Gyakran felmerül a kérdés, hogy mégis mennyit keresnek az influenszerek, a digitális tartalomgyártók. A Forbes szerint Magyarországon teljesen átlagosnak számít, ha valaki százezer forintot kap egy Instagram-sztoriért, egy poszt ára pedig félmillió forint is lehet, de jól fizet az is, ha valaki a Youtube-on (is) jelen van, és nem szabad megfeledkezni a TikTokról, ami gyorsan a legnépszerűbb közösségi oldallá nőtte ki magát. Nem is csoda, hogy nagyon sok fiatal van, akit ha megkérdeznek arról, mi szeretne lenni, ha nagy lesz, mivel szeretne pénzt keresni, azonnal rávágja, hogy ő influenszerként képzeli az életét.
Az internet sok mindent elbír, a tartalomgyártók közössége pedig nagyin sokszínű, és néha pedig egészen elképesztő dolgokkal lehet sok követőt szerezni. Ami valahol érthető, valahogyan ki kell tűnni a tömegből. Persze nemcsak a furcsa vagy szokatlan, de akár káros, veszélyes, problémás tartalmak is pillanatok alatt híressé tehetnek valakit, hiszen az emberek kíváncsiak, néha egészen morbid módon, és ezt vannak, akik ki is használják. Íme egy viszonylag friss történet: egy amerikai orvos azért lett ismert a TikTokon, mert élőben közvetítette a műtétjeit. Ugyan nála ennek meglettek a következményei, de ez nem mindenkinél van így.
Az elmúlt napokban mégsem az ő esete, hanem egy teljesen másik TikTok-felhasználó tartja lázban az internetet. Az ő tartalma inkább a furcsa kategóriába esik. Pinkydoll, azaz valódi nevén Fedha Sinon ugyanis azzal lett híres, hogy élő közvetítéseiben úgy viselkedik mint egy NPC. Az NPC egy betűszó, jelentése non-player vagy non-playable character, és azokat a karaktereket, mellékszereplőket hívják így a videójátékokban, amiket nem mi, vagyis a játékosok irányítanak. Az NPC-k általában nincsenek túl jól kidolgozva, például nincs személyiségük, ugyanazokat a mondatokat, mozdulatokat ismételgetik, és így tovább. (És igen, egy öntudatra ébredt NPC-t alakított Ryan Reynolds a Free Guy című filmben.)
Mint a fenti videóból is látszik, Pinkydoll ún. ajándékokat kap a nézőitől, fagylalttölcsérek, rózsák, fánkok és miegymás tűnik fel a képernyőn, ő pedig ezekre reagál úgy, mintha egy robot lenne. És hogy miért teszi mindezt, mert az ajándékok pénzt hoznak a házhoz. Neki pedig erre nagy szüksége volt, mint a Vice-nak elárulta, volt egy takarítással foglalkozó cége Montreálban, de sajnos elveszítette ezt a bevételi forrását. „Pénzre volt szükségem, hogy etessem a gyerekemet és kifizessem a számlákat. Nem volt munkám, ezért úgy döntöttem, a TikTokon keresztül próbálok pénzt keresni. Nem számítottam arra, hogy ilyen népszerű leszek és ennyi bevételem lesz majd belőle.”
Mint elmondta, eleinte napi 250 dollárt keresett, majd amikor berobbant a köztudatba, ebből napi 7000 dollár lett, persze ennek egy része más forrásból származik, van ugyanis OnlyFans fiókja is, de tény, hogy a tiktokos közvetítések is alkalmanként több ezer dollárt hoznak a konyhára. De miért pont ilyen tartalmakat kezdett el gyártani? Állítólag valaki azt mondta neki, hogy nagyon hasonlít egy NPC-re, és ugyan még mindig nem tudja pontosan, ez mit jelent, tudta, hogy a videójátékokból kell ellesnie, hogyan is kell viselkednie a kamerák előtt.
Ugyan lehet, hogy nem mindenki érzi magáénak az olyan tartalmakat, amiket Pinkydoll csinál, pillanatok alatt internetes szenzáció lett belőle, volt olyan közvetítése, ami egymillió megtekintést hozott össze, és olyan rajongókat tudhat a sorában mint az ismert amerikai dalszerző, producer és rapper, Timbaland. És még Lynda Carter, az igazi WonderWoman is megosztott magáról egy fagylaltos képet utalva Pinkydoll egyik legnépszerűbb bejelentkezésére.
Persze bőven akadtak olyanok, akik szerint borasztóan kellemetlen, amit csinál, és hihetetlen, hogy ilyesmivel lehet pénzt keresni, ez már tényleg azt jelzi, hogy itt a világ vége, a Twitteren több ilyen posztot is lehet találni. „Nem igazán érdekel, mit mondanak rólam az emberek. Ha azt akarják hinni, hogy ez vagy az vagyok, nekem mindegy. A lényeg, hogy én vagyok nyerő pozícióban” – reagált a kritikákra.
