A Z generáció nem kér a szexjelenetekből – de lehet ennél is szexmentesebb Hollywood?

Rakita Vivien | 2023. November 18.
Hollywoodból szépen lassan kikopik a szex, a Z generáció viszont felgyorsítaná a folyamatot: minél kevesebb szexjelenetet akarnak látni a mozikban.

Hiába ábrázolja az Eufória drogmámorban egymáshoz dörgölőző testekként a Z generáció tagjait, egy új felmérés szerint ők nagyon nem így akarják látni saját magukat. A Kaliforniai Egyetem Tinik és képernyő című kutatása 1500 Z generációs fiatalt kérdezett meg a médiafogyasztási szokásaikról. A romantikus kapcsolatokat ábrázoló témakörben a 13 és 24 év közötti korosztály válaszolt, akik nagy része (51 százalékuk) azt szeretné, ha kevésbé a szerelemre, és inkább a plátói, baráti kapcsolatokra fókuszálnának a sorozatok és filmek.

48 százalékuk még ennél is tovább ment: szerintünk a „szex és a szexuális tartalom szükségtelen a legtöbb sorozat és film cselekményéhez”.

 

Azaz: a Z generáció kevesebb szexet akar látni…Az amúgy is egyre erotikamentesebb Hollywoodban. A fősodorbeli blockbusterek ugyanis az évek során egyre sterilebbé váltak. Elég csak megnézni 2022 tíz legtöbb bevételt hozó filmjét: egyetlen egyben sem láthatsz intimitást.

Nincs szükség már James Bond ágyjeleneteire

Annak ellenére, hogy az eredeti Top Gun éppen az emlékezetes szexjelenetéről (is) híres, a tavaly a legsikeresebb produkcióvá vált folytatásban bármi, ami Maverick és Penny között történhetne, kamerán kívül esik meg. De ugyanígy puritánabbá vált az Avatar második része is – hiába volt a na’vik kapcsolódása meghatározó momentum a 2009-es filmben, 2022-ban az űrlények sem rakják össze a farkukat. Sőt, 2021-ben még a szexjeleneteivel fémjelzett James Bond-filmekből is kikoptak ezek a szekvenciák: a Nincs idő meghalniban Bond szó szerint szemérmesen elfordul (!) Ana de Armas Palomája elől, mikor felveszi a szmokingját.

A viktoriánus korban ragadtunk

„A stúdiók a kulturálisan és nyelvezetében lehető legkönnyebben hozzáférhető produkciót akarják megcsinálni. És az micsoda? A szuperhősfilm” – foglalta össze az utóbbi évtized Hollywoodját Matt Damon egy interjúban. És bár a mozipénztárakat konzekvensen uraló Marvel jelenleg látszólag épp haldoklik, eddigi dominanciája elég volt ahhoz, hogy gyökeresen átírja a mainstreamet.

A szexualitás ugyanis sosem volt faktor az MCU-ban. Eltekintve a Vasemberbéli Tony Stark playboy-életmódjától, vagy a Vasember 2-ben Natasha Romanoff kezdeti tárgyiasításától – utóbbit szerencsére szintén levetkőzte a stúdió. A párok maximum ártatlan csókot váltottak egymással, kacér pillantásokat, megjegyzéseket váltottak, egészen az Örökkévalókig. Az MCU első szexjelenetét ugyan óriási csinnadrattával jelentették be, a valóság viszont pont annyira ért fel a hype-hoz, mint az egyszeri Tinder-szájhős félperces ágytornája. Aztán megkérdezték, hogy nekünk is jó volt-e.

Nem volt az. Az Örökkévalókban látott mondhatni szemérmes ölelkezés csak aláhúzta a Marvel puritán nézeteit a szexualitással kapcsolatban. Nem véletlenül: a stúdió, mint azt Matt Damon is megfogalmazta, a legszélesebb közönséget igyekszik megszólítani a profitmaximalizálás érdekében, gyerekeket-felnőtteket egyaránt. A gyerekek és tinik pedig feszengenek, ha a szüleikkel filmezve szexjelenetbe botlanak – ennek elkerülésére jött létre amúgy a CringeMDB, ahol kikereshető, hogy van-e egy filmben bármiféle meztelenség vagy szex. Vagyis szülőbiztos-e.

Ugyanakkor a tévéből bár kiszökött az erotika, az interneten minden eddiginél könnyebben hozzáférhetővé vált a pornó – ez a korosztály pedig a net legmélyebb bugyraiban szocializálódott. Talán a pornókultúrára adott túlkompenzáló válasz az erkölcsrendészekként fellépő Z generációsok?

