk egy vetítés után szervezett partin vagy vacsorán) felteheti neki a kérdéseit. A nagy esélyesek esetében előfordul, hogy akár 5-7 ilyen vetítést tartanak a 2-3 kiemelt városban.

Vannak a kampányolásnak szabályai, vagy mindent szabad?

Az Akadémia nagyon részletesen szabályozza a kampányolást, és a visszajelzések alapján ezt gyakran frissíteni szokta. Egészen apró részletszabályok léteznek, például pontosan szabályozzák, hogy hány és milyen jellegű marketing e-mail küldhető a szavazóknak, ahogy arra is vannak szabályok, hogy egy film köré szervezett eseményen milyen összeg költhető mondjuk egy vacsorára, vagy lehet-e valamilyen ajándékot adni a szavazóknak. Ha egy stúdió egyértelműen szabályt szeg, a filmje kizárható az Oscar-esélyesek közül, bár ilyen döntés nagyon ritkán fordul elő. Idén a To Leslie című független film szokatlan kampányát vizsgálat az Akadémia, de végül nem marasztalták el a produkciót, ám jelezték, hogy a hatására gondolkodnak, hogy jövőre szigorítsanak a szabályozáson.

A 95. Oscar-gála Magyarországon élőben nézhető a Disney+ kínálatában vasárnap este 23:30-tól kezdődően a vörös szőnyeges felvonulással, vagy a Pro7 tévécsatornán.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top