Manapság, ha egy baráti társaság összeül egy kellemes beszélgetésre, szinte biztos, hogy legalább egy valaki – akár csak egyetlen mondat erejéig is -, de megemlíti az internet legújabb, impulzusvásárlásokra támaszkodó oldalát, a Temu-t. Az oldal ugyanis hatalmas sikert könyvelhet el a magyar vásárlók körében, filléres termékeinek, bődületes akciós ajánlatainak és ingyen ajándékainak köszönhetően.
Bár a Temut csak az utóbbi időben kapták fel igazán a magyar vásárlók, azt tudni kell, hogy a cég már 2022-ben elindult és eredetileg csak az ázsiai piacot célozták meg vele. Egy idő után aztán a tulajdonos rájött, hogy óriási lehetőség van az általa kínált szolgáltatásban szerte a világon: vásárolt egy hirdetési felületet a Super Bowl alatt, a többi pedig már történelem. A Temu applikációjának letöltése mindezek után elképesztően megugrott és ma már szinte nem lehet úgy rákeresni adott termékre, hogy ne rögtön az ő oldaluk ajánlatait dobja fel Google a gyanútlan vásárlónak.
Mégis, mi itt a probléma?
Bár korábban már írtunk róla, hogy milyen komoly kérdéseket vethet fel a szolgáltatás használata, úgy tűnik, a kezdeti elégedettség után egyre többen mérgelődnek az oldallal kapcsolatban.
Ha most félre is tennénk a Temu neve kapcsán felmerülő adathalászat, rosszindulatú kémprogramok, hamisítványok, nyomasztás és a kényszermunka kérdését, még mindig ott marad az emberben az az égető kérdés, hogy vajon megérkezik-e valaha is számára a világ túlfeléről rendelt csomag.
A saját tapasztalatomból erre a kérdésre azt az egyszerű választ adnám, hogy: nem.
Súlyos késések
Bevallom, éveken keresztül nem mertem rendelni olyan oldalaktól, amelyek filléres termékeket kínálnak, mindössze kéthetes szállítási időt ígérve. Talán ez nem is akkora csoda, hiszen számos rémtörténetet lehetett hallani olyan vásárlóktól, akik a Temu ˝elődeitől˝ (AliExpress vagy Shein) rendeltek, majd nem megfelelő minőségű árut kaptak. Rosszabb esetben pedig soha nem is érkezett meg számukra a csomag. A sok pozitív vélemény kapcsán azonban úgy döntöttem, hogy egy ilyen hatalmas mértékű infláció után már én sem ˝sznoboskodhatok˝ tovább a boltok túlárazott termékeinek megvásárlásával.
Így hát, nagy reményekkel a szívemben, letöltöttem az alkalmazást. A cég korábban említett filléres ajánlatai hamar behúztak engem is a csőbe és megfeledkezve minden korábbi félelmemről, össze is állítottam magamnak egy jó 60 ezer forint értékű bevásárlókosarat. Természetesen a kosaramba a nagy akcióknak köszönhetően számos olyan termék is bekerült, amelyekre alapesetben sosem mondtam volna igent. Az igazi heuréka pillanatom azonban a fizetés során történt. Az oldal számomra felkínált kedvezményeit felhasználva ugyanis a fizetésnél már csak 30 ezer forintot kellett elutalnom ahhoz, hogy már repülhessen is felém a rendelésem (utánvételes fizetésre egyelőre nincsen lehetőség).
Amikor minden elromlott
Gondolom, mindenki egyetért velem abban, hogy várakozni idegőrlő. Én azonban türelemmel vártam arra, hogy a csomagom megérkezzen. Hiszen minden más ismerősöm is megkapta, mi baj lehet? – gondoltam. Azonban amikor egyre csak teltek a napok és már jóval a várható utolsó kézbesítési nap idején is túl voltam, aggódni kezdtem.
Azt tudni kell, hogy a Temu oldalán van a saját profilunkon belül egy ˝rendeléseid˝ nevű fül, ahol nyomon követhetjük a szállítás folyamatát. Ezt a fület feszült figyelemmel frissítettem nap mint nap, hátha valami biztató fejleményt olvashatok már végre rajta. És bár a nyomkövető egy ideig lelkiismeretesen frissítette a szállítással kapcsolatos információkat, egy idő után folyamatosan csak azt jelezte, hogy a csomagom ˝szállítás alatt˝ van és a ˝vámellenőrzés befejeződött˝. A cikkem megírásáig pedig ez az állapot nem is változott és vélhetően az ünnepek alatt sem landol majd a kezemben a csomag.