„A szex általános elterjedt dologgá vált a médiában. Az OnlyFanstől a többi pornóoldalon át a szexmunkások reprezentációjáig, ha az ember ilyen fajta tartalmat akar látni, rengeteg helyen megtalálhatja. Azt gondolom, hogy a médiafogyasztást teljesen más célból tesszük, mint ha pornót nézünk” – reagált a NewsTalk rádióműsorában a kutatás eredményére a Z generációs Adam.

Ebből kiindulva pedig valószínűsíthető, hogy bár a mozinézők többsége úgy érzi, kikopott Hollywoodból a szex, az online térben aktív korosztály az őket körülvevő netes szexdömping miatt ezt nem érzékelik.

Az öncenzúra egyszer már megbukott

Hollywood a kezdetektől öntötte magából a túlfűtött filmeket, azonban 1927-től egyre hangosabbá váltak azok a hangok, melyek szerint a bűnözés, az erotika, de még a káromkodás filmes megjelenése sérti a közerkölcsöt. Ezért 1934-ben egy William Hays nevű politikus (a kor Dúró Dórája) összeállította a ma már Hays-kódexként ismert szabálykönyvet, mellyel Hollywood 30 éven át cenzúrázta önmagát. Eszerint – a teljesség igénye nélkül – nem szerepelhetett a filmekben istenkáromlás, meztelenség, kábítószerek, fegyverek, szenvedélyes csókolózás vagy hűtlenség.

Bár továbbra is léteztek bűnügyi vagy romantikus filmek, a bűnelkövetők a sztori végén meghaltak/megtértek/börtönbe kerültek; a szerelmesektől pedig szemérmesen elfordult a kamera. Ugyan ez korlátozta a rendezőket, ők mégis megkerülték a szabályokat – mint Alfred Hitchcock az Észak-északnyugatban (1959), mikor egy alagútba hajtó vonat implikálta a szerelmesek közti eseményeket.

A Hays-kódex eltörléséhez (többek között) az egyre fiatalodó közönség vezetett, akik olyan filmeket akartak nézni, mint az akkori fősodornál jóval szexibb és erőszakosabb Bonnie és Clyde (1967). Így 1968-ban az öncenzúra megbukott, a helyét a ma is működő korhatárbesorolás vette át.

Most is a fiatalok hozzák a változást

Ahogy Paul Verhoeven rendező is mondta, „a szex a létezés esszenciája. Anélkül nem létezne egyetlen faj sem. Miért kell ezt titkolni? Újfajta puritánság uralkodik manapság.” Verhoeven már csak abból a szempontból is megragadta a lényeget, hogy a Z generáció szex iránt averzív tagjait manapság „puritinik”-nek gúnyolják. „Szerintem ők csak egy nagyon hangos kisebbség a valósághoz képest” – mondta a Rolling Stone-nak a 19 éves TikToker, Alastair. Szerinte az ő véleményüket azért halljuk meg jobban, mert ők kerültek a TikTok/Twitter/Reddit tetejére az alkalmazások algoritmusának köszönhetően.

„Bár az igaz, hogy a fiatal felnőttek kevesebb szexet akarnak látni a tévében és a filmekben, a felmérés valójában azt üzeni, hogy több és más fajta kapcsolatok megjelenítésére vágynak az általuk megtekintett médiában”

 – magyarázta Dr. Yalda T. Uhls, a tanulmány társszerzője. Hozzátette, hogy „tudjuk, hogy a fiatalok magányosságtól szenvednek és mintázatokat keresnek az általuk fogyasztott művekben. Míg néhány történetmesélő a szexet és a romantikát a karakterekkel való nézői azonosulás felgyorsítására használja, fontos lenne, ha Hollywood felismerné, hogy a fiatal felnőttek olyan történeket akarnak látni, ami a kapcsolatok teljes spektrumát bemutatja.”

Jelenet a Szexoktatás c. sorozatból

Viszonylag fiatal felnőttként ezzel egyet is tudok érteni: frissítő látni, amikor egy férfi és egy női karakter között megmaradhat a viszony barátság szintjén (mint a Shang-Chi és a tíz gyűrű legendájában), amikor egy nő nem a férfi relációjában létezik és nincs tárgyiasítva (például a Barbie-ban). És aláírom azt is, hogy – miután évek óta sorra esnek ki a csontvázak a szekrényből – régen valóban problémásak voltak egyes szexjelenetek felvételei (lásd Az utolsó tangó Párizsban).

