nlc.hu
Szabadidő
A csákberényi metrókocsi története

Mégis mit keres egy földbe ásott szovjet metrókocsi egy Fejér vármegyei kisvárosban?!

Még egy hét sem telt el az új évből, máris ráakadtunk a magyar vidék talán legbizarrabb rejtélyére. Kiderült, hogy nem is akármilyen története van a szebb napokat látott kocsinak.

Magyarország furcsa hely: a hamburger csalamádés, a demokrácia illiberális, a főváros vízfej, ha józanok vagyunk, azért veszekszünk, ha részegek, azért, tapsolunk, ha leszáll a repülő… Szóval furcsa, na.

De annyira talán mégsem az, hogy ne akadna meg az anyósülésen gyanútlanul bámészkodó szeme egy földből kiálló metrókocsin.

Főleg, ha az a metrókocsi Budapesttől 80 kilométerre bukkan fel. (Na nem mintha a fővárosban normális lenne az ilyesmi.) Valahol Csákberény környékén voltunk, Fejér vármegye peremén, amikor a drogok hatni kezdtek amikor megláttuk a klasszikus vonalvezetésű szovjet kocsit, amelyet már a 3-as vonalon is rég lecseréltek. Nem hittünk a szemünknek, így gyorsan félre is húzódtunk, egy nem kevésbé szürreális fal mellé (erről később), és kiszálltunk, hogy meggyőződjünk róla, hogy nem csak valami kollektív hallucináció áldozatai lettünk-e.

Csákvári metrókocsi

Fotó: Neményi Márton

Még akkor sem voltunk biztosak benne, hogy valódi, amikor konkrétan a tetején álltunk (aztán inkább lejöttünk, nem tűnt biztonságosnak a papírvékony kaszni), de szerencsére a saját érzékszerveinknél jóval megbízhatóbb céleszköz, a Google megnyugtatott: nem képzelődünk, a metrókocsi ott van. Mi több, lassan tíz éve mered ki a talajból.

Sok minden mondjuk nem derült ki arról, hogy mi ez, hogy került ide és mégis mit akartak vele üzenni azok, akik félig beleásták a földbe, de amit összebogarásztunk, azt most megosztjuk. Az úgy volt, hogy Csákberénybe költözött egy vállalkozó kedvű mecénás, Takács József Lajos, művésznevén Layota – egyébként svéd-magyar állampolgár –, és a régi malomnál alapított egy kulturális és sportegyesületet a klasszikus Fonográf-album után szabadon Na mi újság Wagner Úr? néven (így, vessző nélkül – ahogy egyébként az eredeti albumborítón is szerepelt!), amely bizarr domborművet is kapott a falra. Amikor pedig Pesten nagyban dúlt a metrókocsiháború (a főpolgármesterközi, orosz szálakkal és korrupcióval átszőtt botrányokat most meg sem próbáljuk felidézni),

Layota úr egyszerűen vett egy szovjet példányt és odaszállíttatta az egyesület központja mellé, a mezőre.

A területre egyébként korábban villaparkot és golfpályát építettek, ezekből azonban nem lett semmi. 2014-et írunk, és hogy még viccesebb legyen a sztori, az intézmény semmiféle hírverést nem szervezett köré, a metrókocsi egyszerűen csak megjelent a semmiből, a helyiek is csak találgattak, mi ez az egész. Főleg, hogy sínekkel együtt érkezett, amelyeket ferdén fektettek le, így olyan hatást keltett az installáció, mintha a kocsi a földből jönne éppen fel – vagy abba menne bele.

Csákvári metrókocsi
Megnézem
Összes kép (8)

Az egész mulatság egyébként nem is lehetett olyan drága, a BKV akkoriban félmillió és 900 ezer közötti áron hirdette a feleslegessé vált szovjet kocsikat; lehet, hogy a szállítás, a sínek lefektetése, a területrendezés drágább volt, mint maga az objektum.

Csak 2016-ban vált világossá, hogy ez igenis egy műalkotás, amelynek saját gondolatisága, sőt! Igazi Mondanivalója van. Ebben az évben avatták ugyanis fel a land art műfajába tartozó installációt, amelyet addigra – Zsemlye Ildikó Munkácsy Mihály-díjas szobrász- és éremművész terve alapján részben tényleg beástak a föld alá, pontosabban csinos, teraszos dombot kerítettek a feneke köré. Mint a művész elárulta, a metrókocsi a reményt, a jövőbe vetett hitet jelképezi azzal, hogy a földből az ég felé tör éppen, ráadásul nyugati irányba, ami külön bukét ad a szovjet járműnek.

Az eleve összefirkált kocsit végül két menő svéd graffitiművész, Khaos és Fits festette össze. A kocsi azóta többféle ünnepi díszt kapott, egyszer, március 15. körül például trikolórba öltöztették; nem tudni, ez is a két alkotó műve-e, de valószínűleg igen, hacsak nem alakult azóta az egyébként csodálatos Csákberényben nemzetközi színvonalú graffitis közösség.

Csákvári metrókocsi

Fotó: Neményi Márton

A lényeg, hogy a metrókocsi azóta is ott áll és alighanem ott is marad, amíg az enyészet be nem végzi a dolgát. Annak, aki nem próbál mindenáron mindenben értelmet keresni (tehát a gyerekeknek és a boldog felnőtteknek) nagyszerű családi program is lehet, hát még akkor, ha az ember metrófetisiszta is: ilyen közelről és felügyelet nélkül csak itt, Csákváron lehet ma Magyarországon metrókocsit nézni. Vagy felmászni rá (ezzel mondjuk tényleg óvatosan), vagy belesni. Úgyhogy irány a romantikus nevű 8126-os út, meg se álljatok Csákberény Budapesttől távolabb eső határáig, és metróra fel!

Mi addig is körbefotóztuk nektek.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.