Mit lehet ilyenkor tenni?
Mikor már egyre elkeseredettebb lettem a helyzetemmel kapcsolatban, természetesen én is utánajártam, hogy mi okozhatja ezt a késedelmet és mit lehet ez esetben tenni. Bár a Temu szabályzatában le van írva, hogy ha a kiírt utolsó napon belül nem érkezik meg a csomag (ez általában egy kéthetes időintervallum a rendeléstől számítva), akkor 1700 forint kompenzációra vagyunk jogosultak. Ezt a kompenzációt egyébként meg is kaptam, de mire megyek vele, ha a húsvéti ajándékokkal megpakolt csomagom még mindig valahol Ázsiában vagy a célország repülőterén pihen?! Így hát továbbra sem nyugodtam, és egyre mélyebbre ástam.
Ekkor jött velem szembe az az információ, hogy ha 30 napon belül nem érkezik meg a várt küldemény, akkor a vételár teljes egészét visszautalják majd a számlára.
Természetesen csak abban az esetben, ha ezt problémát majd az ügyfélszolgálaton is jelzem.
Mi történhetett?
Ezen a ponton már előtérbe került az újságírói vénám is, ugyanis rendkívül elkezdett érdekelni az, hogy miért is fordulhatnak elő ilyen bődületes késedelmek egy ilyen nagy – és sokat dicsért – vállalkozás esetében. Az első utam a közösségi oldalakra vezetett, azt remélve, hogy hátha választ kapok egy olyasvalakitől, aki hasonló cipőben jár, mint én. És ezen a ponton jött számomra a fekete leves.
Temu felhasználók százai jelezték a céghez kapcsolódó csoportokban, hogy elakadtak a csomagjaik. Megdöbbenve tapasztaltam, hogy szinte mind ugyanazt a történetet fújjuk: megrendeltük, egy ideig rendben volt minden, majd elakadt. Egy közös pontot vettem észre azonban mindegyik eset kapcsán. Méghozzá azt, hogy az elakadt csomagok nagy százalékát a DPD futárszolgálat szállítja (azaz nem szállítja). És engem is hozzájuk osztottak be. Csakhogy hiába próbáltam többször, többféleképpen kideríteni a futárszolgálat ügyfélszolgálatán, hol és miért akadt el a csomagom, nem sikerült érdemleges választ kapnom se telefonon, se e-mailben.
Tudni kell, hogy a Temu nem csak egyetlen csomagszállító céggel dolgozik. A rendeléseket hozhatja a DPD, a Magyar Posta és az Express One Hungary cég is.
Nem is a Temu hibája?
Fontos megemlítenem egy másik eshetőséget is, amelyet szintén rengetegen említettek a kommentszekciókban. A pórul járt Temu rendelők arra is gyanakodnak, hogy a bődületes késedelmeket a húsvét előtti őrült vásárlási láz is okozhatja. Tény, hogy ez a gondolat sem elvetendő, ugyanis biztosan emberek milliói gondolhatták a világon ugyanazt, amit én is, hogy húsvétra tökéletesek lehetnek a hasznos, de filléres ajándékok. Ha pedig ezrek gondolkoztak ugyanígy Magyarországon, akkor ez olyan leterheltséget jelenthet a repülőtéri raktárban dolgozóknak, hogy még plusz száz ember felvételével sem tudnának velük időben boldogulni.
Érdekesség, hogy még a DPD-nél is előbb sikerült elérnem egy olyan dolgozót, aki a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér egyik raktárának alkalmazottja. A neve elhallgatását kérő dolgozó lapunknak elárulta, hogy a Temus rendelések egy része az ő raktárukba fut be, ahol minden erőfeszítés ellenére jelen pillanatban óriási a káosz. Ennek egyik oka a rengeteg rendelés és a nem megfelelő, képzett munkaerő hiánya.
Bár rengeteg külföldi céggel állunk kapcsolatban, melyek remekül szolgálják ki a magyar fogyasztókat, a hirtelen növekedéssel jelenleg még nem mindig képes lépést tartani a raktári állomány
– árulta el lapunknak.
Ha mégis bekövetkezik a lehetetlen
Bár olvasni sikersztorikat is a késésekkel kapcsolatban, a szívem mélyén én már lemondtam arról, hogy valaha is megérkezzen ez a csomag. Ha mégis megérkezne, és még a minőségével se lenne probléma, ez sem tudná megváltoztatni a véleményem erről az egészről, ami nem más, mint: Ez nem szolgáltatás, ez egy vicc!