Bár sokan Sinonnal azonosítják ezt a fajta tartalmat, nem ő az egyetlen ún. NPC streamer. A trend elindítója Natuecoco, egy japán TikTokker volt, akinek csak ezen a platformon 1,5 millió követője van. És sokan követték a példáját, ilyen például Cherry Crush, aki a TikTokon AI Tamagotchinak nevezi magát. Ő egyelőre szerényebb követőszámmal rendelkezik, de Youtube-on őt is egymillióan követik. Szerinte abban rejlik az ilyen tartalmak sikere, hogy odaragasztja az embereket a képernyő elé, kíváncsiak, hogy mi lesz a következő reakciója vagy hogy elront-e valamit. Tisztázta azt is, hogy szerinte semmi szexuális nincs ezekben a közvetítésekben, egyszerűen csak viccesek és szórakoztatóak.
Erre a kijelentésre azért volt szükség, mert sokak szerint ez is csak egyfajta online szexmunka, ráadásul egy olyan platformon, ami a fiatalok és gyerekek által könnyen elérhető. Carly Kocurek médiakutató szerint viszont lehet, hogy Cherry Crush-nak ártalmatlanok a szándékai, de hogy a fogyasztóknál ez hogyan csapódik le, az már más kérdés. Egyesek szerint az emberek a kontrollfétisüket élik ki az ilyen élő közvetítések során, hiszen akár ajándékokkal, akár kommentekkel ők irányítják, hogy mit csináljon az, aki a képernyőn szerepel.
Meredith Dietz humorista és újságíró is feltette a kérdést egy saját TikTok-videóban, illetve azt is, mennyire dehumanizáló ez a résztvevők számára .„Persze, hogy az, de jobban elembertelenít-e mint egy irodai munka? Egyszerűen mindennek van piaca. Ugye tudod, hogy az emberek tégelyben árulják a fingjukat?” – tette hozzá.
Az utóbbi pedig nem vicc, volt olyan tiktoker, aki kétszázezer dollárt keresett azzal, hogy a befőttesüvegbe zárult szellentését árulta, vagy ott van Belle Delphine, egy vlogger, aki többek között arról várt ismertté, hogy egyszer csak elkezdte árulni a fürdővizét. Delphine-nek követői is akadtak, egy streamer, Amouranth döntött úgy, hogy belefog egy hasonló üzletbe, és a fürdővizet tartalmazó üvegért 99 dollárt kért. De ha már a streamerekről van szó, külön műfajt jelentenek az ún. a fürdőruhás streamek, akik gumimedencében üldögélve beszélnek a követőiknek. Ez nem új jelenség, és persze ezzel kapcsolatban is felmerült, hogy mégis mi számít szexuálisan szuggesztív tartalomnak.
Sokan megjegyzik azt is, hogy itt is tetten érhető a kettős mérce, ha egy nő készít ilyen tartalmakat, akkor sokkal könnyebben meghurcolják, sokkal több negatív visszajelzést kap, mintha egy férfi tesz úgy, mintha egy videójáték mellékszereplője lenne. Tegyük hozzá, hogy az NPC-k utánzása évek óta népszerű interneten, különösen azért, hiszen azok elég furcsán tudnak viselkedni, különösen, ha valami hiba adódik. Ahogyan – nevezzük így – a virtuális borravaló sem újdonság, a TikTok 2021-ben vezette be, és már akkor felmerült, hogy mennyire problémás ez a rendszer, a BBC egy cikket is írt arról, hogy a tartalomgyártók a digitális ajándékokkal hogyan tudják “kihasználni” fiatal követőiket.
De mi a lényeg? A felhasználók valós pénzért virtuális érméket vehetnek, amikből ajándékokat is vásárolhatnak, és ezeket elküldhetik kedvenc tartalomgyártójuknak. Hetven érme most 370 forintba kerül, és “szerencsére” vannak egyérmés ajándékok, de vannak, amik több ezer érmébe kerülnek. És nem nehéz belátni, hogy a tartalomgyártók szempontjából az az igazán hatékony, ha minél kevesebb belefektetett energiával tudnak minél több érmét, ajándékot begyűjteni. Hozzá kell tenni, lehet, hogy úgy tűnik, hogy könnyű pénz NPC-ként viselkedni akár órákon keresztül, de azért érdemes feltenni a kérdést, hogy mi magunk erre képesek lennénk-e.
Vannak, akik azzal érvelnek, hogy Pinkydollt és társait nem is kell sajnálni, hiszen saját maguk döntöttek úgy, hogy a kezükbe veszik a sorsukat, és ilyen módon próbálnak jó életet biztosítani maguk és/vagy családjuk számára, valójában ők ülnek a kormánynál, és vannak, akik gratulálnak is nekik, hogy sikerült megtalálni annak a receptjét, hogyan lehet gyorsan sok pénzt keresni. Mások szerint viszont ennek káros következményei lehetnek, Rachel Kowert kutatópszichológus szerint videójátékokban már régóta feszegetik a határokat azzal kapcsolatban, hogy egy játékos mit tehet a szereplőkkel, ezek a tartalmak pedig erre játszanak rá egy kicsit, ráadásul mivel az NPC-streamerek többsége nő, erősítheti is ezzel a nemmel kapcsolatos káros sztereotípiákat.