Az ötvenes évek amerikai kertvárosi idillje sokak számára ismert. Ez volt az a korszak, amikor az ideális feleség nem dolgozott, hanem az volt a dolga, hogy rendben tartsa a házat, jókat főzzön, mindig minden körülmények között csinos legyen, nevelje a gyereket/gyerekeket és adjon meg minden jót a családfőnek, miután a nap végén fáradtan hazatért a munkahelyéről. Napközben pedig talán belefért egy közös kávézás/teázás/sütizés vagy koktélozás a többi hasonló sorsú háziasszonytársával.
Persze az idillinek ábrázolt kép a valóságban messze nem volt annyira csodálatos, hiszen miért lenne jó a nők helyét a konyhákba predesztinálni, hogy csak egyetlen példát mondjak. A korszakra ma már szokás némi szűrővel és kritikával tekinteni, a Stepfordi feleségek, a Született feleségek, a Nincs baj, drágám és társaik pedig sokat tettek azért, hogy lássuk: ez az egész nem volt más, csak illúzió. Épp ezért is furcsa 2024-ben egy olyan filmmel találkozni, ami véresen komolyan veszi ezt az illúziót, kikacsintás nélkül, márpedig az Anyai ösztön ilyen mozi.
A kertvárosi idill tragédiába fordul
Az Anyai ösztön egy egy olyan regény adaptációja, amiből pár éve már egy francia film is készült. A maga módján borzasztó egyszerű felépítésű, hiszen a története nagyrészt két egymással szomszédos családi házban, illetve azok kertjében játszódik. Itt él Celine és Alice, a két hasonló korú kertvárosi szuperanya, akik az Oscar-díjas Anne Hathaway és Jessica Chastain alakításában kelnek életre. Míg a férjeik dolgoznak, ők ketten lelkesen barátkoznak, és mivel a fiaik is hasonló korúak, szinte elkerülhetetlen, hogy ők is a legjobb barátokká váljanak.
A jószomszédi idillt és az ötvenes évekbeli kertvárosi háziasszony-divatbemutatót idővel egy tragédia árnyékolja be. Míg az édesanyja odalent takarít, Celine kisfia az erkélyen kezd játszani. A kertjéből ennek Alice is szemtanúja lesz, és bár látja, hogy a kisfiú felmászik a korlátra, mire felrohan, hogy lehozza onnan, már túl késő lesz: a srác megcsúszik, lezuhan a mélybe és szörnyethal. A jószomszédi viszony pedig megbomlik, hiszen Celine-ék nem vállalhatnak új gyereket, és a gyászukban kénytelenek azt nézni, hogy a szomszédban tovább zajlik az idill, amit maguknak megálmodtak, sőt egy darabig maguk is élhették e kertvárosi álmot.
Segítség, kipurcant az anyósom: vajon a szomszéd ölte meg?
Ez az a pont, amíg nagyjából komolyan lehet venni az Anyai ösztönt. A műfaj kertvárosi drámából kertvárosi thrillerbe csúszik át, ráadásul a Barbara Adel regényén alapuló sztori egyáltalán nem ragaszkodik a pszichológiai hitelességhez, inkább lassan, de biztosan csúszik át campbe (túlzó, mesterkélt és giccsbe hajló lesz).
Celine ugyanis egészen sajátosan dolgozza fel a gyászát: mivel Alice látta a kisfiát az erkélyen, és mégsem mentette meg, az ő fejében ez azt jelenti, hogy a szomszédja lehet a felelős a kisfia haláláért. Eközben pedig Alice tényleg lelkifurdalást érez Celine fiának halála miatt, mert úgy érzi, ha gyorsabban reagál, talán megmenthette volna a gyermek életét.
Ebből a dinamikából aztán egy olyan thriller bontakozik ki, amilyenből a kilencvenes évek első felében minden hónapban megjelent egy új. A kéz, amely a bölcsőt ringatja vagy a Csendes terror nagyon hasonlóan építette a feszültséget: mi történik, ha egy pszichopatát engedtünk a házunkba? Mi lesz, ha kígyót öleltünk a keblünkön?
A film talán legérdekesebb játéka, hogy egy darabig eldönthetetlenné teszi: vajon Alice csak paranoiás, és beképzeli, hogy Celine bosszút akar állni rajta a fia haláláért, vagy valóban ez a helyzet? A gyanús jelek (egy elhalálozó anyós, a mogyorót evő mogyoróallergiás fiú…) mindenesetre sokasodnak, és miután a viszonyok tisztázódnak, a film teljesen elveszíti a realitásérzékét, és az utolsó, mindent megváltoztató fordulat kedvéért pedig maximálisan röhejessé válik. Az Anyai ösztönben Oscar-díjas színésznők játszanak szándékosan harsányan és túlzón, és a ripacskodásuknak ugyan van némi élvezeti faktora, de valljuk be: ez az alapanyag nem Anne Hathaway és Jessica Chastain tehetségéhez méltó.
Az Anyai ösztön május 30-tól látható a hazai mozik műsorán.