Hetven körüli színészi alakítással és több tucat rendezéssel a háta mögött Clint Eastwood már régóta Hollywood egyik legszorgalmasabb sztárja, aki olyan értelemben is párját ritkítja, hogy a legjobb filmjeit hatvanéves kora után rendezte. Ugyan az utolsó, 2021-es munkája, a Cry Macho annyira csúnyán félrement, hogy hosszú évtizedek után ez volt az első Eastwood-rendezés, ami elkerülte a magyar mozikat, ez nem jelenti azt, hogy a kor elvette volna a tehetségét. A Cry Machohoz képest csak két évet kell visszamennünk, hogy a 2019-es Richard Jewell balladájában még egy okos, kompetens és érzékeny rendezőt láthassunk kibontakozni.
A 93 éves Clint Eastwood és az érzékenység szavak sokáig nehezen fértek volna meg egy mondatban, de ahogy öregedett, a korábban leginkább kőkemény alakításairól ismert színész-rendező valóban egyre szentimentálisabbá, érzelmesebbé és érzékenyebbé vált, de a giccsessé válást szerencsére mindvégig kerülte. Eastwood a Juror #2, vagyis A 2-es számú esküdt munkacímen futó forgatókönyvet nézte ki magának búcsúzóul, amit nem saját maga, hanem egy egyelőre nem megnevezett fiatal hollywoodi sztár főszereplésével kíván leforgatni. Arról egyelőre nem szól a fáma, hogy ő maga szereplőként feltűnik-e a produkcióban.
Ez a búcsú lesz a végső?
A Warner stúdió a filmterv mögé állt, ami váratlan és jó hír, ugyanis sokáig úgy tűnt, hogy a Cry Macho lehet a mester hattyúdala a stúdiónál. Amikor David Zaslav átvette a Warner vezetését, rendet akart rakni a házban. A rendrakás részeként állítólag ki akarta rakni Eastwoodot is, mert bosszantotta a Cry Macho bukása. A kollégái felhívták a figyelmét, hogy Eastwood az állandó rendezőjük, aki a 2008-as Elveszett életek kivételével az utóbbi évtizedekben nem is forgatott máshová filmet, erre Zaslav kiakadt, hogy „Senkinek sem tartozunk szívességgel”. Ezek szerint a konfliktust sikerült rendezni, mert a Juror #2 is Warner színekben pompázó mozi lesz, egy klasszikus Clint Eastwood thriller, egy morális kihívásokkal szembenéző hőssel a főszerepben. A történet egy gyilkossági per esküdtjét követi nyomon, aki rájön, hogy valójában ő okozhatta az áldozat halálát. Meg kell küzdenie azzal a dilemmával, hogy manipulálja-e az esküdtszéket, hogy mentse az irháját, vagy felfedje az igazságot és feladja magát.
A sokszoros édesapa, Clint Eastwood korábban már többször is búcsúzott a mozivászontól. A 2012-es és nem általa rendezett Az utolsó csavarnál bejelentette, hogy ez lesz az utolsó színészi munkája, ám ehhez képest A csempészben és a Cry Machoban is szerepelt. A kilencvenes évek elején készült Nincs bocsánatban a hozzá oly közel álló western műfajtól búcsúzott el, a Gran Torinoban pedig az öntörvényű, törvények felett álló, Piszkos Harryhez hasonló karakterektől vett búcsút. Mindezek fényében tehát benne van a pakliban, hogy ha az egészsége engedi, mégsem a Juror #2 lesz az utolsó mozija, ám most a Discussingfilm információi szerint a Warnernél arra készülnek, hogy ez lesz a végső búcsú.
A 40. rendezés
Clint Eastwood rendezőként híres arról, hogy nagyon gyorsan és hatékonyan forgat, a legtöbb jelenetet megoldja egyetlen felvételből, és csak akkor ismételteti meg, ha valami nagyobb baki vagy technikai hiba zavarta meg a forgatást. Ennek fényében egy nyári forgatás mellett elég valószínű, hogy a Juror #2 már a tél folyamán a mozikba kerülhet, így ha jól sikerül, akár még az Oscar-játszmában is labdába rúghat. A film lehet Eastwood 40. rendezése, ami ahhoz képest különösen szép szám, hogy a rendezést viszonylag későn kezdte: első filmje, a Játszd le nekem a Mistyt rendezésekor 41 éves volt. Ez idő alatt kétszer kapta meg a legjobb film és a legjobb rendezés díját: először a Nincs bocsánatért, majd bő egy évtizeddel később a Millió dolláros bébiért.
A színész-rendező híres a konzervatív nézeteiről (bár 2016-ban még támogatta Trumpot, később kritizálta és elfordult tőle), és arról, hogy ennek gyakran hangot is szokott adni. Az amúgy demokrata többségű Hollywoodban ennek ellenére máig nagy tiszteletnek örvend mind ő maga, mind a munkássága, és minden színész azonnal ugrik, ha Eastwood hívja a filmjébe. Régi westernjeinek rendezője, Sergio Leone annak idején még azzal gúnyolódott rajta, hogy azt mondta, csak két arckifejezése van: a kalapos és a kalap nélküli, ám idővel színészként is sokat fejlődött, sok árnyalt és izgalmas alakítás is fűződik a nevéhez. Reméljük, a Juror #2 méltó búcsú lesz a legendától.