Ugyanakkor azt gondolom, a 2016-ban útjára indult #Metoo-mozgalom mentén megszületett intimitás koordinátor szakma képes kiküszöbölni a szexjelenetek kamerák mögötti kizsákmányoló, tárgyiasító mivoltát. Főleg úgy, hogy erről azóta is folyamatos a párbeszéd, ami lehetővé teszi a színészek biztonságérzetét munka közben.

Ezt pedig el is várja a Z generáció, a társadalmilag a legtudatosabb korosztály. Ahogy az is tény, hogy – és ez minden eddiginek ellentmond – a Z generáció jóval szabadabban áll a szexualitás témaköréhez, mint elődeik. Még annak ellenére is, hogy egy tanulmány szerint kevesebb a laza szex a köreikben, mint idősebb társaiknál volt.

Hiszen ez a legkevésbé konzervatív korosztály a házasság előtti szexet és az LMBTQ-kapcsolatokat illetően (egy felmérés szerint a generáció tagjainak 20 százaléka az LMBTQ-közösséghez tartozónak vallotta magát), kíváncsiak és felfedezésre készek. Akkor milyenek lehetnek a Z generáció-kompatibilis szexjelenetek?

A jövő szexjelenetei

Ahogy az az Örökkévalók félresikerült szeretkezés-félperce is megmutatta: a szexben nem maga az aktus a lényeg. „Ha szexet akarsz mutatni a vásznon, annak semmi köze nem lehet ahhoz, hogy csak bámulsz két szexelő embert. A viselkedéssel kell összefüggésben lennie” – magyarázta egy interjúban Luca Guadagnino, aki a rendkívül érzéki Szólíts a neveden rendezőjeként pontosan tudja, mitől működik a filmen az erotika.

Ezt erősíti meg a Paul Mescal és Andrew Scott főszereplésével készült idén bemutatott All of Us Strangers direktora, Andrew Haigh is. „Fontos volt számomra bemutatni a szex szubjektív természetét és azt, hogy milyen érzés – az idegesség, az izgalom, a fizikai érzése annak, ha valaki megérint, és ez mit tesz veled.” Hozzátette, hogy

„egy szexjelenet legalább olyan fontos lehet a cselekményben, mint egy veszekedés vagy egy jelentőségteljes párbeszéd.”

All of Us Strangers (2023)

Megkockáztatom, hogy ezt az őszinteséget hiányolja a Z generációs válaszadók azon 48 százaléka, akiknek elege van a szexjelenetekből. Akik öncélú, kizsákmányoló, a pornó határán egyensúlyozó jelenetekkel találkoznak akkor is, ha csak bekapcsolják a tévét. Igen, most egészen konkrétan Sam Levinson munkásságára, az Eufóriára, illetve még inkább az azóta meg is bukott Az idolra gondolok. A feleslegesen túlfetisizált jelenetek gyakori vendégek az HBO-nál (vegyük akár a Trónok harca korai szezonjait).

Ugyanakkor általánosságban véve a streaming szolgáltatóknál és – a fenti példákból is kiindulva – a független filmeknél jó eséllyel találunk autentikus, az emberi tapasztalást szenvedéllyel, érzékkel és diverzen ábrázoló szexualitást. Mégpedig azért, mert itt az alkotóknak – a hollywoodi fősodortól eltérően – lehetőségük van olyan történeteket elmesélni, amik esetleg szűkebb réteget (talán pont a Z generációt?) szólítanak meg.

A Holdfény, a Portré egy lángoló fiatal lányról vagy A szobalány queer szerelmekről mesél, független filmekként kritikai és közönségsiker lettek. De nem véletlenül tett szert elsöprő népszerűségre a Normális emberek vagy a Bridgerton sem, pedig ezek a szériák heteronormatív párokat mutatnak be. A Szexoktatás nemcsak az intimitásról beszél, hanem kényelmetlen és tabu témákról is edukál.

A szex eszköz is lehet a cselekményben, mint az Utódlásban, ami Roman pszichéjének feltérképzésére szolgál, a Hatalmas kis hazugságokban a kapcsolatok sötét oldalát mutatja be, a hamarosan mozikba kerülő Szegény párákban pedig az önkifejezés módja és Bella felnövéstörténetének közvetítője. Erotikus és őszinte jelenetek ezek, melyek mély emberi intimitást ábrázolnak – ezt pedig azt hiszem a Z generáció is értékeli.

(Forrás: IndieWire, The Take 1 és 2)

Exit mobile version