Hiába jött ki győztesként az Amber Hearddel folytatott pereskedésből, olyan botránycunamit szabadított magára, hogy Amerikában Johnny Depp egyszerűen túl rizikós, túl kiszámíthatatlan, túlságosan balhés színésszé vált. A hollywoodi stúdiórendszer nem szereti az efféle kockázatokat, így Depp karrierjét inkább leírták: persona non grata lett. Franciaország azonban már régóta híres arról, hogy valósággal keblére öleli azokat az amerikai rendezőket és sztárokat, akiknek a hazájukban befellegzett. Itt él és alkot évtizedek óta Roman Polanski, náluk forgatta a legújabb – és talán utolsó – filmjét Woody Allen, sőt még az olyan balhéból balhéba szálló sztárjaikat is egyfolytában foglalkoztatják, mint például Gérard Depardieu. Ebbe az illusztris névsorba csatlakozott most be Johnny Depp, aki egyenesen egy francia királyt alakít a Jeanne Du Barry – A szerető című moziban.
A túlkoros kurtizán
XV. Lajos király el volt kényeztetve szeretők terén. Ágyasa volt a legendás Madame Pompadour, majd a halála után némi szünettel következett Jeanne Du Barry grófné, aki a nemesi címet házasság útján szerezte, ám valójában egy közkedvelt kurtizán volt a francia nemesség körében. A francia színész-rendező-modell Maïwenn nemcsak a bőrébe bújt a legendás szeretőnek, hanem ő rendezte a róla szóló filmet is. Ennek azért akad egy kisebb szépséghibája. Jeanne Du Barry mindössze 25 éves volt, amikor megismerkedett XV. Lajos királlyal, és bár Maïwenn még mindig csodaszép nő, amikor a filmben valaki azt mondja rá, hogy „fiatal lány”, akkor azért egy kicsit kuncognom kellett.
Értem, hogy a sztori hosszú éveket ölel át, és nem lehetett volna olyasvalakit találni, aki korban a fiatal és az idősebb Jeanne-t is el tudja játszani, de ilyenkor általában az jelenti a megoldást, ha egy korban pont a két véglet között elhelyezkedő színész kapja a szerepet, akit némi sminkkel fiatalítani és öregíteni is lehet. Maïwenn sajnos inkább a második véglethez állt korban közelebb, és én egyfajta színészi hiúságnak látom, hogy mégis ő bújt Jeanne Du Barry bőrébe. Biztos lesznek, akik ezen könnyebben túl teszik majd magukat, mint én, de engem kizökkentett a film élvezetéből.
Johnny Depp, a színész
Maïwenn rendezőként sokkal jobb munkát végez, mint színészként. Az elején eldönti, hogy mindent és mindenkit kizárólag Jeanne Du Barry szemén keresztül láttat, és ehhez végig tartja is magát. A trónörökösről, XVI. Lajosról például hiába tudjuk, hogy Franciaország egyik legpazarlóbb, legrosszabb királya volt, mivel Jeanne-nal mindvégig kedves és megértő volt, ebben a filmben a szimpatikus karakterek sorát gyarapítja. Mária Antónia elkényeztetett, beképzelt csitriként jelenik meg a történetben, mert nem akar szóba állni Jeanne-nal. XV. Lajosról pedig még a film végén sem tudjuk meg, hogy valójában milyen uralkodó volt, ugyanis a szeretője ebből semmit nem tapasztalt, ők ketten csak jól érezték magukat együtt, Jeanne pedig nem mutatott érdeklődést az ország ügyei iránt.
Emiatt a Jeanne Du Barry – A szerető elsősorban két dologra fókuszál: arra, hogy bemutassa, hogyan lesz Jeanne és XV. Lajos kapcsolatából valódi szerelem, és arra, hogy részletekbe menően bemutassa a korabeli nemesi etikettet, és ha kell, akár ki is nevettesse azt. Rendszeresen űz gúnyt „a királynak nem fordíthatsz hátat” szabályból, de azt is módszeres precizitással viszi végig, hogyan próbált a korszakban valakit kitaszítani magából az úri társaság.
Mindehhez Versailles csodás kertjei és termei adják a festői hátteret, Johnny Depp és Maïwenn színészi képességei pedig a mélységet. Jó látni, hogy Depp ezúttal nem bújik maszkok tömkelege mögé, és nem egy rajzfilmfigurát, hanem egy valódi embert alakít, méghozzá meglepően jól. A színész egy ideje hajlamos volt átaludni a szerepeit, de XV. Lajosként a jelenléte kellően intenzív, és nem érezzük azt – mint oly sokszor –, hogy unta volna a forgatást. Talán a francia nyelv használata villanyozta fel ennyire? Nagy comebacknek azért nem mondanám a Jeanne Du Barry – A szeretőt, de azt tényleg bizonyítja, hogy korai még leírni Johnny Deppet, a színészt.
A Jeanne Du Barry – A szerető október 12-től látható a hazai mozik műsorán.